הערכות: הבנק האינטרנטי יושק בתחילת שנת 2011

"נשאר להשלים מרכיבים אחרונים בגרעין השליטה", אומר ל"גלובס" אחד מהיזמים, שלמה פיוטרקובסקי ■ היזמים נמצאים בעיצומו של גיוס משקיעים שיעמידו את ההון הנדרש - 320 מיליון שקל

יזמי הבנק האינטרנטי ממשיכים לגבש קבוצת משקיעים וההערכות הן כי יוכלו להציג לאישור בנק ישראל את המשקיעים תוך כמה חודשים ולהשיק את הבנק בתחילת 2011. "נשאר להשלים מרכיבים אחרונים בגרעין השליטה", אומר ל"גלובס" אחד מהיזמים, שלמה פיוטרקובסקי.

היזמים, יהושע אגסי לשעבר מנכ"ל ביטוח ישיר , פיוטרקובסקי ואיש העסקים איציק דבש, נמצאים בעיצומו של גיוס משקיעים שיעמידו את ההון הנדרש, 320 מיליון שקל. לאחר גיוס ההון הכוונה היא לצאת בהנפקת כתבי התחייבות נדחים שישמשו כהון משני.

בהתייחסו ליכולת הבנק להתחרות בבנקים האחרים היה פיוטרקובסקי אופטימי ואמר כי "פונקציית הייצור של הבנק האינטרנטי שונה לחלוטין מבנק רגיל ואת כל החיסכון נעביר ללקוח". להערכתו הרחבת הפעילות האינטרנטית של הבנקים במיזמים כמו לאומי דיגיטל ומזרחי LIVE, מסייעים לו בחינוך הלקוחות לצרוך שירותי בנקאות באינטרנט, כיוון שכך הלקוחות מתרגלים לעבוד באופן ישיר ולא דרך סניף.

הפעילות להקמת בנק אינטרנטי החלה בתחילת 2007. כבר בינואר 2008 קיבלו היזמים מבנק ישראל אישור עקרוני להקמת הבנק האינטרנטי, אך המשבר בעולם האט את יכולתם לגייס משקיעים. ההון המינימלי הנדרש על ידי הפיקוח על הבנקים להקמת הבנק האינטרנטי נקבע על 80 מיליון דולר. הלימות ההון הנדרשת מהבנק תהיה גבוהה יותר מבנק רגיל ותעמוד על 15% בהשוואה ל-12% שדורש בנק ישראל מבנקים קונבנציונלים.

לאחר שיושלם גיבוש קבוצת המשקיעים, יידרשו 12-18 חודשים כדי להקים את הבנק. במקביל יערוך בנק ישראל בדיקת נאותות של המשקיעים. מדובר בתהליך הכולל בדיקת חוסנם הפיננסי, אינטגריטי, עברם ופעילויותיהם העסקיות. המשקיעים יתחייבו להחזיק במניות הבנק ולא למכור אותן לפחות חמש שנים מיום הקמתו. יוטלו גם מגבלות על משיכת דיבידנדים. היזמים, פיוטרקובסקי, אגסי ודבש יהיו בעלי מניות אך לא יהיו בעלי תפקיד בבנק אלא ישבו בדירקטוריון.