משרד התשתיות "המדינה לא תרכוש גז טבעי מקידוח תמר"

רשות הגז ציינה בחוות הדעת כי התערבות ממשלתית ישירה ברכש גז טבעי מ"תמר" או במתן ערבויות לפיתוח השדה, עשויה להוביל להעלאת מחירי הגז הטבעי לצרכנים הפוטנציאליים

רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות מתנגדת לאפשרות שהמדינה תתחייב לרכוש גז טבעי מקידוחי "תמר" ו"דלית" בניסיון להקדים את פיתוח השדות. כך נודע ל"גלובס". חוות הדעת של רשות הגז הועברה באחרונה למנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, לקראת גיבוש העמדה הרשמית של המשרד בנוגע לסיוע אפשרי של המדינה לפיתוח המאגרים.

רשות הגז, בראשות היו"ר שוקי שטרן, ציינה בחוות הדעת כי התערבות ממשלתית ישירה ברכש גז טבעי מ"תמר" או במתן ערבויות לפיתוח השדה עשויה להוביל להעלאת מחירי הגז הטבעי לצרכנים הפוטנציאליים (חברת חשמל ויצרנים פרטיים).

בכירים בממשלה המקורבים לנושא ציינו באחרונה כי "לים תטיס יש חוזה של מיליארד דולר עם חברת החשמל. חוזה בסדר גדול כזה מוריד לפחות בטווח הקצר את הצורך בהתערבות ממשלתית".

מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, מסר בתגובה כי המשרד בוחן חלופות אחרות לסייע לפיתוחם של המאגרים, "המדינה לא תרכוש גז טבעי באופן ישיר מקידוח "תמר". עסקת גז צריכה להישאר במישור שבין צרכן גז לספק הגז. אנו בודקים כיום באלו נושאים אחרים המדינה יכולה לסייע, ואיזה סוג של בטחונות נדרש על מנת לקדם את פיתוח הקידוחים".

כפי שפורסם ב"גלובס", השותפות ב"תמר", בראשות נובל אנרג'י , דלק וישראמקו , בדקו מול משרדי האוצר והתשתיות את האפשרות כי המדינה תתחייב לרכישת כמויות גז טבעי מהקידוחים, וזאת בניסיון לזרז את פיתוח השדות.

בין השאר, נדונה האפשרות שהשותפות יקבלו אופציית PUT לחייב את המדינה לרכוש את הגז בהיקף משמעותי אך במחיר מוזל, כך שהן יוכלו להתחיל בגיוס המימון מהבנקים לפיתוח השדה. באגף החשב הכללי, בראשות שוקי אורן, לא פסלו את ההצעה, אך ככל הידוע היא זוכה להתנגדות באגף התקציבים.

נזכיר, כי ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק ונובל אנרג'י, חתמה באחרונה על חוזה חדש עם חברת החשמל לאספקה של כ-1 מיליארד מ"ק (BCM) במשך חמש שנים, בהיקף כספי הנאמד בכ-1 מיליארד דולר.

מההסכם נגזר מחיר ממוצע של 5.3 דולר ליחידת גז הגבוה משמעותית מהחוזה הקודם עם חברת החשמל שעמד על 2.75 דולר , וזאת במקביל למחיר הגז הטבעי ממצרים שצפוי להתייקר לרמה של 4-5 דולר ליחידת גז.

ראשי קבוצת דלק, המנכ"ל, אסי ברטפלד ומנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור, אמרו כי העסקה תחזק את תזרים המזומנים של השותפות, ותעזור למימון ההשקעות הנדרשות לפיתוח מאגרי הגז הטבעי הגדולים ב"תמר" ו"דלית".