בשורה למפעלי התעשייה בדרום: יחוברו לגז טבעי עד סוף 2009

חברת הגז הממשלתית, נתיבי גז, החלה בהזרמת הגז במקטע הדרומי מקריית-גת לסדום ■ המפעלים הראשונים שיחוברו לגז - מפעלי ים המלח ותחנת הכוח של חברת החשמל ברמת-חובב

בשורה למפעלי התעשייה בדרום הארץ: חברת הגז הממשלתית, נתיבי גז (נתג"ז), החלה אתמול בהזרמת הגז במקטע הדרומי של מערכת ההולכה.

מדובר במקטע הארוך ביותר של מערכת הולכת הגז הטבעי, באורך כולל של כ-135 ק"מ. הזרמת הגז הניסיונית במקטע, המשתרע מקרית גת ועד סדום, תארך כשלושה שבועות ובסיומה יצטרף קו ההולכה החדש לקווים הפעילים הימי והיבשתי המרכזי.

המקטע הדרומי עתיד לספק גז טבעי עד סוף שנת 2009, בנוסף למפעלי ים המלח בסדום, לתחנת הכוח של חברת החשמל ברמת חובב, לאזור התעשייה ברמת חובב (המפעלים ברום ומכתשים) ולאזור התעשייה במישור רותם (המפעלים רותם אמפרט ופריקלאס).

במהלך תהליך הזרמת הגז, המכונה "הגזה", ייבדקו תקינותם של מערכות המקטע ותבוצע "הרצה חמה" של המערכת. כאמור, משך ההגזה המתוכנן הינו כשלושה שבועות.

מנתג"ז נמסר כי אספקת גז טבעי למפעלי ים המלח מתוכננת לסוף חודש אוגוסט תחילת ספטמבר, בכפוף לאישור תקינות כל מערכות הקו הדרומי ומוכנות הלקוח.

אוהד מראני, יו"ר נתג"ז, ציין כי "עם הקמתו של המקטע הדרומי, נתג"ז השלימה את אחד השלבים החשובים ביותר במערכת הולכת הגז הטבעי אשר יאפשר את חיבור תחנות הכוח של חברת החשמל ומפעלי הדרום למקורות הגז הטבעי. מהלך זה יחסוך למשק עשרות מילוני שקלים בשנה ויפחית באופן ניכר את זיהום האוויר בדרום. החברה ביצעה בהצלחה את בניית המקטע הדרומי בלוח זמנים לחוץ ותוך התגברות על תוואי קרקע קשה".

מנכ"ל החברה, אריה רמות (שיפמן), הוסיף כי "הקמת המקטע הדרומי העמידה בפני נתג"ז אתגרים הנדסיים מורכבים. החברה פעלה בשיתוף פעולה מלא עם משרד התשתיות הלאומיות ורשות הגז הטבעי אשר סייעו רבות לקידום הפרויקט. אנו ממתינים ומוכנים גם לחיבורם של יצרני החשמל הפרטיים בדרום, לכשיקומו".

גבולותיו הגיאוגרפיים של המקטע הדרומי, באורך כולל של כ-135 ק"מ, מקריית גת בצפון ועד סדום בדרום, יאפשרו חיבור מפעלי התעשייה הגדולים בדרום למערכת ההולכה והפסקת השימוש במזוט וסולר בתהליכי הייצור. זאת, במטרה להקטין את עלויות הייצור ופליטות המזהמים מאותם מפעלים. בשלב מאוחר יותר תספק מערכת ההולכה בדרום גז טבעי לחברות החלוקה אשר יספקו גז טבעי גם למפעלי התעשייה בגודל בינוני וקטן.

נתג"ז הינה חברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה שהוקמה בשנת 2003. עם הקמתה העניקה הממשלה לנתג"ז רישיון להקמה והפעלה של תשתית הולכת הגז הטבעי.