הקרב על הרפורמה: הרגולטורים מתנגדים להרחבת הסמכויות של ה'פד'

היום יעידו בכירי הפיקוח הפדרלי בקונגרס ■ הדוברים צפויים להתעלם מדרישתו התקיפה של שר האוצר, טימותי גייתנר, להימנע מהבעת ביקורת על התוכנית

מפקחים בכירים על הבנקאות בארה"ב אמורים להביע היום (ג') בקונגרס האמריקני התנגדות לכמה אלמנטים חשובים בתוכנית הרפורמה של הרגולציה הפיננסית שמציע ממשל אובמה, בטענה שהאלמנטים הללו אינם נחוצים ועלולים להזיק למערכת.

התנגדותם של המפקחים, שמובעת בדפי העדות שהם הכינו שהגיעו לידי רויטרס, באה למרות אזהרה שהשמיע כלפיהם שר האוצר טים גייתנר ביום ו' האחרון. מקור בממשל אמר כי בדיון שנערך בדלתיים סגורות, קרא גייתנר למפקחים לשים קץ לניסיונותיהם להגן על הסמכויות שבידיהם, ולהפגין תמיכה בתוכנית הרפורמה של הנשיא אובמה.

אך נראה שהדברים לא עשו רושם על ג'ון באומן, המנהל בפועל של המשרד לפיקוח על החיסכון, OTS, שאמור להיסגר, לפי תוכנית אובמה. "איננו תומכים בהצעת הממשל להקים סוכנות חדשה, המפקחת הארצית על הבנקים, NBC, ולבטל את משרד המפקח על המטבע ואת ה-OTS", כתב באומן בתגובה בכתב שאמורה להימסר לוועדת הבנקאות בסנאט במסגרת השימוע שלו היום.

בנוסף לכך כתב באומן ש"ה-OTS אינה תומכת בסעיף בהצעת הממשל לביטול מעמד מוסדות החיסכון (thrifts) וחיוב המוסדות הפדרליים הללו לשנות את חוקתם". מילים אלה משקפות התחפרות של המפקחים בעמדות ההתנגדות שלהם לתוכניתו של הנשיא אובמה להידוק הפיקוח על הבנקים ושוקי ההון על רקע המשבר הפיננסי והמיתון המתמשך בכלכלה האמריקנית.

לא חכם ולא יעיל

יו"ר החברה הפדרלית לביטוח פיקדונות, FDIC, שילה בר, צפויה לומר כי הגוף שהיא מנהלת "אינו רואה תועלת או חוכמה באיחוד הפיקוח הפדרלי על בנקים שמקבלים צ'רטר לאומי או מדינתי במסגרת מפקח יחיד".

ה"וול סטריט ג'ורנל", שהיה הראשון שפרסם את דבר הפגישה בין הצמרת של גופי הפיקוח לשר האוצר, דיווח שגייתנר הפגין תסכול מן הקצב האיטי שבו מתקדמת תוכנית הרפורמות, ואמר למפקחים "מספיק ודי", על ניסיונותיהם לשמור על הסמכויות שלהם. העיתון דיווח גם שגייתנר השתמש במילים גסות או בוטות, ונקט עמדה תוקפנית במיוחד כלפי המפקחים.

גם דובר משרד האוצר, אנדרו וויליאמס, אמר ש"הפגישה הזו תוכננה כדי להעביר מסר תקיף למפקחים, שכולנו צריכים לעבוד יחד כדי לבצע את הרפורמות, ולהתמקד פחות בהגנה על סמכויות".

על-פי התוכנית שגיבש משרד האוצר הפדרלי, הפיקוח על הבנקאות יאוחד במידה משמעותית. אך שילה בר, שסגנונה הפופוליסטי זוכה לתמיכה בקונגרס, כתבה בעדותה כי "ניהול סיכונים זהיר אינו עולה בקנה אחד עם הרעיון של הכנסת כל ביצי הפיקוח לסל אחד".

יערער את הסמכות

תוכנית אובמה אמורה להביא את הפיקוח על הבנקאות, שמפוצל בין אינסוף סוכנויות, אל המאה ה-21. אך התוכנית נתקלת בהתנגדות לא רק מצד המפקחים עצמם, אלא גם מצד המוסדות המפוקחים. ארגונים כמו אגודת הבנקאים האמריקנית ו"בנקאי הקהילה העצמאיים" הביעו התנגדות לרפורמה.

ג'ון דיוגן, המפקח על המטבע, מזהיר בעדותו שהתוכנית המוצעת תעניק לפדרל ריזרב את הסמכות לבטל את דעתם של המפקחים האחרים בכל הנוגע לפיקוח על בנקים גדולים מאוד. הוא טוען ש"מהלך כזה יערער את הסמכות והאחריות של הפיקוח על הבנקים".