סכסוך העבודה באל-על הוקפא - והמניה עברה לעלייה

הנהלת החברה, נציגות העובדים והנהלת ההסתדרות הכללית נמצאים במו"מ אינטנסיבי לתוכנית התייעלות

סכסוך העבודה באל על הוקפא. העובדים הסכימו להקפיא את סכסוך העבודה עליו הכריזו לאחרונה, ולהימנע מעיצומים שהיו עלולים לשבש את תנועת הטיסות של החברה דווקא בשיא עונת הנסיעות.

בפגישה שנערכה אתמול בלשכתו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בהשתתפות נציגי אל על ונציגי ועד העובדים, נענו הצדדים לבקשתו של יו"ר ההסתדרות להקפיא את הצעדים שנקטה ההנהלה בתחום יחסי עבודה ולהחזיר את המצב לקדמותו. מנכ"ל אל על, חיים רומנו, התחייב מצידו שלא לנקוט בצעדים חד צדדיים ולהיכנס למו"מ אינטנסיבי עם העובדים.

מניית חברת התעופה, שנמנית עם מדד ת"א-100 בבורסה תל אביב, עברה לעלייה לאחר הדיווח של החברה לבורסה והיא נסחרת במחזור הגבוה מהממוצע היומי. החברה נסחרת לפי שווי של 496.2 מיליון שקל. ברבעון הראשון של השנה קטנו הכנסותיה של אל על ב-26.1% בהשוואה לרבעון המקביל ל-346.67 מיליון דולר. הפסדיה הצטמצמו ב-20.3% ל-39.84 מיליון דולר. נכון לסוף מארס, לחברה גרעון של 375.38 מיליון שקל בהון החוזר, ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת הפך שלילי. אל על תפרסם את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני ב-20 בחודש.

נזכיר, כי רומנו מבקש ליישם תוכנית התייעלות בחברה, במסגרתה יצומצמו מספר כרטיסי הטיסה המוזלים הניתנים לבני משפחה של עובדים, העובדים החדשים ישלמו חלק מעלות הארוחות ועוד. בוועד העובדים מתנגדים לכך, בטענה כי מדובר בתוכנית שכבר נשללה בנובמבר האחרון, אז חתמו העובדים וההנהלה על הסכם עבודה חדש. במסגרת ההסכם הזה העדיפו העובדים פיטורים של עובדים ללא קביעות, על פני פגיעה בהטבות לוותיקים.

במקביל הקפיאו ההסתדרות והעובדים את סכסוך העבודה שהוכרז לפני כשבוע בחברה. ההסתדרות, העובדים וההנהלה הסכימו להיכנס למו"מ אינטנסיבי ליצירת תוכנית התייעלות משותפת לטובת החברה והעובדים.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הביע סיפוק מהסיכום, ואמר כי "יש לברך הן את ועד העובדים והן את הנהלת אל על שהשכילו דווקא בעת הזו לנהוג באחריות ולעבור למסלול של הידברות. אני בטוח שבדרך זו ניתן יהיה להגיע לתוצאה טובה הן להנהלה והן לעובדים".

המבחן של ועד העובדים יהיה בדיוק בעניין הזה: האם שוב יאפשרו פיטורי עובדים בתמורה לאי פגיעה בהטבות, או שיסכימו למה שמכונה בהנהלת החברה "קיצוצים בשמנת". במשוואה כזו, בכל מקרה מישהו מהעובדים יפסיד.

בוועד העובדים מדגישים היום כי הם מתנגדים למשווה של פגיעה בהטבות מול פיטורי עובדים זמניים, וטוענים כי בכל מקרה של התייעלות הם ידאגו שהיא תכלול גם את ההנהלה. אחת ההצעות שהעלה הוועד היא להגביל את שכר הבכירים באל על ל-100 אלף שקל בחודש - זאת כאשר ישנם מספר מנהלים בחברה שמרוויחים כיום יותר.

אל על