משרד הבריאות מריץ מניות

תחזיות האימה לגבי שפעת החזירים, יפילו למשכב יותר מקומץ משקיעים תמימים

גורם חדש הצטרף השבוע לסמי המרץ שמעוררים את שוק ההון באחרונה. הגורם הוא מופע האימים של משרד הבריאות על מגיפת שפעת החזירים, זו שתבקר אצלנו בחורף ותמית בנו לא פחות מ-700 איש רובם צעירים.

להזכירכם, 700 איש זו כמות שוות ערך להרוגים במשך שנה וחצי בכבישים ול"מכסת" ההרוגים במלחמות עבר גדולות. למרות זאת אף עיתונאי לא קם ושאל את אנשי משרד הבריאות, לא הקשה ולא ברר מאיפה ואיך הם הביאו את הנתונים הללו.

סבורני שאנשי משרד הבריאות הבינו, אחרי 60 שנה, את הפטנט שמשרד הביטחון משכלל מאז הקמת המדינה לפתיחת אגרופם הקמוץ של נערי האוצר: כוחה של האימה.

במשרד הבריאות הבינו שרק אם נוטעים בציבור פחד אימים, רק אם מוצאים דמון שווה צורה לאחמדיניג'ד - אפשר להרחיב תקציבים ולמלא קופות. רק הפחד והחרדה משכנעים את שרי המשרדים החשובים (פרייארים של מתים, רק מתחלפים מדי קדנציה או פחות) לוותר על שיעור מתקציבם, בשל "צו השעה".

במשרד הבריאות מצאו את הדמון - הג'יני פותח הקופות - בדמות שפעת החזירים, הם רק לא טרחו להסביר איך זה שלמרות שבחצי הכדור הדרומי שורר כרגע חורף, אנשים לא מתים בהמוניהם (לא צעירים ולא זקנים), רק פה ושם חולים בודדים ולא יותר.

מניות הדליקו מנועים

אני איש שוק ההון ולא הייתי נדרש לסוגיה זו אלמלא כמה ניירות ערך בבורסה הדליקו מנועים בעקבות איומי משרד הריאות ונסקו השמיימה, בלי תמחור וללא שווי צפוי.

פעילי שוק ההון שכחו לשאול את השאלות הבאות:

  1. כמה חולים צפויים לחלות?
  2. כמה חיסונים צפויים להימכר?
  3. כמה חברות בעלות יכולת חיסונית מתחרות?
  4. כמה זמן נדרש לקבל אישור לתרופה שבשלבי מחקר?
  5. ולבסוף - כמה זמן תקנן בעולם המחלה עד שתחלוף?

אני מאד מקווה שהמשקיעים שרוממו את החברות שעשויים ליהנות מהשפעת, חישבו מה הם עושים ועל דרך ההלצה, אני מקווה שהחברות שלא יצטרכו להמציא תרופה נגד עוגמת הנפש ולספקה למי שרכש אותן במכירים מפולפלים מידי.

ובאשר לאנשי משרד הבריאות - אם יש לכם חשש השווה להתפרצות מגיפת החולירע בפריס שנת 1832, עדיף שתתכנסו בחדרי חדרים ותטכסו עצה (כן גם עם האוצר) איך להילחם בה רק אם וכאשר תתרחש, יצירת פאניקה אינה מתכון להצלחה ואינה מוכיחה מנהיגות.

זוהר רוזן הוא שותף בסגולה בית השקעות.
במאמר זה הוא אינו משמש בכובע יועץ ואינו ממליץ לקנות או למכור נייר ערך כלשהוא. כמו כן הוא נוהג מפעם לפעם לקנות וגם למכור ניירות ערך שהם הנושא לעניין כתבה זו.