נאמני האג"ח לרשות לני"ע: "ניווטנו את הספינה בעת הסערה"

נאמני האג"ח מותחים ביקורת על הרשות ומגיבים לרמיזה שהם לא מילאו את תפקידם כראוי, להבטחת התחייבויות המנפיק כלפי ציבור המחזיקים במקרים של קריסת חברות שהנפיקו אג"ח לציבור

במקום שבו מתעוררים חובות ויצרים מתחילות גם האשמות והרחקת אחריות. וכך, חודשיים לאחר שרשות ניירות ערך פרסמה טיוטת תיקון חוק ותקנות חדשות בנושא תעודות התחייבות, יוצאים נאמני האג"ח למגננה. "קשה לקבל הטענה(...) כי קיים חשש שהנאמנים אינם ממלאים את תפקידם כראוי וכי לא נקטו בפעולות להבטחת התחייבויות המנפיק כלפי ציבור המחזיקים במקרים של קריסת חברות שהנפיקו אג"ח לציבור", נכתב במכתב ששיגר איגוד הנאמנים בשוק ההון בישראל, למחלקת התאגידים של הרשות.

"התאמה לנסיבות החריגות"

האיגוד, שבראשו עומד רו"ח דוד וליאנו, אף מזכיר במכתב למחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך שגם חברות הדירוג ורשויות הפיקוח השונות מילאו תפקיד חשוב במשבר הפיננסי, אך לדבריהם לא ניתן לחזות את כל התרחישים מראש. "בראייה לאחור היו אלה דווקא הנאמנים שגילו גמישות מחשבתית ויכולת התאמה לנסיבות החריגות", הם כותבים, ומוסיפים כי "גם אם נטענו טענות לכשלים בפעילויות של נאמנים מסוימים במספר מקרים, אין מקום לטענות כוללניות".

הנאמנים, המייצגים את נאמני האג"ח, תעודות הסל וקרנות הנאמנות, מציניים עוד במכתב כי יש להם חלק חשוב ביצירת כללים ובהשגת ניהול סביר של אסיפות מחזיקי האג"ח, ולולא פועלם היו מקרים רבים מסתיימים בכאוס משפטי וכלכלי. "דווקא הנאמנים הם שניווטו בעת הסערה", מצהירים נציגיהם במכתב.

"ספק אם נאמנים ייקחו התפקיד"

לגבי עמדת רשות ני"ע לפיה יכולת המנפיק לעמוד בהתחייבויותיו צריכה להיבחן ללא הגבלת זמן, סבורים באיגוד כי זוהי עמדה שקיים בה קושי מהותי ואף חוסר סבירות.

לסיום מזהירים נאמני האג"ח שאם הרפורמות של הרשות יעברו "ספק אם יהיה נאמן סביר שיאות לקחת על עצמו את תפקיד הנאמנות לתעודות התחייבות במצב שכזה".