הערכה אגרסיבית של ברקליס: "בנק ישראל יעלה את הריבית בספטמבר"

כלכלני בנק ההשקעות הבריטי מכריזים על סוף המיתון העולמי: "זה נגמר" ■ הבנק מודאג מהאינפלציה בישראל לקראת פירסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי ביום שישי הקרוב

"המיתון הסתיים - תחי ההתאוששות". כך קובעים כלכלני בנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל, ומציינים כי "יוני היה כנראה החודש האחרון של המיתון בארה"ב". בסקירה שכותרתה "זה נגמר", מפרטים הכלכלנים מדוע הם סבורים שהמיתון העולמי הסתיים, ובהתייחסות לישראל הם מזהירים מפני עליית האינפלציה שתעמיד את בנק ישראל במצב לא נעים.

"בחודשים האחרונים הדגשנו שההתאוששות הכלכלית בעולם הייתה מהירה מהצפוי", אומרים בברקליס. האנליסטים מסמנים את פברואר כחודש בו הסתיים המיתון באסיה ובשווקים מתעוררים אחרים בעולם, את אפריל כחודש בו יצאה גרמניה מהמיתון (גרמניה היא הכלכלה הגדולה באירופה) ואת יוני כחודש האחרון של המיתון בארה"ב.

בברקליס מעודדים מאוד מנתוני התעסוקה שפורסמו בארה"ב ביום שישי והעידו על ירידה בקצב גריעת המשרות בשוק העבודה, מרמה של 443 אלף ביוני ל-247 אלף ביולי. "למרות שכלכלת ארה"ב עדיין מאבדת משרות, קודם כל מגיעה הצמיחה אחר כך הפיטורים נעצרים ולאחר מכן המעסיקים חוזרים להעסיק עובדים", אומרים הכלכלנים. "תהליך זה כבר החל".

התאוששות גלובלית

בברקליס רואים בעיה מרכזית אחת שעלולה להעיב על ההתאוששות: הצריכה הפרטית. מדובר במנוע החשוב ביותר של כלכלת ארה"ב (הצריכה הפרטית מהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג) וכל עוד הצרכן האמריקני מרגיש מאוים על ידי המשבר, הצריכה תמשיך לדשדש וההתאוששות הכלכלית תתמהמה. עם זאת, בברקליס מזכירים כי לפי הנתונים האחרונים, שוק הדיור בארה"ב מתייצב וההתאוששות שם כבר החלה באופן מהיר מהצפוי. זאת, בשילוב עם העלייה בשוקי המניות, יספקו תמיכה פסיכולוגית לצרכן האמריקני וימנעו, להערכת ברקליס, חולשה כלכלית במחצית הראשונה של 2010.

במסגרת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי, הודיע הפדרל ריזרב כי ירכוש נכסים רעילים (כגון אג"ח מגובי משכנתאות) בשווקים הפיננסיים במאות מיליארדי דולרים. מטרת ה'פד' הינה להחיות את שוק אג"ח המשכנתאות על מנת לסייע בניקוי מאזני הבנקים וגם כדי להוריד את הריביות על המשכנתאות בארה"ב ולייצב את שוק הדיור. עד כה רכש ה'פד' נכסים בכ-650 מיליארד דולר, כלומר כ-60% מהסכום המקורי שהוא התחייב לו. אם כן, חלק מהותי מרכישות ה'פד' עדיין ממתין לביצוע בהמשך השנה, ובברקליס מעריכים כי הדבר "ירגיע את שוקי האשראי וימריץ את הכלכלה".

אם לסכם את ההשקפה של ברקליס במשפט אחד, יהיה זה הציטוט הבא שבחרו האנליסטים: "אנו בטוחים בהערכתנו כי ההתאוששות הכלכלית שהחלה באסיה בתחילת השנה הפכה להתאוששות גלובלית של ממש".

"בנק ישראל יעלה את הריבית בספטמבר"

ואיך אפשר בלי התייחסות למשק הישראלי? כלכלני ברקליס מתייחסים למדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שיפורסם ביום שישי הקרוב ויעלה, להערכתם, ב-0.8%. אם אכן הדבר יקרה, האינפלציה ב-12 החודשים שיסתיימו ביולי תסתכם ב-3.2%, מעבר ליעד של בנק ישראל העומד על 3%.

"ציפיות האינפלציה עלו בחדות בחודשים האחרונים על רקע מחירי הדירות הגבוהים וסימנים לסיום המיתון", אומרים הכלכלנים. "מדד יולי יושפע מהעלאת המע"מ ב-1%. הפתעה כלפי מעלה תביא ללחץ נוסף על בנק ישראל, שמחזיק את הריבית במשק ברמת שפל של 0.5%. אנו צופים העלאת ריבית של 0.25% כבר בחודש ספטמבר".

הערכה זו של ברקליס לגבי הריבית היא אגרסיבית למדי, שכן בשוק לא מצפים להעלאת הריבית בישראל עד 2010, או לכל הפחות בסוף 2009. הערכה זו מגיעה על רקע האינפלציה הגבוהה, לאחר שמדד יוני הפתיע ועלה ב-0.9% בעוד שההערכות המוקדמות דיברו על 0.4% בלבד. בכלל, לפי ציפיות האינפלציה בשנה שעברה, האינפלציה הייתה אמורה להיות כבר בתוך טווח היעד של בנק ישראל, אולם הדבר לא קרה.