חברת החשמל תפחית ההתחייבויות לפנסיה ב-5 מיליארד שקל

המוסד הבינלאומי לתקינה חשבונאית אישר לשערך את ההתחייבויות הפנסיוניות בריבית גבוהה יותר

התפתחות נוספת בפרשת הפנסיה בחברת החשמל. החלטה של המוסד הבינלאומי לתקינה חשבונאית, מהשבוע שעבר, עשויה להביא להפחתה של 5-6 מיליארד שקל בהתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל, בראשות מוטי פרידמן. זאת בנוסף לדרישה לבטל הפרשה עודפת לפנסיה בסך 4.5 מיליארד שקל שהועברה באחרונה להכרעת הרשות לני"ע בעקבות מחלוקת בין החברה לרואי החשבון שלה שנחשפה ב"גלובס".

מדובר בהחלטה לבטל את הדרישה להשתמש בתשואת אג"ח ממשלתית כאשר לא קיים שוק עמוק (מסחר באג"ח), אלא להשתמש בהערכה של תשואת אג"ח קונצרני באיכות גבוהה. ההיגיון לכך הוא האסימטריה בין מקרה של שוק עמוק ובין מקרה שלא.

המשמעות היא שהדבר יאפשר להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של חברת החשמל לפי תשואה של אג"ח קונצרני ולא לפי אג"ח ממשלתי, כפי שנהוג היום. התוצאה: הקטנת ההתחייבות האקטוארית של חברת החשמל במיליארדי שקלים למורת רוחו של ועד העובדים ולשמחת חברת החשמל.

החלטת המוסד הבינלאומי לתקינה חשבונאית תיושם כבר במהלך הדו"חות הכספיים של שנת 2009. לאחר שההחלטה תהפוך לרשמית היא תאומץ גם ע"י המוסד לתקינה חשבונאית בארץ.

מי שיידרש להכריע האם לאמץ את ההחלטה לגבי דו"חות חברת החשמל הם אגף שוק ההון באוצר, בראשות ידין ענתבי והרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה.

חברת החשמל מהוונת כיום את ההתחייבויות הפנסיוניות שלה על פי ריבית של אג"ח ממשלתיות ואלה נאמדות נכון לתחילת 2009 ב-24 מיליארד שקל. עם זאת, לפי כללי ה-IFRS יש להוון את ההתחייבויות הפנסיוניות של החברות לפי ריבית גבוהה יותר, של אג"ח קונצרניות בדירוג AA. המשמעות היא הפחתה של 9 מיליארד שקל בסעיף ההתחייבויות הפנסיוניות וגידול של 4.8 מיליארד שקל בהון העצמי של חברת החשמל.

יש לציין כי הרשות לחשמל שכרה לפני כשנה את שירותיהם של משרד רו"ח שיץ הזנפרץ ושל רו"ח שלומי שוב, מומחה IFRS בכדי שייתנו לה חוות דעת על השפעת התקינה הבינלאומית החדשה על תעריפי החשמל.