ביהמ"ש: ורסצ'ה הישראלית תשנה את שמה בתוך שנה

המחוזי קבע גם כי ורסצ'ה האיטלקית זכאית להשבת רווחים שהחברה הישראלית הפיקה משמה שלא כדין ■ "ורסצ'ה הישראלית התקדמה בשיטתיות לקראת השתלטות על המוניטין של ורסצ'ה האיטלקית בישראל"

ניצחון נוסף לחברת האופנה האיטלקית ורסצ'ה (GIANNI VERSACE) בסכסוך רב-השנים עם חברת "ורסצ'ה 83" הישראלית בבעלות בניהו צדיק-פור, סביב השימוש בשם המותג "ורסצ'ה".

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא צו מניעה קבוע האוסר על החברה הישראלית לעשות שימוש בשם "ורסצ'ה" בכל דרך, כולל כחלק משמה. הוא קבע כי לשם כך מחויבת ורסצ'ה 83 לשנות את שמה ברשם החברות עד למועד כניסתו לתוקף של הצו באוגוסט 2010. בכך נעתר השופט ד"ר עמירם בנימיני לתביעת החברה האיטלקית.

בנוסף קבע השופט בנימני כי ורסצ'ה האיטלקית זכאית להשבת הרווחים שהפיקה החברה הישראלית שלא כדין על חשבונה. לשם בירור היקף הרווחים, הורה השופט בנימני לוורסצ'ה הישראלית להגיש בתוך חודשיים דו"ח על ההכנסות ממכירת בגדים, מועדי ייצורם וייבואם וכמויות הייצור לשנים 1999-2000 - התקופה בה היא החלה להשתמש בסימני המסחר של החברה האיטלקית. המחוזי גם הציע לצדדים להסמיך אותו לפסוק את גובה פיצוי.

מאז שנת 2000 מנהלת ורסאצ'ה האיטלקית, באמצעות עוה"ד צבי חוברס ורון קלגסבלד, הליכים משפטיים נגד האחים בניהו ויהושע צדיק-פור, הן בבית המשפט והן בפני רשם סימני המסחר, בעניין השימוש בשם המסחר ורסצ'ה.

ביולי אשתקד הורה רשם סימני המסחר באופן תקדימי, לבקשת ורסצ'ה האיטלקית, על מחיקת כל 5 סימני המסחר הרשומים של ורסצ'ה הישראלית מאז 1989, לגבי וריאציות בעברית ובלועזית של הסימן Versace.

זאת, לאחר שהפוסק בקניין רוחני קבע כי סימני המסחר נרשמו שלא בתום-לב, מתוך רצון להידמות למותג האיטלקי ולבלבל את הציבור לגבי מקור הסחורה. ורסצ'ה הישראלית הגישה ערעור על קביעה זו לעליון.

הטעיה חמורה

כעת התקבלה החלטה בהליך שניהלה ורסצ'ה האיטלקית במחוזי. בפסק דינו קבע השופט בנימני כי לא יכולה להיות מחלוקת על כך שהחברה הישראלית לא היתה מאמצת את השם ורסצ'ה אלמלא היה מותג בינלאומי מוכר וידוע היטב בישראל.

לדבריו, ורסצ'ה האיטלקית הוכיחה עילה של הפרת סימן מסחר הן לגבי השימוש בשם ורסצ'ה והן לגבי השימוש בסמל המדוזה ובמסגרת המשוננת, הכוללת את השם VERSACE, שהינם סימנים המוכרים בישראל והמזוהים עימה.

בנימני קבע גם כי החברה האיטלקית הוכיחה כי החברה הישראלית הטעתה בפועל חלק מהותי מהציבור ונהגה שלא בתום-לב ובתחרות בלתי הוגנת. לדבריו, החברה הישראלית השתמשה בשם ורסצ'ה כדי לגרום ללקוחות לחשוב בטעות כי הם רוכשים תוצרת של החברה האיטלקית, וכי החברה הישראלית קשורה אליה.

עוד נקבע כי החברה האיטלקית הוכיחה ירידה ברווחיה ופגיעה במוניטין שלה כתוצאה ממעשי החברה הישראלית, ולכן היא זכאית לפיצוי כספי.

"ורסצ'ה הישראלית התקדמה בשיטתיות צעד אחר צעד לקראת השתלטות על המוניטין של ורסצ'ה האיטלקית בישראל", קבע בנימני. "משהגיעו מעשיה לאותה 'מסה קריטית' ההופכת את ההטעיה של הלקוחות לבלתי נסבלת, יש להשיב 'עטרה ליושנה' ולתת סעד ברור ונחרץ שישים קץ להטעיה החמורה הזאת, על-ידי כך שלא להתיר לוורסצ'ה 83 לעשות שימוש בשם ורסצ'ה".

ורסצ'ה הישראלית חויבה לשלם הוצאות משפט בגין שלב זה של המשפט בסך 150 אלף שקל. התיק נקבע לדיון מקדמי בנוגע להיקף הפיצוי הכספי לנובמבר. (ת.א. 2960/00).