איפה כדאי להשקיע וממה להיזהר אחרי הראלי?

דלויט העולמית מציגה: האם כדאי להשקיע את הכסף בגוש האירו? יש הזדמנויות מעניינות גם במזרח אירופה ובמרכזה ■ או שאולי המיתון בארה"ב קרוב לסיום וזה המקום להשקיע בו ■ כל האפשרויות

גוש האירו: בפיגור בזירה הגלובלית

פרט לחוסר הוודאות בשוק העבודה ולגבי ההוצאה הצרכנית בגוש האירו, היציבות הכלכלית ממשיכה להיות נושא עיקרי באזור. בדלויט מדגישים את יציבות המערכת הבנקאית, שחשופה לכלכלות מתנדנדות במזרח ומרכז אירופה, ולכן עומדת בפני סיכון של מחיקות נוספות ושחיקה בבסיס ההון.

עם תחזית לצמיחה שלילית של 0.4% ב-2010, גוש האירו נותר בפיגור בזירה הגלובלית. בכלכלות מפותחות אחרות, הצמיחה אמורה להיות אפסית ואף מעט חיובית בשנה הבאה, והשווקים המתעוררים, בעיקר באסיה, צפויים להוביל את הצמיחה עם 3%-6%. ההתאוששות תורגש קודם בחברות בינלאומיות שירוויחו מהצמיחה בשווקים המתעוררים, מוסיפים בדלויט.

מזרח ומרכז אירופה: הזדמנויות עם גרגיר מלח

המשבר הכלכלי הפריע לצמיחה בשווקים המתעוררים של מזרח ומרכז אירופה. ההחמרה בסביבה המאקרו-כלכלית בהחלט תחייב בדיקות מעמיקות ברמה המסחרית וברמה הפיננסית של חברות שמבקשות להשקיע לראשונה באזור.

עם זאת, בדלויט טוענים שהסביבה הנוכחית עשויה גם להציע הזדמנויות מעניינות שהמשקיעים לא חלמו עליהן בעבר. עניין מיוחד אפשר למצוא בתחומי הביטוח, שירותי הבריאות, התחבורה, האנרגיה והמזון.

עם זאת, חשוב להבין את מאפייני האזור ומהם הסיכונים בכל מדינה. במרכז ומזרח אירופה מדינות שונות, שהמאפיינים שלהן יכולים להיות מנוגדים לחלוטין. הבנת הסיכונים היא שתבדיל בין עסקאות מוצלחות לכושלות, במיוחד כשהתנאים הפיננסיים והכלכליים תוססים.

הודו: הדיכאון מתפוגג

ברוב המחצית הראשונה של 2009 הייתה עננה ממשית מעל הכלכלה ההודית, שצמחה ב-9% ויותר לשנה במשך שלוש שנים ברציפות. חלק מהעננה נבע מהבחירות המקומיות, שמנעו מהממשל לעשות כל פעולה על מנת להמריץ את הכלכלה עד שיתבררו תוצאות הבחירות. לכן, המדינה יכלה לסמוך רק על המדיניות המוניטרית כדי לטפל במשבר הכלכלי.

חלק מהקיפאון הזה הסתיים עם פרסום תוצאות הבחירות במדינה, בה ניצחה המפלגה השלטת. היציבות הפוליטית הובילה לעליות חדות בשוק המניות המקומי, אחרי חודשים ארוכים של דשדוש. לאחר מכן הגיעו נתונים מעודדים נוספים, כמו צמיחה של 5.8% בתמ"ג ברבעון האחרון - גבוה בהרבה מהתחזיות.

בדלויט מזכירים כי בצד החדשות החיוביות יש, כמובן, גם סיכונים, כמו האינפלציה שמאיימת, או הייצוא שהולך וקטן מחודש לחודש, וגם הגירעון הפיסקלי הגבוה. *

בריטניה: האם זהו אור בקצה המנהרה?

למרות הסימנים לשיפור במצב האשראי ובשווקים הפיננסיים, שיחות של כלכלני דלויט עם מנהלי חברות באזור הזכירו להם כי הנגישות להון פנוי בשוק הבריטי עדיין מוגבלת במיוחד. למרות שחל שיפור מסוים בתנאים, עדיין יש דרך ארוכה עד שהם יחזרו לאלו ששררו בשוק ב-2006.

בדלויט מאמינים שהמדיניות הפיסקלית והמוניטרית בבריטניה תצליח. הרשויות אמרו שיעשו כל מה שנחוץ כדי להתניע את גלגלי הכלכלה, ובדלויט מעריכים שהסיכוי לכישלון קטן במיוחד. ואכן, ההתפתחויות האחרונות מראה שהקלה במדיניות עושה את שלה בכלכלה, וב-2010 צפויה חזרה חלקית לצמיחה.

אבל אי הוודאות בתחומים רבים בכלכלה עדיין קיימת, וההתאוששות עשויה להיות שברירית. מעיבים עליה היצע הכסף המהודק, עלייה בשיעור האבטלה ותהליך הקטנת המינופים. *

יפן: אין מספיק סיבות לחגוג

הסתכלות על המספרים המאקרו-כלכליים של יפן כדי לקבל תמונה ברורה ומלאה היא כמעט בלתי אפשרית, אומרים בדלויט. חלק מהמשתנים מצביעים על האור בקצה המנהרה, וחלקם על התקופה הכואבת שעוד צריך לעבור לפני שנוכל לראותו. יש כמה סיבות שניתן לשמוח בגללן, אבל מאפילות עליהן החדשות הרעות מנתוני המאקרו.

ברבעון הראשון התמ"ג ביפן ירד בשיעור של 3.8%, בהמשך לירידה של 3.6% ברבעון שלפניו. חצי הכוס המלאה היא שמכאן אפשר רק לעלות. הין היפני נותר יציב יחסית בחודשים האחרונים, ולמרות שהחוזים העתידיים מצביעים על כך שהין יהיה יציב בטווח הקצר, התנועה העתידית שלו תלויה לגמרי בשאלה האם ניצני ההתאוששות בסקטורים מסוימים יישמרו. אם הכלכלה הגלובלית תתאושש מהר, הין היפני יתחזק כנגד הדולר. *

סין: איזה סוג של התאוששות?

תוכנית החילוץ של הממשל הסיני מעלה מספר חששות באשר להשלכותיה. למשל, שאלת האינפלציה שעלולה לעורר הזרמת הכספים האדירה למדינה, והאם כאשר יהפכו את ההרחבות המוניטריות והפיסקליות, הכלכלה המקומית עדיין תוכל להמשיך לצמוח.

למרות החששות הללו, ברור לגמרי שהתחזית לטווח הקצר היא של צמיחה מתמשכת. החוזק היחסי של סין העניק לממשל ביטחון לדבר על נושאים לטווח הרחוק יותר. אחד החששות הכבדים הוא מיתרות המט"ח הדולריות הגדלות של המדינה - לאור ההלוואות הגדולות שלוקח הממשל האמריקני מסין היא עשויה להחליט לדלל את ערך אחזקותיה בדולר.

חשוב מכך, כל ניסיון של סין לגוון את אחזקותיה במטבעות נוספים פרט לדולר, רק יאיץ את התהליך של ירידת הערך ביתרות המט"ח שלה.

ארה"ב: עוצמת ההתאוששות תפתיע לחיוב

התאוששות כלכלית יכולה ללבוש כל צורה וצבע, והיא תלויה בעיקר בנכונות של הצרכנים לצרוך. הצרכן האמריקני אמנם נחשב כבר תקופה ארוכה לחסר תקווה, אך בדלויט מוצאים מספר סיבות להאמין שהצרכנים האמריקניים אינם חסרי אונים. למרות הירידה בתעסוקה, סקטור משקי הבית ממוצב טוב יותר היום כדי להגדיל את הצריכה מאשר בכל נקודת זמן בשנתיים האחרונות.

מחירי אנרגיה נמוכים מושכים תשומת לב, אבל הם לא המחירים היחידים שירדו. "לכו לכל קניון או סופרמרקט היום ותראו שהכול 'במבצע'", אומרים כלכלני דלויט. מחירי הדלק ירדו בכ-2 דולר מרמתם אשתקד, וירידה של כל פני במחיר הדלק מעניקה תוספת של מיליארד דולר לכוח הצריכה האמריקני. ירידת מחירי מוצרים נוספים תרמה גם היא תוספת גדולה לכוח הקנייה של הצרכנים האמריקניים.

למרות חולשת שוק התעסוקה, השכר הריאלי לשעה של עובדים בארה"ב עלה ב-9% מאז הקיץ שעבר, וקיזז ירידה של 3.1% בכוח התעסוקה בפרק זמן זה. גובה התשלומים של נוטלי משכנתאות רבים ירד בכ-20%, סכום שהשתחרר גם הוא לטובת כוח הקנייה. גם רמת החיסכון בארה"ב גבוהה בשנה האחרונה (5.7%), וירידה ממנה נראית סבירה. ירידה של 1% בלבד תוסיף 100 מיליארד דולר להוצאה הצרכנית.

על סמך משברים קודמים, מעריכים בדלויט, ההתאוששות תהיה חדה ברגע שההתאוששות בצריכה הפרטית תהיה יציבה. אחד המנועים העיקריים ימשיך להיות, לדבריהם, ההוצאה הממשלתית, שנחשבת לגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.

בשורה התחתונה, מעריכים בדלויט, המיתון קרוב לסיום, ועוצמת ההתאוששות עשויה להפתיע רבים לחיוב. הסיכון הכי גדול הוא התפרצות אינפלציונית, תוצאה בלתי רצויה של תוכנית תמריצים פיסקלית ומוניטרית מאסיבית.

ברזיל: נתונים חזקים ותחזית אופטימית

ברזיל נמצאת במצב של מיתון קל, אבל הנתונים שלה חזקים. המידע האחרון שהתקבל מברזיל מצביע על שיפור - למשל, השיפור בהזמנות הייצוא, העלייה הקלה בתפוקה התעשייתית והעלייה המפתיעה בעוצמתה במכירות הקמעונאיות.

האם המשקיעים יכולים לסמוך על כך שברזיל תמשיך ליהנות מהרווחים שייצרה בשנים האחרונות? התשובה לכך תלויה בכמה מהר תשונה המדיניות מותאמת המיתון שהונהגה במדינה, כמו גם בהתאוששות הכלכלה הגלובלית.

אחד הגורמים המרכזיים להצלחתה של ברזיל טמון, אומרים בדלויט, ביכולת של הממשל הברזילאי להמשיך את הרפורמות המבניות שהוא הנהיג בשנים האחרונות. *