אוסקר גרוס: "התשואה עדיפה בארה"ב, בבריטניה ואפילו ביפן"

גלובס tv זו התחזית המפתיעה של מייקל שאול, מנכ"ל בית ההשקעות, שמעדיף את המדינות הללו על השווקים המתעוררים, ומאמין במניות הקמעונאות והנדל"ן ■ "אני לא חושב שהצרכן האמריקני שינה את נטיותיו באופן קיצוני ומוחלט"

בסוף הראיון עם מייקל שאול, מנכ"ל בית ההשקעות אוסקר גרוס, שמשרדיו ממוקמים בניו יורק ובתל אביב, אי אפשר שלא לחוש התרוממות רוח, שהמשבר לחלוטין מאחורינו. שאול אופטימי לגמרי. "מנקודת המבט שלי הכלכלה האמריקנית התחילה התאוששות חדה ויציבה", הוא אומר. "כבר שלושה חודשים אנשים שואלים את עצמם האם הכלכלה התאוששה. לדעתי היא התחילה בצורה איטית, והיא תהיה חזקה ביותר, בצורת V".

לדבריו, כל הפרמטרים הכלכליים החשובים עוד ימשיכו ויתחזקו עד סוף השנה, "ולדעתי בתוך 3-6 חודשים תהיה הסכמה כללית לגבי התאוששות של ממש. הרי עד מארס כולם חשבו שהגיע סוף העולם, אך עונת הדו"חות של הרבעון השני הייתה טובה משרבים חזו".

האופטימיות הזו ניכרת אצל שאול לאורך כל הקו. התעסוקה? "אין ספק שמבחינה זו המשבר גרוע מאוד, גרוע הרבה יותר משני המשברים הקודמים. באמצע שנות השבעים, אחרי המשבר, התווספו 2 מיליון מקומות עבודה בתוך 18 חודשים, מספר המובטלים נחתך ב-50%. אם התאוששות דומה תתרחש היום, מדובר בתוספת של 2.5-3 מיליון מקומות עבודה חדשים. היסטורית, כך נראית התאוששות מהלם כלכלי מהסוג שחווינו עכשיו".

הקטר הצרכני יצא מהתחנה

הנקודה החשובה בשוק האמריקני היא הרגלי הצריכה של הצרכנים, שנחשבים לקטר הפוטנציאלי של הכלכלה. "הרגלי הצריכה משתנים במהלך עשרות שנים, לא באחר הצהרים של יום ראשון אחד באמצע ספטמבר. האמריקנים אמנם צרכו פחות כמה חודשים, אבל נראה כי סימני הצריכה התחילו לחזור לרמתם הרגילה.

"אני לא חושב שהצרכן האמריקני שינה את נטיותיו באופן קיצוני ומוחלט.

דוגמה טובה לכך היא תוכנית ה"מזומן תמורת גרוטאה" (Cash for Clunkers) של הקונגרס, שהציעה 4,500 דולר לכל מי שיחליף מכונית ישנה בחדשה וחסכונית בדלק. התוכנית, בהיקף מיליארד דולר, הושקה בשבוע האחרון של יולי, והכסף אמור היה להספיק עד חודש נובמבר. אך אנשים עטו על המציאה והכסף נגמר בתוך 6 ימים. 250 אלף איש ניצלו את התוכנית.

"זו עסקה אטרקטיבית, אך חשוב מזה - היא עדות חיה לכך שהצרכן האמריקני ממשיך בשלו. הוא אמנם מחפש מציאות ומנסה לחסוך, אך הוא גם רוצה לקנות עוד מוצרים".

אחד האיומים היום הוא התרוממות האינפלציה, ולפי שאול, מניות רגישות מאוד ללחצים אינפלציוניים. "ברגע שמדד המחירים לצרכן יתחיל לעלות שוק המניות יגיב במהירות, ואם הבנקים המרכזיים יעלו את הריבית בתגובה אפשר לצפות לתגובה פחות חיובית של המניות. אך בשלב הראשון, ב-18-24 החודשים הקרובים, שוק המניות עשוי לעלות בשיעור ניכר".

*מה לגבי אג"ח של ממשלת ארה"ב?

אני לא חושב שזה מקום טוב להיות בו. לא שאני סבור שיש לדאוג מדירוג האשראי של ארה"ב, ובאמת שאיני מודאג מכך שארה"ב תאבד את דירוג ה-AAA שלה. אם משקיעים ירכשו אג"ח לפדיון בעוד 10 או 30 שנים, אין ספק שהם יקבלו תמורה וריבית. השאלה האמיתית היא האם הם יהיו מרוצים מהתשואה".

*עד עכשיו אמרנו במה לא להשקיע. באיזה סקטורים היית ממליץ כן להשקיע?

אני מעריך מאוד את ענף הטכנולוגיה, שהוא גלובלי, מתאושש במהירות ואינו קשור למגזר הפיננסי, שזה יתרון גדול. אני גם ממליץ בחום על ענף הקמעונאות, שהוא מאוד אטרקטיבי. מדד המכירות הקמעונאיות עלה ב-65% מהשפל, אבל אנשים עדיין בפוזיציות שורט על קמעונאות.

"אני מרוצה גם משוק הבנייה לדיור, כי מחירי הבתים החדשים בשפל של 45 שנה, ומחירי הבתים הישנים בשפל של עשור. אז אנחנו בשפל, צפויה התאוששות של ממש - ומחירי המניות מאוד נמוכים. תחום התעשייה ותחום הבריאות, שהחל להראות סימני התאוששות. גם ענפי הבריאות והתעשייה אטרקטיביים בעיני".

*מניות פיננסים היית קונה?

"מניות הבנקים לא מסעירות במיוחד. אמנם לא צריך להיזהר כמו לפני 18 חודשים, ובהחלט אפשר להחזיק מניות של בנקים וברוקרים מבוססים, אבל זה לא הסקטור החביב עלי נכון לעכשיו. אין ספק שהמגזר הפיננסי הוא בתחתית הרשימה שלי, אך אם היית שואל אותי לגבי מניות של בנקים סולידיים, לא הייתי מתנגד באופן גורף".

לא סין, מקסיקו

כשמייקל שאול מרחיב את המבט מחוץ לארה"ב, הוא רואה הזדמנויות במקומות שרבים דווקא פסימיים לגביהם. למשל על בריטניה הוא אומר ש"אין לי ספק שהיא הופכת לאטרקטיבית מאוד, אפילו יותר מארה"ב בתחומים מסוימים, כמו נדל"ן.

"בריטניה היא כמו שוק מתעורר", מחדד שאול. "מדובר בשוק מאוד מחזורי, רוב המשכנתאות הן בריבית משתנה, כך שאם הבנק המרכזי של אנגליה מוריד או מעלה את הריבית, ההשפעה על המשכנתאות היא הרבה יותר ישירה וחדה. מדובר בכלכלה רגישה מאד לריביות, וכמובן שגם לצריכה הפרטית".

*במה היית משקיע בבריטניה?

"ראשית, אני ממליץ על שוק המניות הבריטי. הייתי ממליץ על סקטורים דומים לאלו שעליהם המלצתי בארה"ב - תעשייה, חברות בנייה, קמעונאות, בעיקר חברות בעלות שווי שוק גדול. גם חברות קטנות יכולות ליהנות מהעליות הקרובות, אך ההתאוששות תיטיב בעיקר עם החברות הגדולות".

דווקא לגבי השווקים המתעוררים, שתמיד נתפסים כבוננזה פוטנציאלית, שאול נשמע פחות נלהב. "שוקי המניות בשווקים המתעוררים עלו מאוד בהשוואה לשווקים של המדינות המפותחות. כך שמי שמחזיק במניות של שווקים מתעוררים שימשיך להחזיק בהן, אך הון חדש, הייתי ממליץ להשקיע בארה"ב, בבריטניה ואפילו ביפן. לדעתי לשווקים הללו יש תשואה עדיפה".

*דווקא היו הרבה המלצות שוריות על סין לאחרונה.

"אני מעריך שהסינים ימשיכו עם חבילות התמריצים מספר רבעונים, אך עם הזמן תיווצר בעיה - הם יאבדו את השליטה על המדיניות המוניטרית".

החריג בשווקים המתעוררים הוא השוק המקסיקני, עליו שאול ממליץ. "מכל השווקים המתעוררים מקסיקו הכי קשורה לכלכלה האמריקנית. יש להן קשר הדוק, וחלק מהפרמטרים מתחילים לתמוך בכך. בהחלט הייתי ממליץ על מקסיקו, בוודאי שברמת ה-ETF, אבל גם ברמת סקטורים כמו תעשייה, קמעונאות ואפילו תשתיות. עכשיו אפשר לרכוש מניות רבות במחיר הנמוך ב-50% מהשיא". *

3