מחיקות חד-פעמיות הפילו את הרווח הנקי של מכתשים אגן ב-97% ברבעון השני

הסתכם ב-1.7 מיליון דולר ■ החברה החטיאה את התחזיות בשוק ■ הרווח הגולמי נפל ב-35% בשל הורדת מחירי מוצרי החברה, רכישת מלאי שטרם נמכר במחירים גבוהים בשנה שעברה והתחזקות הדולר

מחיקות חד פעמיות הפילו את הרווח הנקי של חברת האגרו-כימיה מכתשים אגן ברבעון השני של השנה. החברה, שסובלת מהאטה בביקושים למוצריה בשל המשבר הכלכלי העולמי, רשמה גם ירידה בהכנסות בשל התחזקות הדולר מול המטבעות בשווקים בה היא פועלת. מנגד, תזרים מזומנים טוב וירידה במלאי החברה מהוות נקודות אור בדו"חות.

560 מיליון דולר. אלה הכנסות החברה ברבעון השני, כלומר ירידה של 18% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. הנזק העיקרי הגיע בעיקר מדרום אמריקה, שם נפלו ההכנסות ב-31% ל-98.8 מיליון דולר. המכירות באירופה ירדו ב-5% ל-265 מיליון דולר, המכירות בצפון אמריקה ירדו ב-14.7% ל-120 מיליון דולר ובמכירות בשאר העולם נרשמה ירידה של 39% ל-52.4 מיליון דולר.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי של החברה צנח ב-97.5% והסתכם ב-1.7 מיליון דולר בלבד. השחיקה ברווח הגיעה בין היתר בעקבות מחיקות חד פעמיות של מכתשים, כגון מחיקת 15.5 מיליון דולר, עליה הודיעה באחרונה החברה, בגין מלאים וסחורה שהחרימו הרגולטורים בברזיל בגין אי סדרים הנוגעים לאישורים על פורמולציות מסוימות. כמו כן, החברה מחקה 11.2 מיליון דולר בגין ירידת ערך מלאי מוצרים. כמו כן, הייתה הפרשה של כ-15 מיליון דולר בגין הוצאות מס.

לפי קונצנזוס התחזיות, האנליסטים בשוק ציפו ממכתשים להכנסות של 578 מיליון דולר, כך שהחברה פספסה את התחזיות בשורה העליונה. "הדו"חות חלשים", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "שנת 2009, כמו בכל עולם האגרו-כימיה, היא שנה אבודה עבור מכתשים". בורגן מסקר את המניה בהמלצת "קנייה" במחיר יעד 30 שקל.

ביגר: "ממשיכים במאמצי ההתרחבות"

בנטרול 3 המחיקות החד-פעמיות, הרווח הנקי של מכתשים לבעלי מניות הרוב הסתכם ב-36.3 מיליון דולר, ירידה של 48% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. מנגד, החדשות הטובוצת הן שהחברה צמצמה את המלאי שלה, אשר הסתכם ב-974.2 מיליון דולר בסוף הרבעון השני, ירידה של 60 מיליון דולר בהשוואה לסוף הרבעון הראשון. כמו כן, היא ייצרה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של 222.1 מיליון דולר, לעומת 160.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, וזאת הודות להתממשות המלאי ותחלופו בעלות נמוכה יותר והמשך גבייה טובה של יתרת הלקוחות.

"על אף ההאטה בתעשייה כולה בחודשים האחרונים, המשכנו במגמת הורדת רמת המלאי וייצרנו תזרים מזומנים חזק ברבעון", אומר המנכ"ל אברהם ביגר. "תנאי מזג אוויר בעיתיים באזורים שונים, לחצי אשראי וזהירות יתר מצד החקלאים הביאו להאטה בביקושים עד כה. המגמות הבסיסיות ארוכות הטווח של הענף נותרו חיוביות ונרשמה יציבות בשטחי המזרע העולמיים ומחירי הסחורות החקלאיות נמצאים ברמה גבוהה יחסית בהשוואה רב-שנתית. אנו ממשיכים להשקיע מאמצים בהתרחבות הגלובלית של החברה לשווקים חדשים כגון הודו, קנדה ותאילנד כמו גם בהשקעות בפיתוח סל המוצרים ובהרחבת אמצעי הייצור של החברה אשר יחד עם יכולת תפעולית ופיננסית ממצבים אותנו בעמדה חזקה קדימה".

נתונים נוספים מן הדו"חות מראים כי הרווח הגולמי של מכתשים ירד ב-35% ל-154.8 מיליון דולר, וכי שיעור הרווח הגולמי ירד ל-31.2% מ-35.1%, וזאת בשל התחזקות הדולר בעולם ברבעון השני, ירידה במחירי מוצרי החברה ומלאי שנרכש במחירים ובשערי חליפין גבוהים ב-2008 ועדיין לא נמכר. כמו כן, הרווח התפעולי צנח ב-67% ל-37.6 מיליון דולר והוצאות המו"פ ירדו ב-7% ל-117.2 מיליון דולר. נזכיר כי התחזיות בשוק היו לרווח תפעולי של 51.5 מיליון דולר, כך שגם בשורה זו מכתשים אכזבה.

בחודש מאי האחרון מונה ארז ויגודמן למנכ"ל הבא של מכתשים, לאחר שהמנכ"ל הנוכחי, אברהם ביגר, יסיים את תפקידו בסוף השנה. ביגר מכהן כיושב ראש פעיל וכמנכ"ל החברה בשלוש השנים האחרונות, ובמרוצת כהונתו השלים את עיקר המהלך של השינוי הארגוני של החברה וייצובה. לאחר שוויגודמן ייכנס לתפקיד המנכ"ל, ימשיך ביגר לכהן כיו"ר .