מכירות תע"א ברבעון השני ירדו ב-25% ל-667 מיליון דולר

זאת בשל היחלשות של 68% במגזר האזרחי ■ המגזר הצבאי צמח ב-4% ■ לחברה צבר שיא של הזמנות בסך 8 מיליארד דולר ורווח נקי של 22 מיליון דולר, צמיחה של 16% לעומת הרבעון המקביל

התעשייה האווירית רשמה ברבעון השני רווח נקי של 22 מיליון דולר, גידול של 16% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, למרות ירידה של 25% במכירות ל-667 מיליון דולר, שנבעה מחולשת המגזר האזרחי בפעילותה. המגזר הצבאי בפעילותה לעומת זאת צמח ב-4%.

מקורבים לחברה מסבירים את שולי הרווח הזניחים בכך שהחברה היא ממשלתית ואינה יכולה משום כך לבצע מיזוגים ורכישות ולפטר עובדים בקלות היחסית שאפשרית בחברות מהשוק הפרטי, לשם התייעלות.

החברה מציגה שיא בצבר ההזמנות ברמה של 8 מיליארד דולר, ותזרים חיובי מפעילות שוטפת בסך 203 מיליון דולר. מנכ"ל תע"א, יצחק ניסן, מעריך שעד סוף השנה הצבא צפוי הצבר לגדול ל-9 מיליארד דולר. מדובר בעסקאות בסך מיליארד דולר שהוא מעריך אותן כבעלות סיכויים גבוהים של חתימה. העסקאות שעל הפרק הן בנושא המל"טים של תע"א, מכ"מים ומערכות אלקטרוניות נוספות בעיקר ביבשת אסיה ובדרום אמריקה.

"המשבר הכלכלי העולמי השפיע על פעילות החברה בשוק האזרחי. עומק המשבר בא לידי ביטוי בהקטנת המכירות לשוק זה ב-68% ביחס לרבעון המקביל אשתקד", אמר יאיר שמיר, יו"ר תע"א. לדבריו, "ההון העצמי של החברה הוא 676 מיליון דולר לאחר תשלום דיבידנד למדינה בסך 87 מיליון שקל" (22.5 מיליון דולר).

החברה מציינת כי ביצוע של צעדי התייעלות תפעולית אינטנסיביים הביא להגדלת שיעור הרווח הגולמי שלה במחצית הראשונה של השנה ל-16% בהשוואה ל-14% במחצית המקביל, וזאת למרות ההאטה בפעילות האזרחית בחברה. עוד מציינים בחברה, כי לאור הצפי להתמשכות המשבר העולמי בתעופה האזרחית, היא תגביר את צעדי הייעול ותפעל לוויסות כוח אדם כמתבקש מעומס העבודה המשתנה.

מכיוון מדובר בחברה ממשלתית שעובדיה הקבועים מאוגדים בהסכמי עבודה קיבוציים, הכוונה היא להציע חבילות פרישה לעובדים שמועסקים בחברה מעל ל-35 שנה, ולשנע עובדים לחטיבות השונות בתוך החברה. בהקשר זה מזכירים מקורבים לתע"א כי החברה חתמה ברבעון על עסקה של 1.4 מיליארד דולר בהודו, שכוללת טילים משגרים ומכ"מים, ויש בה עבודה לכמה מפעלי התע"א כמו חטיבת טילים וחלל וחטיבת אלתא באשדוד וחטיב המל"טים. מקומות העבודה שנוצרו יקלטו כוח אדם. לכן, הנהלת החברה מנסה לעשות ויסות פנימי בין חטיבת המטוסים האזרחיים וחטיבת בדק מטוסים לבין החטיבות הצבאיות.

עוד עולה מהדו"חות, כי הרווח לפני עלויות פרישת עובדים ברבעון הנוכחי הסתכם ב-33 מיליון דולר (5% מהמכירות) בהשוואה ל-31 מיליון דולר (3% מהמכירות) ברבעון המקביל אשתקד, צמיחה של 6%.

ברבעון השני של השנה היו לחברה הכנסות מימון, נטו בסך 12 מיליון דולר לעומת הוצאות מימון בסך 31 מיליון דולר ברבעון המקביל. מהחברה נמסר, כי הכנסות המימון נבעו בעיקר מעסקות גידור והכנסות מניירות ערך. עוד נמסר, כי החברה ממשיכה לבצע הגנות כנגד חשיפות מטבע וסיכונים אחרים וכי היא מנהלת את השקעותיה הפיננסיות ברמת סיכונים נמוכה. לחברה יתרות מזומנים ושווי מזומנים בסך 1.25 מיליארד דולר.