כצפוי: ה'פד' הודיע על הותרת הריבית בשפל היסטורי של בין 0 ל-0.25%

ההחלטה התקבלה פה אחד ■ ב'פד' הצהירו כי הם ממשיכים בתוכנית רכישת האג"ח לטווח ארוך של ממשלת ארה"ב עד אוקטובר ■ יציבות בהוצאה הפרטית בארה"ב למרות חולשה בשוק התעסוקה

לאחר שסיימו יומיים של ישיבה הותירו היום בערב (21:15 לפי שעון ישראל) בכירי הפדרל ריזרב את שיעור הריבית במשק האמריקני על שפל היסטורי של בין 0 ל-0.25%. בהחלטה שהתקבלה פה אחד.

ב'פד' הצהירו כי הם ממשיכים בתוכנית רכישת האג"ח לטווח ארוך של ממשלת ארה"ב בהיקף של 300 מיליארד דולר נוספים כשהרכישות צפויות להיפסק בחודש אוקטובר. בכדי לתמוך בשוק הדיור מתכננים ב'פד' לרכוש עד ל-1.25 טריליון דולר באג"ח מגובה משכנתאות בכדי לשמור על ריבית המשכנתאות האפקטיבית נמוכה.

להערכת רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, השפעתה של הפסקת הרכישות על אמצעי התשלום תפחת ובמקביל תשואות הפדיון תהיינה גבוהות יותר בהשוואה לקצב הרכישה הקודם. הדולר עשוי להתחזק, שכן הדפסתו תלך ותפחת.

במקביל ציינו כי נראה שיפור מסויים בהוצאה הפרטית בארה"ב שעדיין לוחץ עליה מצבו העגום של שוק העבודה האמריקני. האשראי בארה"ב נותר מוגבל.

עסקים בארה"ב ממשיכים לקצץ בהוצאות ובכוח אדם אך מציגים התקדמות בניהול המלאים שיהיו בהתאם למכירות. ב'פד' ציינו כי למרות שבתקופה הקרובה צפויה הפעילות הכלכלית להיות חלשה, בוועדת השוק הפתוח של ה'פד' מצפים כי הצעדים המוניטאריים שהם מבצעים יסייעו בהתאוששות של המשק האמריקני.

למרות עלייה במחיר הסחורות בתקופה האחרונה, מעריכים ב'פד' כי האינפלציה בארה"ב תישאר מרוסנת בטווח הבינוני.

שיעור הריבית הנמוך בא בכדי להמריץ את המשק האמריקני השרוי במיתון בעקבות משבר האשראי שנבע בעיקר ממשבר בשוק הנדל"ן המקומי כתוצאה משמיטת חובות בהיקף חסר תקדים של לווים מסוג "סאב פריים".

ב'פד' היו מעודדים הפעם מנתוני התעסוקה שפורסמו בסוף השבוע האחרון שהצביעו על ירידה בשיעור האבטלה במשק האמריקני ל-9.4%, ירידה ראשונה מזה כשנה וחצי. בהערכות קודמות, העריכו ב'פד' כי שיעור האבטלה בארה"ב יגיע עד תחילת 2010 לשיעור שיא של 10%.