"צריך לצמצם את מספר החברות הביטחוניות בישראל, התחרות מיותרת"

כך אומר יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט מערכות, עם פרסום הדו"חות הטובים לרבעון השני ■ הרווח הנקי כמעט והכפיל את עצמו ברבעון השני ל-59.7 מיליון דולר, והחברה רשמה הכנסות שיא ■ אלביט תחלק דיבידנד של 0.36 סנט למניה

"אין ירידה בהוצאות על ביטחון, הן בישראל והן בשווקים החשובים שלנו בחו"ל", אמר היום ל"גלובס" יוסי אקרמן, עם פרסום דו"חות הרבעון השני של אלביט מערכות, שהצביעו על הכנסות שיא לחברה.

ההכנסות ברבעון המדווח עלו ב-11.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-728.3 מיליון דולר, גם בזכות הכנסות קינטיקס, שיתרת מניותיה נרכשו על-ידי אלביט בתחילת הרבעון. גידול משמעותי נרשם במכירות ציוד תקשורת ומערכות מטוסים ללא טייס, בעיקר לישראל, ומנגד חלה ירידה במכירת ציוד עבור מערכות יבשה, בעיקר לארה"ב. פיזור ההכנסות הגיאוגרפי ברבעון זה התחלק בצורה שווה בין ישראל, אירופה ארה"ב ושאר העולם, ועמד על כ-25% לכל אזור.

"סוג של חשיבה מחדש"

"בתחומים בהם אלביט עוסקת, 'הייטק ביטחוני', אנחנו לא רואים ירידה" אמר אקרמן. "אנחנו חשים שיש סוג כלשהו של חשיבה מחדש, שבמסגרתה יש קיטון בהוצאות על פלטפורמות גדולות והגדלת ההוצאה על אלקטרו-אופטיקה ותוכנות". בהקשר זה נציין, כי חברת לוקהיד-מרטין, שעובדת בפרויקטים מסוימים עם אלביט חשה על בשרה את הקיטון בהוצאות על פלטפורמות גדולות, כאשר הסנאט האמריקני ביטל את תוכנית ההצטיידות במטוס ה-F-22, שעלותו נאמדת בכ-350 מיליון דולר למטוס.

שיעור הרווחיות הגולמית, שהפתיע לטובה ברבעון הקודם ועמד על 31.7% מההכנסות, ירד ברבעון זה ל-29.1%, ובחברה מסבירים זאת בקיטון בהזמנות לטווח קצר שהתקבלו בחברה בארה"ב, שמאופיינות בשיעור רווחיות גבוה יותר.

לתחרות שיש לאלביט בארץ יש השפעה על הרווחיות, ואקרמן סבור שהיא מיותרת. "בארץ קיימות 15 חברות ביטחוניות. התחרות משפיעה על הרווחיות ועל היכולת להשקיע יותר, והיא מיותרת. באיטליה למשל, יש חברה ביטחונית ענקית אחת שעובדת מצוין", מציין אקרמן. "אצלנו יש הרבה יותר חברות, במקום שיהיו שתיים גדולות. אנחנו צריכים ללכת לתהליך של הפרטה וצמצום מספר החברות בישראל. אנחנו עושים מיזוגים במגזר הפרטי, אבל במגזר הממשלתי, שם הרווחיות של החברות נמוכה יותר, צריך להקטין את המעורבות בתעשייה הביטחונית, וגם שר האוצר מאמין בזה".

תזרים מזומנים גבוה במיוחד

בחודש יוני דיווחה אלביט כי תספק למשרד התחבורה מערכות להגנת מטוסי נוסעים מפני טילי כתף בהיקף כספי של כ-76 מיליון דולר, ובחברה מאמינים כי לקוחות נוספים יחליטו להצטייד במערכות הללו.

ברבעון זה רשמה החברה הכנסות מימון בגובה של 11.4 מיליון דולר, וזאת בעקבות הכנסות מעסקאות הגנת מטבע שביצעה החברה. ירידת שער הדולר ברבעון השני פגעה בשיעור הרווח הגולמי והתפעולי של החברה, אך העלתה את ערכן הכספי של עסקאות הגידור שביצעה החברה.

בשורה התחתונה הרוויחה אלביט 59.7 מיליון דולר, וזאת לעומת רווח של 31.15 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה הודיעה שתחלק בחודש הבא דיבידנד בגובה 0.36 סנט למניה, 25% מהרווח שהושג ברבעון.

צבר ההזמנות של החברה עמד בסוף חודש יוני על 5.09 מיליארד דולר, בדומה לזה של הרבעון הקודם, כאשר 69% ממנו מיועד לביצוע במהלך המחצית השנייה של 2009 ובמהלך 2010.

היחס בין ההזמנות המתקבלות לביצוע הזמנות קיימות ירד ברבעון זה, ולעומת זאת תזרים המזומנים היה גבוה במיוחד ועמד על 88.2 מיליון דולר.

"בסך הכול אנחנו חברה עם מאזן חזק ולא ממונף, טכנולוגיה ברמה מובילה בעולם ולקוחות מרוצים, כך שאנחנו אופטימיים לגבי העתיד ומצפים לשיפור נוסף ברמה השנתית", סיכם אקרמן.