הבנק המרכזי של אנגליה מזהיר: האינפלציה עלולה לרדת אל מתחת ליעד

"בסיכומו של דבר, תוכנית התמריצים צפויה להוביל להתאוששות איטית בפעילות הכלכלית, אך עדיין קיים חוסר ודאות לגבי העיתוי של ההתאוששות ועוצמתה"

הבנק המרכזי של בריטניה (BOE) הזהיר אתמול (ד'), כי אם יעלו שערי הריבית בהתאם לציפיות השוק, האינפלציה בבריטניה צפויה לרדת תוך שנתיים אל מתחת ליעד של 2%. הבנק אותת בכך שהשווקים היו נמהרים מדי כאשר הם צפו עליות ריבית בעתיד הקרוב.

כלכלנים המתינו בקוצר רוח לדו"ח האינפלציה של הבנק, לאחר שהופתעו מההחלטה של ועדת המדיניות המוניטרית בשבוע שעבר להזרים עוד 50 מיליארד ליש"ט (83 מיליארד דולר) לכלכלת בריטניה, באמצעות הרחבה של "ההקלה הכמותית" - התוכנית לרכישה של אג"ח ממשלתיות וקונצרניות - מההיקף המקורי, 125 מיליארד ליש"ט, לסכום המפתיע בגודלו של 175 מיליארד ליש"ט.

ההחלטה הזו הפתיעה את השוק, מכיוון שהיא התקבלה לאחר פרסומם של מספר גדול של נתונים כלכליים מעודדים. במסיבת עיתונאים אמר נגיד הבנק המרכזי, מרווין קינג: "התשובה לשאלה למה הזרמנו 50 מיליארד ליש"ט נוספים בשבוע שעבר פשוטה מאוד. צריך רק להביט בתחזית האינפלציה. ברור למדי שלפי הבסיס הזה, התחושה שלנו היתה שקיים סיכוי של ממש שהאינפלציה תרד".

דבריו נאמרו במקביל לפרסום נתונים שהראו כי ביוני עלתה האבטלה בבריטניה לרמה הגבוהה ביותר ב-14 השנים האחרונות, למרות שמספר הבקשות החדשות לקבלת דמי אבטלה המשיך להיות נמוך בהרבה לעומת תחילת השנה. באפריל-יוני גדל מספר המובטלים ב-220 אלף והגיע ל-2.4 מיליון, לעומת 2.2 מיליון בפברואר-מאי. עם זאת, מספר המובטלים היה נמוך מתחזיות הכלכלנים, שצפו 2.5 מיליון מובטלים.

שיעור האבטלה בבריטניה הגיע ל-7.8% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 1996 - ועלייה של 2.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כלכלנים העריכו ששיעור האבטלה יעלה ל-7.7%.

בדו"ח שפרסם הדגיש הבנק המרכזי כי קיימת רמה גבוהה מאוד של חוסר ודאות לגבי התחזית הכלכלית. "בסיכומו של דבר, תוכנית התמריצים צפויה להוביל להתאוששות איטית בפעילות הכלכלית, אך עדיין קיים חוסר ודאות לגבי העיתוי של ההתאוששות ועוצמתה".