בנק הפועלים על הבורסה: "חשש מגל מימושים קרוב"

בבנק הפועלים מעריכים כי הירידות תימשכנה בטווח הקצר בטרם יחזרו העליות, וממליצים להשקיע גם בארה"ב, ברזיל וסין ■ בנק לאומי חושב אחרת: "בטווח הקצר צפויה המגמה להיות חיובית"

לאחר שמדד המעו"ף נכשל בתחילת השבוע בפריצת ה-1,000 נקודות וסגר את השבוע בירידה של כמעט 3%, האנליסטים בבנקים הגדולים חלוקים באשר להמשך דרכה של הבורסה, כאשר כלכלני לאומי מעריכים שהראלי יימשך ואילו כלכלני הפועלים סבורים כי הירידות בטווח הקצר תימשכנה. נראה כי על דבר אחד מסכימים הבנקים: בטווח הבינוני-ארוך תימשך המגמה החיובית אשר תיתמך על ידי ההתאוששות הכלכלית והיעדר אפיקי השקעה אלטרנטיביים בהינתן הריבית הנמוכה במשק.

"בטווח הקצר צפויה המגמה להיות חיובית, בעיקר על רקע ריבוי סימנים להתייצבות המצב הכלכלי והתשואות הנמוכות הצפויות באפיקים הסולידיים", אומרים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון. "יחד עם זאת, רמת התנודתיות צפויה להיוותר ברמה גבוהה".

הירידות בשוק השבוע לוו בעלייה בסטיות התקן באופציות על המעו"ף, כאשר "מדד הפחד" חזר השבוע לרמה של 30% לאחר שכבר ירד מתחת ל-20% בגל העליות האחרון. סימנים אלה מאותתים על עלייה במפלס העצבנות בקרב המשקיעים, לאחר חודשים של עליות נאות בבורסה.

רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, עומדות ציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון על 4.3% לשנה הקרובה, לעומת 3.9% בסוף השבוע שעבר. העלייה המתמשכת בציפיות האינפלציה מגבירה גם את ההערכות להעלאת הריבית בישראל, מה שיגרום לירידה באג"ח הממשלתיות ולעלייה בתשואות. עם זאת, בבנק לאומי מעריכים כי "לאחר פרסומם של המדדים הקרובים, אשר צפויים להיות גבוהים, תחל התמתנות בציפיות האינפלציה".

מכל פנים, האנליסטים לא ממהרים להמליץ למשקיעים לקנות אג"ח ממשלתיות, ומדגישים כי "הסיכון בהשקעה באגרות החוב הממשלתיות עודנו גבוה, בפרט לנוכח רמת התשואות בהן הן נמצאות". הסיבה לכך, לטענת הכלכלנים, כי הצפי להיקף גבוה של גיוסי אג"ח מטעם משרד האוצר בהמשך השנה לצורך מימון הגירעון, כמו גם בשל הצפי להעלאת הריבית בחודשים הקרובים.

בנק הפועלים: "חשש מגל מימושים קרוב"

גם כלכלני בנק הפועלים מתייחסים בסקירתם השבועית לעלייה בסטיות התקן באופציות המעו"ף, אשר "מלמדים על רמת עצבנות גבוהה יחסית מצד המשקיעים ועל חששם מפני גל מימושים קרוב".

האנליסטים סבורים כי "רמת 1,000 הנקודות מהווה משוכה פסיכולוגית" ומעריכים כי "בטווח הקרוב ישנה סבירות לא מבוטלת למימוש רווחים, בעיקר נוכח העליות המהירות בשוק".

בבנק הפועלים מדגישים כי בראייה לטווח הבינוני-רחוק ההתאוששות הכלכלית תתמוך בהמשך העליות בבורסה, אולם בטווח הקצר הם סבורים כי "רמות המחירים הנוכחיות בשוק המקומי אינן משקפות 'מחירי סוף עונה'. חלק מהמניות כבר נסחר במחיר הוגן, אולם עדיין ישנן מניות שנסחרות מתחת לשוויין הכלכלי. לפיכך, אנו סבורים כי יש מקום להמשך האחזקה בפוזיציה מנייתית בהסתכלות ארוכת טווח ובהשוואה לאפיקי ההשקעה האלטרנטיביים".

האנליסטים חוששים בעיקר מהקצב החד של העליות בשוק הישראלי בהשוואה לשווקים מקבילים בעולם ולכן הם ממליצים לבצע פיזור גיאוגרפי של תיק ההשקעות, "הן בכדי להקטין את הסיכון בתיק, והן בכדי להגדיל את פוטנציאל התשואה מתוך צפי להמשך העליות בעולם". הכלכלנים ממליצים להשקיע בוול סטריט, בברזיל ובסין. הסקטורים המועדפים עליהם בארה"ב הם הטכנולוגיה והבריאות.

"ישנה סבירות לא מבוטלת למימושים נוספים בטווח הקצר", מדגישים האנליסטים. "עם זאת, בטווח הבינוני והארוך השווקים הגלובליים הם שימשיכו לקבוע את המגמה, וכשיסתיימו המימושים בשווקים אלו, יחזרו העליות גם לשוק המקומי, בעיקר נוכח הציפיות כי הכלכלה האמריקנית תתאושש כבר בתוך מספר רבעונים. המלצתנו היא להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח".