אופטימיות בפד: רכישת אג"ח האוצר הוארכה רק בחודש אחד

ג'ורג' גונקאלבס, אסטרטג האג"ח של קנטור פיצג'רלד: "ההחלטה להאט את ההקלה הכמותית ולהאריך רק במקצת את רכישת אג"ח האוצר, תאפשר לפד 'למדוד את החום של הכלכלה' , מבלי לסגור את האפשרות שהתוכנית תוכל להתחדש בהמשך הדרך"

ועדת המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב, ועדת השוק הפתוח, העריכה בשבוע שעבר כי "הפעילות הכלכלית מתייצבת" ולא אותתה על כוונה להגביר את אמצעי החירום שהיא נקטה בעבר כדי להמריץ את זרימת האשראי למשק האמריקני.

ועדת השוק הפתוח, FOMC, מסרה בהודעתה שהיא מעריכה שהמהלך המתוכנן לרכישה של איגרות החוב של האוצר בהיקף 300 מיליארד דולר יסתיים באוקטובר ולא בספטמבר. אך הודעת הפד לא הזכירה כלל את הודעת הבנק המרכזי הבריטי בשבוע שעבר, שהחליט להרחיב את תוכנית הרכישה של אג"ח ממשלתיות. תוכניות אלה נקראות "הקלה כמותית", ומטרתן להקל את הנזילות בכלכלה גם כאשר הריבית שואפת לאפס.

המחירים יישארו נמוכים

לא היה גם שינוי במחויבות הפד לשמור על שערי ריבית ב"רמה נמוכה חריגה לתקופת זמן ממושכת". ריבית הקרנות הפדרליות, שקובעת את הריבית הבין-בנקאית ליממה, נשארה ברמה של 0%-0.25%. הפד לא שינה את הערכת האינפלציה שלו, וחזר על אמונתו שהמחירים יישארו "מונמכים לזמן מה".

השיפור בהערכת הפד את מצב המשק האמריקני בא בעקבות אמון גובר והולך בקרב כלכלנים בכך שהמיתון הגיע לסיומו. עם זאת, בכירי הבנק המרכזי ריסנו את האופטימיות הזו, באומרם ש"צמיחת הכנסות מדשדשת", יחד עם אובדן נוסף של מקומות עבודה צפויים להשפיע לרעה על קצב ההתאוששות.

לדברי דיויד בלנשפלאואר, פרופ' לכלכלה במכללת דארטמות' ולשעבר חבר הוועדה המוניטרית בבנק אוף אינגלנד, "החשש הוא שאתה מקבל ניצני הבראה ירוקים, והורג אותם". הוא תומך באסטרטגיית ההקלה הכמותית של הפד ושל הבנק אוף אינגלנד, ומעריך ששיעור האבטלה ימשיך לעלות עוד כמה חודשים, ושההבראה תרוסן בשל מחסור באשראי. "אנשים לא מבינים עד כמה הבנקים מגבילים את פעילות האשראי שלהם".

מהלך חכם

ג'ורג' גונקאלבס, אסטרטג האג"ח של קנטור פיצג'רלד, אמר שההחלטה להאט את ההקלה הכמותית ולהאריך רק במקצת את רכישת אג"ח האוצר, תאפשר לפד "למדוד את החום של הכלכלה", מבלי לסגור את האפשרות שהתוכנית תוכל להתחדש בהמשך הדרך.

להערכתו של גונקאלבס, "אם הרכישות לא יסתיימו בספטמבר, יש לנו זמן לקבל נתונים כלכליים נוספים ולקבוע אם להבראה יש רגליים. זה מהלך חכם מאוד".