הזדמנויות השקעה ומיסוי באסטוניה

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] להערכת ה-OECD, אסטוניה תחזור למסלול של צמיחה בתחילת 2010 ■ אבי נוב: "שיטת המיסוי המיוחדת של אסטוניה ביחס לחברות מהווה יתרון למשקיעים מישראל המבצעים שם השקעות"

[רוצה לנצל הזדמנויות במזרח אירופה? הרשם לניוזלטר עסקים מתעוררים]

אסטוניה, כמו מדינות אחרות במזרח אירופה, נחשבת כמדינה עם פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות, זאת במיוחד על רקע כוונתה להיות חלק מגוש האירו ולאור המועמדות שלה להצטרפות כחברה בארגון ה-OECD כבר בשנה הבאה. בהתאם להערכת ה-OECD, אסטוניה תחזור למסלול של צמיחה בתחילת 2010.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי באסטוניה:

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים הוא: 22% (מס אחיד). אסטוניה, כמו מדינות רבות במזרח אירופה, החליטה להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה.

מס חברות: חברה תושבת אסטוניה נחשבת כמי שהתאגדה בהתאם לחקיקה באסטוניה, וחייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך אסטוניה. באסטוניה לא מוטל מס חברות על רווחים בלתי מחולקים. תאגידים משלמים מס רק על רווחים מחולקים, בשיעור של 21%.

מס רווחי הון: מס רווחי הון נחשב, בדרך כלל, כחלק מההכנסה החייבת, וממוסה בשיעור המס הרלוונטי.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 18%. קיים שיעור מס מופחת ביחס למוצרים שונים.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה אינם כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור.

אמנות למניעת כפל מס: אסטוניה חתומה על כ-40 אמנות למניעת כפל מס. לאחרונה נחתמה אמנת מס חדשה בין ישראל לאסטוניה. האמנה עם אסטוניה קובעת ניכוי מס בשיעור של 5% מדיבידנד ופטור מניכוי מס לדיבידנד בידי קרן פנסיה ובידי חברה בעלת שליטה בחברה המשלמת, 5% ניכוי מס מריבית ופטור ממס לריבית בידי קרן פנסיה, וכן פטור מניכוי מס מתמלוגים ומרווח הון. המשמעות היא שתושב ישראל לא יצטרך לשלם מס באסטוניה על רווח הון שצבר באסטוניה (למעט מקרקעין), אלא רק בישראל ולהפך.

תכנון מס למשקיעים מישראל: שיטת המיסוי המיוחדת של אסטוניה ביחס לחברות מהווה יתרון למשקיעים מישראל המבצעים שם השקעות - כל עוד המשקיעים לא ימשכו רווחים, הרי שהם לא ישלמו מס באסטוניה, ובמקרים מסוימים גם לא בישראל.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net