"ישראל יכולה לצמצם את תלותה בנפט ולחסוך מעל מיליארד דולר בשנה"

זאת באמצעים פשוטים וזולים של התייעלות אנרגטית ■ כותבי הדו"ח שהוגש לחברי הכנסת: עלות ייבוא הנפט תעמוד השנה על 4.5 מיליארד דולר - חצי מהעלות ב-2008

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

דו"ח חדש של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ושל קרן פרידריך אברט, אשר הוגש השבוע לחברי הכנסת, בוחן את נתוני צריכת הנפט בעולם ובישראל וחוזה כי עלות יבוא הנפט תעמוד בשנת 2009 על כ-4.5 מיליארד דולר, כחצי מהעלות ב-2008.

ד"ר עמית מור ושמעון סרוסי, כותבי הדו"ח, מצביעים על כך שהמשק הישראלי יכול לצמצם את התלות ביבוא דלקים ונפט, ב שיעור של כ-20%, ולחסוך מעל מיליארד דולר בשנה, וזאת על-ידי התייעלות אנרגטית ושימוש מושכל בחשמל ודלקים באופן יעיל וזול.

הדו"ח, היוצא כחלק מפרויקט "הסנאט", שמביא מדי שבוע לחברי הכנסת מידע חיוני לפעילותם הפרלמנטרית, מצביע על מגמת צמצום בצריכת הנפט בישראל, בעקבות הירידה בצריכת המזוט והסולר בתחנות הכוח של חברת החשמל , אשר עברה לשימוש בגז טבעי החל משנת 2004.

צריכת מוצרי הנפט בישראל והרשות הפלשתינאית נמצאת בירידה מתמדת, ועמדה בשנת 2008 על כ-11.4 מיליון טונות, ירידה של 2% יחסית לשנת 2007 ושל 8% יחסית לשנת 2003. מגמת הצמצום צפויה להימשך בשנים הקרובות עם השלמת הקמתה של תשתית הגז הטבעי וכן, חיבורם של מפעלי תעשיה ותחנות כוח לצנרת הגז הטבעי.

המיתון המתמשך במשק הוביל אף הוא לירידה בצריכת מוצרי הנפט ב-10% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.

ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ועורך הדו"ח: "ישראל היא חלק ממגמה עולמית, אשר שמה דגש על הגברת השימוש במקורות אנרגיה חליפיים ומקורות אספקת גז נוספים. למעלה מ-90% מהנפט הגולמי מיובא לישראל מרוסיה וממדינות ברית המועצות לשעבר אשר להן סכסוכים פנימיים רבים, עובדה המסכנת את אספקת הנפט. דו"ח הסנאט מציין בפני חברי הכנסת כי ניתן לחסוך בצריכת האנרגיה, באמצעות יישום מגוון אמצעים לשימור והתייעלות אנרגטית, שינויים רגולטורים וחקיקתיים, עידוד מעבר לנסיעה בכלי רכב חסכוניים בדלק ועוד".