המאבק על סלילת הקטע הצפוני של כביש 6 מתחמם

חוצה ישראל רוצה לסלול מנהרה, במע"צ מתנגדים ■ משרד התחבורה צפוי להכריע בקרוב בין שתי החלופות שהוצעו ע"י חברת כביש חוצה ישראל והחברה הלאומית לדרכים

כחודש בלבד לאחר פתיחת הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל (כביש 6) עד יוקנעם, מתחמם המאבק סביב התוכניות להמשך סלילת הכביש צפונה.

ל"גלובס" נודע כי משרד התחבורה צפוי להכריע בקרוב בין שתי החלופות שהוצעו ע"י חברת כביש חוצה ישראל והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה).

הצעת חברת כביש חוצה ישראל, בניהולו של יהודה כהן, היא להמשיך את כביש 6 ממחלף עין תות לכיוון מחלף העמקים במנהרה בעלות הנאמדת ב-1 מיליארד שקל, לעומת הצעת מע"צ להתבסס על שדרוג התוואי הקיים של כביש מספר 70 בעלות נמוכה יותר של כ-600 מיליון שקל.

לפי התכנון של כביש חוצה ישראל, מדובר בקטע של כ-4.5 ק"מ מאזור יוקנעם ועד מצפון לתל קשיש באזור הכרמל, כולל הקמת מנהרה באורך של כ-1.5 ק"מ, והקמת מחלף בכניסה המערבית ליוקנעם.

לעומת זאת, התכנון של מע"צ מציע שבמקום מנהרה יבוצע שיקוע של קטע מכביש 70 בכניסה ליוקנעם, וייבנה מחלף ענק בצומת התשבי (כביש 66-70) שיפריד את התנועה.

"אנחנו משוכנעים שהתוכנית שהצגנו טובה ונותנת מענה לתחזיות התנועה ל- 15 השנים הבאות. התוכנית של כביש חוצה ישראל בהחלט יכולה לבוא בחשבון בעתיד, אבל בשנים הקרובות חשוב להשקיע בפרופורציות המתאימות", אומר סמנכ"ל תכנון וביצוע במע"צ החדשה, איתן שיפרון.

לעומת זאת, בכביש חוצה ישראל טוענים כי אם התוכנית של מע"צ תתקבל משמעותה סיום דרכו של כביש 6 ככביש מהיר, "התוכנית היא להמשיך את כביש 6 כדרך מהירה. החלופה שהציגה מע"צ נחותה יותר ולא נותנת פתרונות ברמה של דרך מהירה אלא דרך ראשית בלבד, כלומר במהירות נמוכה יותר", אומר המהנדס הראשי של חברת כביש חוצה ישראל, ראובן לב-און.

הערכות: משרד התחבורה יתמוך בהקמת מנהרה - למרות הפער בעלויות

ל"גלובס" נודע כי אגף התכנון הכלכלי במשרד התחבורה, בראשות צ'ארלי סולומון, כבר החל בבדיקה הכלכלית של שתי התוכניות, וצפוי להגיש את מסקנותיו בקרוב. התוכניות הוצגו באחרונה גם לשר התחבורה, ישראל כץ.

לפי הערכות בממשלה, משרד התחבורה צפוי לתמוך בתוכנית המקורית שהוצגה ע"י חברת כביש חוצה ישראל, זאת למרות שעלותה גבוהה בחצי מיליארד שקל. בהתאם להחלטה שתתקבל, יתחדש הדיון במוסדות התכנון לגבי האישור הסופי של התוואי.

יצוין כי להחלטה הסופית שיקבל משרד התחבורה עשויה להיות השפעה גם לגבי היקף פעילותה העתידית של חברת כביש חוצה ישראל, זאת לאחר שהסתיימה סלילת הקטע הצפוני (קטע 18) והקטעים הדרומיים (19 ו-20) משורק ועד צומת בית קמה.

בחודש שעבר נפתח לתנועה הקטע הצפוני, באורך 17 ק"מ, המחבר בין מחלף עירון (כביש 65 ) למחלף עין תות, בסמוך לצומת אליקים. לאחר פתיחת הקטע הצפוני משתרע כביש 6 על 140 ק"מ.