עלות הקמת הגדר בגבול מצרים - 2 מיליארד שקל

המטרה בהקמת הגדר: למנוע כניסת עובדים זרים מגבול מצרים ■ שר האוצר, יובל שטייניץ, תומך בהקמת הגדר אבל בינתיים אין מי שיממן אותה ■ במשרד האוצר כבר נעשתה עבודה בנושא לפני כשנתיים

עלות גדר הפרדה שתתפרס לאורך כל גבול ישראל-מצרים עומדת על כ-2 מיליארד שקלים, כך נודע ל"גלובס". במשרד האוצר כבר נעשתה עבודה בנושא לפני כשנתיים, לרבות בדיקת עלויות הפרויקט, שמתברר כלא זול בכלל.

נושא הקמת הגדר על הגבול עם מצרים הועלה בתחילת אוגוסט על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון סביב סוגיית המלחמה נגד הסתננות עובדים זרים בלתי חוקיים לארץ, בו השתתפו גם שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי.

על פי הערכות, רוב העובדים הבלתי חוקיים נכנסים לארץ דרך הגבול עם מצרים, הנחשב לפרוץ לחלוטין. אתמול (ב') לפנות בוקר אירעה תקרית ירי בין כוחות הביטחון הישראליים לבין שוטר מצרי, כ-20 ק''מ מצפון לאילת, וכתוצאה נפצע השוטר המצרי באורח בינוני עד קשה. לפני שבועיים נורה למוות מהגר אפריקאי על ידי כוחות מצריים בעת שניסה להסתנן אל תוך שטח ישראל ועוד 14 נעצרו.

עוד נודע ל"גלובס" כי שטייניץ, אשר מוביל את המאבק נגד עובדים זרים בלתי חוקיים, סוגיה המהווה אבן יסוד בתוכנית הכלכלית שלו, תומך בהקמת הגדר. "התמיכה של שטייניץ בגדר היא לא חדשה. עוד בהיותו יו''ר ועדת חוץ וביטחון הוא התבטא בעד היוזמה. זה לא סוד שהוא רואה במצרים 'משענת קנה רצוץ' והוא אמר זאת לא פעם", אמר ל"גלובס" גורם בכיר בלשכתו.

מי יממן?

אלא שטרם החלו הצדדים לבדוק את כדאיות הפרויקט, כבר החל להתפתח מאבק לגבי מי יממן אותו. במשרד האוצר מבהירים כי סוגיית הגבולות מהווה חלק אינטגרלי ממטרות צה''ל ומערכת הביטחון וכפי שנכתב בדו''ח ברודט, המימון חייב להיעשות על ידה ומתקציביה. עם זאת, גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי "אין כל אזכור לנושא בדו''ח ברודט. מערכת הביטחון לא ביקשה את הגדר והיא הוצעה לצרכים אזרחיים בלבד ולא לצרכים צבאיים. הממשלה אישרה את תקציב הביטחון ובו אין כל אזכור להקמת גדר. אם בודקים את הגורמים שהציעו את הגדר אי אפשר למצוא את שר הביטחון. זה ממש לא באחריותנו".

מתברר כי גם משרד הפנים לא יממן את הפרויקט: התקציב השנתי של המשרד כולו עומד על 357 מיליון שקלים, כך שאין ביכולתו לממן את הגדר. במשרד ראש הממשלה גם לא מוכנים להתחייב ומשם נמסר כי "לא התקבלה החלטה על הקמת גדר לאורך הגבול עם מצרים. בפגישת ראש הממשלה עם שרי האוצר והפנים הועלו רעיונות שונים לבלימת ההסתננות הבלתי חוקית לישראל דרך הגבולות והם יובאו לדיון במשרדי הממשלה הרלוונטיים ובפני הגורמים המקצועיים לפני קבלת החלטה כלשהי".