מנכ"ל אורכית: "אין לי שום עצה טובה לתת למשקיעים"

אריק פנט: "לי עצמי אין חיבה מיוחדת לא לעיתונים, לא לעיתונאים ולא למה שהם אומרים" ■ אחד המחזיקים אל פנט: "בואו תהיו מוסריים, תחשבו גם על הכיס שלנו ואל תדללו אותנו, אין לי מאיפה להביא את הכסף הזה"

אסיפת בעלי מניות שנתית, בה מובאים לאישור כהונת דירקטורים ורואי חשבון בחברה, אינה אירוע אשר מעניין בדרך-כלל את ציבור המשקיעים. כשמדובר בחברת אורכית , אשר מנהליה שומרים על איפול ולא מספקים מידע רב למשקיעים ולתקשורת, מהווה האסיפה הזדמנות לפגוש את מנהלי החברה ולשמוע מקרוב על פעילותה, והמשקיעים אכן לא פספסו הזדמנות זו.

באסיפה נכחו כתריסר משקיעים, רובם הגדול פרטיים, ומצד החברה התייצבו לאסיפה המנכ"ל אריק פנט, סמנכ"ל הכספים אורי שלום ואדם קליין, עורך הדין של החברה. נשיא החברה והדמות המזוהה איתה, איציק תמיר, נעדר.

אורכית, המייצרת ציוד תקשורת לחברות טלפוניה עלתה על הרדאר של המשקיעים בשנת 2005, לאחר שזכתה בחוזה ענק עם חברת התקשורת השניה בגודלה ביפן, KDDI. מניית החברה נסקה במאות אחוזים והגיעה ב-2006 למחיר שיא של כ-30 דולר, אולם החברה התקשתה לחתום על חוזים נוספים, וגם כאשר הצטרפו לחברה לקוחות בשנה שעברה, ההזמנות מהם לא היו משמעותיות, ההפסדים הצטברו ומחיר מניה צנח ל-3.23 דולרים. בחודש שעבר פרסמה החברה תשקיף מדף להנפקת מניות בדרך של הצעת זכויות לבעלי מניות קיימים.

לאחר סיום החלק הפורמלי של האסיפה, החל החלק המעניין. "מה קורה, אנחנו מחכים, אני כמעט שנה רביעית עם המניות האלה. אתם יושבים עם הקלפים קרוב לחזה, לא משתפים את האנליסטים ומוציאים הודעות עמומות". קרא משקיע אחד. "אני נכנסתי למניה כשהייתה במחיר של 13 דולר עם הרבה כסף, לאחר שקראתי את המנכ"ל שלכם אומר במפורש בעיתון שיש חוזים". פנה אחד המחזיקים אל פנט. "בואו תהיו מוסריים, תחשבו גם על הכיס שלנו ואל תדללו אותנו, אין לי מאיפה להביא את הכסף הזה".

תשובתו של פנט הייתה שקולה: "החברה הזו יותר מוסרית מכל חברה שאתה מכיר. אנחנו לא כותבים תשקיף וחושפים אינפורמציה לפי מה שבא לנו, יש כללים לדברים האלה. יש שקיפות של 100%, אבל זה לא אומר שאפשר לדעת איך ייראה העתיד. אני אישית לא יודע אם התשקיף יופעל או לא יופעל, תהיה או לא תהיה הנפקת זכויות. כשאני אדע, גם אתם תדעו. יצרנו איזשהו כלי שמטרתו לגייס כסף, ואין לי שום מושג אם נפעיל אותו. אין לי שום עצה טובה לתת למשקיעים". לגבי ההודעות העמומות שמפרסמת החברה, השיב פנט ש"אין לנו אסטרטגיה לגבי פרסום הודעות, מתי כמה ולמה".

בנובמבר אשתקד פיטרה החברה כ-90 עובדים, ופנט הסביר את נחיצות המהלך: "השתדלנו לעשות אותו הכי חכם שאפשר, ופגענו רק מעט ביכולת שלנו. זה כואב, אבל במאזן ההוצאות הכספיות שלנו זה עושה דברים חיוביים, ולא הייתה ברירה אלא לעשות את הקיצוץ הזה ולחתוך בבשר החי. "האם הייתה השתתפות של ההנהלה בנושא הקיצוץ"? "כן", ענה פנט. "האם אתה יכול לפרט"? "לא. זה יפורסם בהודעה ציבורית בזמן המתאים".

בהמשך נשאל פנט על האיומים המרכזיים של החברה. "על הצד השלילי אני יכול לדבר שעות", אמר, והעלה צחוק רם מהנוכחים. "התמשכות המשבר והחרפתו, קצב ההצטיידות של חברות הטלפונים וכמות פיתוח גדולה יותר ממה שנוכל או יהיה לנו כסף לעשות הם האיומים המרכזיים. נושא התחרות כרגע לא מטריד אותנו, מצבנו לא רע".

סמנכ"ל הכספים נשאל האם הקיצוץ בהוצאות מגולם בתוצאות, או שהדבר יבוא לידי ביטוי ברבעונים הקרובים, והשיב: "נקודת האיזון שלנו היא בהכנסות של 15-17 מיליון דולר לרבעון, בהנחת רווח גולמי של 40%. רוב הקיצוצים שבוצעו כבר משתקפים בדו"חות הכספיים, ולכן אין מה לצפות לירידה נוספת בהוצאות התפעוליות.

בהמשך הוסיף שלום ש"שני ערוצים שאיתם הלכנו בהודו זכו במכרז, זה עדיין לא אומר שגם אנחנו נבחרנו", אמר שלום, וחשף את מה שהפעילים בשוק ההון כבר יודעים מזמן, בדבר 'הלקוח האסייתי' אותו הזכירה החברה בדוח השנתי של 2008 אשר מגיע מהודו. "אנחנו מקווים שבטווח זמן קצר נקבל הזמנה, אולם אין ודאות. אם זה ייכנס לשנת 2009 או לא - אני לא יודע. גם אם זה ייכנס ברבעון הראשון של 2010, אני מניח שתהיו מרוצים", הוסיף ורמז על פוטנציאל ההכנסות הצפוי מלקוח זה.

לקראת סיום האסיפה נשאל פנט מדוע הנהלת החברה אינה נוהגת להתראיין לתקשורת. התשובה שהתקבלה הייתה חדה: "לי עצמי אין חיבה מיוחדת לא לעיתונים, לא לעיתונאים, ולא למה שהם אומרים". שלום רמז לו שהתשובה בוטה מדי, ופנט הוסיף ש"אני אישית לא אוהב את זה, פשוט 'אין לי את זה', ויש לי סיבות אחרות שלא אעשה זאת, בלי קשר למדיניות החברה". כאן המקום לציין שפנט היה מפקד אחת היחידות המסווגות בצה"ל בתחום המודיעין, מה שגם יכול להסביר את התנהלות החברה בתחום התקשורתי.