"יש ישראלים שישלמו גם 100 שקל כדי לחסוך שעה בפקקים; הרוב ישלמו 35"

כמה יעלה לכם לצאת מהפקק של המדינה, במחלף שפירים על כביש 1, בדרך לת"א? ■ הצצה ראשונה לפרויקט מיוחד על פקקי התנועה בישראל ■ חלקים נוספים מהפרויקט של מגזין G - מחר ובסופ"ש

לא בכדי מכונה קטע הכביש ממחלף שפירים לתל אביב כ"פקק של המדינה". מחקר שערכה חברת נתיבי איילון מצא כי מבין שש הכניסות לתל אביב הכניסה הדרומית (כביש מס' 1, בין נתב"ג לקיבוץ גלויות) היא העמוסה ביותר.

על-פי המחקר, בשעות הבוקר זמן הנסיעה בקטע זה (כ-12 קילומטרים) ארוך פי 3.5 מהנסיעה בו בשעות השפל (כארבעים דקות). עוד מצא המחקר כי המשק הישראלי מפסיד כמיליון שעות עבודה ו-324 מיליון שקלים בשנה כתוצאה מפקקי הבוקר בכניסה הזאת לתל אביב.

סע לאט

אבל בעוד כשנה, כך לפחות מבטיחים במשרדי האוצר והתחבורה, צפויה הקלה בעומסי התנועה, עם פתיחתו של נתיב האגרה המהיר. נהגים שיסעו בנתיב זה (תמורת תשלום, כמובן) יוכלו לחצות את הקטע שבין נתב"ג לקיבוץ גלויות ב-11 דקות בלבד, ולהשאיר את הפקקים הרחק מאחור.

את כביש האגרה המהיר בונה בשנה האחרונה חברת שפיר הנדסה, שזכתה במכרז שפרסמה המדינה להקמת הנתיב ולהפעלתו. הגורם הממשלתי שינהל את הפרויקט הוא חברת נתיבי איילון. עלות הפרויקט כחצי מיליארד שקלים.

הנתיב המהיר (החד-סטרי), שאורכו כ-13 קילומטרים, יתחיל באזור נתב"ג, יעבור במחלף שפירים, ויסתיים במחלף קיבוץ גלויות שבכניסה לתל אביב. יהיו לו שתי כניסות - מאזור נתב"ג וממחלף שפירים - והוא יופרד מהכביש המהיר. השימוש בנתיב מיועד לכלי רכב פרטיים (בתשלום), אולם מי שייסע בו בתחבורה ציבורית, או ברכב שיסיע לפחות ארבעה נוסעים, יוכל להשתמש בו בחינם.

בענף התחבורה רואים בפרויקט את הניסוי המשמעותי ביותר בתחום התחבורה הציבורית שנעשה עד היום בישראל; הוא יבחן את נכונות הנהג הישראלי להשאיר את רכבו הפרטי בחניון ולהמשיך לתל אביב בתחבורה ציבורית. בממשלה משוכנעים שאם יבטיחו לנהג הישראלי רמת שירות טובה, הוא יסכים לוותר על רכבו ולעבור לתחבורה הציבורית.

כדי לווסת את תנועת הרכבים בנתיב המהיר תיגבה מהנהגים "אגרת גודש דינמית": בשעות השיא האגרה תהיה יקרה, ובשעות השפל - נמוכה. כחלק מהפרויקט יקום במחלף שפירים חניון ענק לכ-3,000 כלי רכב, שממנו יצאו אוטובוסים ושאטלים (שתפעיל חברת דן) למרכז תל אביב, לקריה ולבורסה ברמת גן.

השאטלים יפעלו בשעות השיא (בין 06:30 ל-09:00 בבוקר, ובין 16:00 ל-18:30 בערב) בתדירות של אחת לחמש דקות. ההערכה היא כי בשעות העומס צפויים להיכנס לנתיב כ-1,600 כלי רכב בשעה - מלוא הקיבולת שלו.

פקקים

מדד ערך הזמן

לצורך הקמת הפרויקט הוקמה בנתיבי איילון מינהלת מיוחדת, בראשות ניצן יוצר, לשעבר מנהל אגף כספים וכלכלה בחברת כביש חוצה ישראל. יוצר משוכנע שפרויקט הנתיב המהיר יוכל לשחזר את ההצלחה של כביש 6. "הפרויקט הזה נועד להציע אלטרנטיבה לנהגים. בשונה ממה שקורה באוטובוסים שמסיעים כיום אנשים שאין להם ברירה, אנחנו מכוונים מראש לאנשים שמחזיקים ברכב פרטי ושיש להם ברירה. הכוונה היא שישאירו אותו מחוץ לעיר.

"לו היינו בונים עוד נתיב בכביש 1, היה קורה לו בדיוק מה שקרה לכל הכבישים - הוא היה נסתם. בכביש 6 האגרה נועדה לאסוף כסף כדי להחזיר את ההשקעה, בנתיב המהיר האגרה היא אגרת ניהול תנועה, ויש לה תכלית אחת - לאזן בין הביקוש להיצע. הפרויקט הוא כמו מערכת סגורה. הכסף שיתקבל מהאגרה יממן את התחבורה הציבורית בחינם. כלומר, מי שיתעקש לנסוע ברכב הפרטי יממן את שאר הנוסעים".

לטענת יוצר, הישראלים לא משתמשים בתחבורה ציבורית מכיוון שהאוטובוסים ממילא תקועים בפקקים. "למעט התחבורה הציבורית שאנחנו מציעים בפרויקט, אין לך פתרון תחבורה ציבורית בארץ שהוא יותר מהיר מאשר עמידה בפקקים".

- בוא נהיה ריאליים. אתה באמת מאמין שהנהג הישראלי הממוצע יעבור לתחבורה ציבורית אם האגרה לא תהיה מאוד גבוהה?

"אני מאמין שאנשים יעברו לנסיעה באוטובוסים כי רמת השירות תהיה יותר גבוהה, ולא בגלל שיטילו אגרה גבוהה. למי שישתמש באוטובוס ייקח פחות זמן להגיע לתל אביב ממי שייסע בכביש בפקקים. החניה והנסיעה באוטובוס בנתיב המהיר הן בחינם. התדירות בשעות השיא תהיה אחת לחמש דקות. נהג שייכנס לנתיב המהיר ויחנה את הרכב הפרטי בחניון במחלף שפירים לא יחויב על הנסיעה בחצי הראשון של נתיב האגרה, ולמעשה יקבל אותה בחינם".

- ההערכות הן שהפרויקט יקום וייפול על נכונות הנהג הישראלי לשלם עבור הנסיעה בנתיב האגרה. מה ההערכות שלכם?

"זו שאלה התנהגותית, ואנחנו לא יכולים לקבוע בביטחון. ברור שככל שהביקוש יעלה, האגרה תצטרך להיות גבוהה יותר. מסקרים שעשינו, המחיר שהנהג הממוצע מוכן לשלם עבור חיסכון של שעת נסיעה הוא כ-35 שקלים לשעה. זה אומר שאם הנתיב המהיר חוסך לך, למשל, עשרים דקות (שליש שעה), תהיה מוכן לשלם עבור הנסיעה בו כ-11 שקלים. בארצות הברית האגרה מגיעה במקסימום ל-8-9 דולרים (32-36 שקלים), אבל זה לא בר השוואה במדויק למה שיקרה בארץ. יש אנשים שיהיו מוכנים לשלם 100 שקלים עבור נסיעה מהירה לתל אביב, ויש אנשים שלא יהיו מוכנים לשלם גם 5 שקלים".

- ברור שבשעות השיא יהיה עודף ביקוש לנסיעה בנתיב המהיר. לאיזה גובה האגרה יכולה לטפס?

"אנחנו מעריכים שבשעות השיא הנסיעה בנתיב המהיר תביא לחיסכון של חצי שעה לפחות, כך שלפי מדד 'ערך הזמן' המחיר בשעות השיא ינוע בין 15 ל-20 שקלים".

בענף התחבורה מעריכים שכדי לווסת את תנועת כל הרכב בשעות השיא מחיר האגרה יצטרך להיות גבוה ממחיר הנסיעה בכביש 6 (כ-20 שקלים לנסיעה בקטע המרכזי ללקוחות מזדמנים).

פקקים

התחזיות הפסימיות מדברות על כך שהביקוש לרכב פרטי יהיה כה גדול, שיהיה צורך באגרה גבוהה במיוחד כדי למנוע את "הצפת" הנתיב המהיר בכלי רכב פרטיים. במקרה כזה עשוי לגבור הלחץ על הממשלה לפתוח את הנתיב המהיר לכניסת כל כלי הרכב תוך הבטחת התשואה לזכיין.

- אתם מביאים בחשבון שלא יעבור זמן רב מרגע פתיחת הנתיב המהיר עד שתקום סערה ציבורית על כך שמדובר בנתיב לעשירים בלבד?

"הטענה שמדובר בנתיב לעשירים בלבד הוכחה כלא נכונה בארצות הברית. הנכונות לשלם עבור הנתיב לא קשורה בהכרח לרמת ההכנסה הפנויה, אלא בערך הזמן הרגעי של כל נהג ונהג. סקרים בארצות הברית הראו שנשים משתמשות בנתיב האגרה המהיר יותר מגברים, בגלל שזה נותן להן ודאות. השאלה אם אתה עשיר או לא היא רק שיקול אחד מבין השיקולים".

- זה לא מדויק.

"יש שיעור קטן באוכלוסייה שלא עושה חשבון לשום דבר, אבל זה לא המקרה שלנו. אנחנו מדברים על נתיב שיעברו דרכו רבע מכלי הרכב בכביש ירושלים - תל אביב. יהיו שם הרבה אנשים כמוני וכמוך, ואולי גם צדיק בינו אחד. מעבר לכך, העובדה שנהגים ייסעו בנתיב המהיר בתשלום תוריד את הלחץ בשאר הנתיבים. אסור לשכוח את זה".

מדד האקמול

מחיר האגרה הוא רק אחת הבעיות שאיתן ייאלצו מנהלי הפרויקט להתמודד. בעיה אחרת היא התחייבות הזכיין לשמור על מהירות נסיעה מינימלית של שבעים קמ"ש, כדי להבטיח את איכות הנסיעה בנתיב (חריגות מתחת לסף זה יחייבו לסגור את הנתיב לכניסת כלי רכב פרטיים נוספים).

הפקק שבהמשך נתיבי איילון מהווה בעיה נוספת. החשש הוא שהנהגים שיצאו מהנתיב המהיר במחלף קיבוץ גלויות ייתקעו בפקק שבהמשך נתיבי איילון, דבר שיביא בהדרגה להאטת התנועה גם בנתיב המהיר. "היה צריך לטפל בכל השרשרת באיילון, ולא רק במקטע אחד", אמר בעבר ל"גלובס" מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), אלכס ויזניצ'ר. "הנתיב המהיר בפני עצמו הוא פרויקט חיובי, אבל הפתרון שהוא ייתן זמני בלבד".

"נכון שבקצה הדרך המהירה עדיין יש פקק", משיב יוצר, "אבל במונחי זמן הוא יחסית קטן. מי שייסע בנתיב המהיר ירוויח לפחות חצי שעה. הרווח יישאר שלו ולא ילך לאיבוד. הבעיה העיקרית בכניסה לתל אביב מסתכמת ב-12 קילומטרים, בפקק מנתב"ג עד נתיבי איילון. אחרי שעוברים את הנתיב המהיר ונכנסים לאיילון, הבעיה הרבה יותר קטנה".

גם בן-ציון סלמן, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה, חושב שהפרויקט עדיין אינו בשל. לדבריו, הוא לא מספק פתרון לבעיית הפקקים בכיוון הנגדי (מתל אביב לשפירים). "הנתיב לא מציע פתרון בכיוון השני, נגד הפקקים", הוא אומר. "מספיק שרכב אחד ייתקע בנתיב, והכול ייחסם. גם אם בצד אחד (משפירים לתל אביב) יהיה ביקוש, בחזור אתה תקוע בפקק עם כולם".

מה האלטרנטיבה שאתה מציע?

סלמן: "לזרז את קו הרכבת המהיר לירושלים, ואת הקמת הרכבת הקלה בתל אביב; זה יעזור להוריד את העומסים באיילון ובכניסות לתל אביב. ואם כבר הולכים על הקונספט של גביית אגרה, אז אגרת גודש עדיפה על הנתיב המהיר. מי שרוצה להיכנס למרכז העיר ברכב שישלם את הקנס - בדיוק כמו בלונדון".