תשובה בעקבות דנקנר בהשקעות פיננסיות: קבוצת דלק תשקיע בנובל

דלק תשקיע עד 218 מיליון דולר בענקית חיפושי הגז והנפט נובל, שותפתה בקידוח תמר *אסי ברטפלד: "זו האסטרטגיה של החברה, להרחיב פעילותה בתחום באמצעות השקעה בחברה גדולה"

"כשחיפשנו שותף לקידוח תמר, בחרנו בנובל כי ידענו שהיא הכי מתאימה", אמר גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה, כשמנכ"ל נובל אנרג'י ביקר בישראל. מאז אותו ביקור חלפה חצי שנה, והיום הודיעה קבוצת דלק על כך שהחליטה לבצע השקעה פיננסית במניות שותפתה לקידוחים.

לפי ההודעה, קבוצת דלק תרכוש מניות של נובל בהיקף של עד 218 מיליון דולר. בהתאם למחיר הנוכחי של מניית נובל בבורסת ניו-יורק מדובר ברכישה של כ-2.1% מהון המניות של החברה האמריקנית. עד כה רכשה דלק מניות בהיקף של 22 מיליון דולר, המהוות כ-0.2% מהון המניות של החברה.

רכישת המניות צפויה להיות ממומנת בשתי דרכים: דלק התקשרה עם בנק אמריקני בהסכם מימון ייעודי, וזה יעמיד לה אשראי בהיקף של עד 120 מיליון דולר למשך שלוש שנים. ההלוואה צפויה להיות נון-ריקורס, והבטוחה היחידה תהיה מניות נובל שיירכשו. יתרת ההשקעה, כ-98 מיליון דולר, צפויה להגיע ממקורותיה העצמיים של קבוצת דלק.

נובל אנרג'י היא מהחברות הגדולות בעולם העוסקות בחיפוש, פיתוח והפקה של שדות גז ונפט. לחברה ישנה פעילות רחבה בארה"ב, במפרץ מקסיקו, ובמקומות נוספים בעולם. המשבר הכלכלי לא פסח עליה, ובחצי הראשון של השנה הפסידה החברה 245 מיליון דולר, לעומת רווח של 71 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. התוצאות השפיעו על המניה, הנסחרת במדד ה-S&P 500, ומרמות שיא של 100 דולר למניה בהן נסחרה ביוני אשתקד, צנחה המנייה לשפל של 37.5 דולר. כיום נסחרת מניית החברה במחיר של 59 דולר, לאחר עלייה של 21% אחוז מתחילת השנה.

שותפות באפריקה ובוייטנאם

נובל פעילה בישראל החל משנת 1998, והיא שותפה של קבוצת דלק הן בפרויקט ים תטיס והן במאגר תמר. השותפות של נובל עם קבוצת דלק לא מוגבלת רק לקידוחים הסמוכים לחופי ישראל, ולאחר ההצלחה בקידוח ים-תטיס הציעה נובל לדלק להיכנס איתה כשותפה לקידוחים שביצעה בעולם. השתיים היו שותפות, באמצעות חברת הבת דלק אנרגיה, בקידוחים של נובל באפריקה - שלא נמצאו בהם תגליות, וכן בקידוח בוייטנאם, בו מכרה דלק אנרגיה לאחרונה את חלקה תמורת כ-85 מיליון דולר.

אסי ברטפלד, מנכ"ל החברה, אמר היום כי "ההחלטה להשקיע בנובל אנרג'י תואמת את האסטרטגיה של החברה, להרחיב את פעילותה בתחום חיפושי הנפט והגז באמצעות השקעה באחת החברות הגדולות והחשובות בעולם בתחום זה".עוד הוסיף ברטפלד כי ההיכרות עם חברת נובל והנהלתה היא ארוכת שנים וקיימת הערכה הדדית בין שתי החברות, וכי ההשקעה של קבוצת דלק בנובל נעשית לנוכח מצב השווקים הבינלאומיים.

בתוך כך, הודיעה אתמול בערב קבוצת דלק כי הפסיקה את המו"מ לרכישת תחנות הדלק של חברת Shell ביוון. "היו מספר תנאים שהיו חשובים לנו לעסקה שלא התקיימו ולכן ירדנו מזה", אומר ברטפלד, אך לא פוסל רכישות אחרות. "אם יהיו עסקאות מעניינות, אנו נבחן אותם, גם באירופה וגם בארה"ב". *