זירת הנפקות ההיי-טק מתחממת: התשואה הממוצעת מההנפקה - כ-37%

זאת לעומת פחות מחצי התשואה אצל חברות שאינן טכנולוגיות, שהנפיקו ב-2009 ■ 9 חברות הנפיקו השנה ו-17 כבר הגישו תשקיפים, ובכל-זאת, מדובר בעיקר בשחרור מסוים של עניבת החנק שהייתה בשוק ההנפקות

אופטימיות היא מצרך די זמין בשבועות האחרונים בוול-סטריט. לא צריך לעלות על מטוס לניו-יורק כדי להבחין בה. מספיק להיכנס לעמודים המתאימים באתר של רשות ני"ע האמריקנית (ה-SEC).

שם, כך על-פי נתוני חברת Dealogic, ניתן למצוא כ-17 חברות שהגישו תשקיפים לגיוס הון בוול סטריט על-ידי הנפקה לציבור ברבעון השני, ועוד כ-108 חברות שהגישו תשקיפים בחודש האחרון. בהתחשב בכך שברבעון הראשון סך ההנפקות שהתבצעו היה שווה לאפס, הרי זה לפחות סימן לאופטימיות.

למרות הגאות הנקודתית בבקשות ההנפקה שמוגשות, ברור שלא מדובר בפריחה, אלא יותר בשחרור מסוים של עניבת החנק שהייתה סביב צינור ההנפקות.

2009 עדיין צפויה להיות בחשבון כולל שנה די שדופה במונחים של מספר הנפקות ראשוניות לציבור, גם יחסית לשנה שעברה.

אלא שבשוק הטכנולוגי עדיין מדובר בבשורה. על-פי Dealogic, תשע חברות היי-טק גייסו בסך הכל כ-1.8 מיליארד דולר במהלך השנה, כולן החל מהרבעון השני, לעומת חמש החברות שגייסו ב-2008.

בהשוואה לעומת השנים שקדמו לא מדובר במספרים מרשימים כל-כך. בשנים 2004-2007 מציינת Dealogic, הונפקו בממוצע כ-44 חברות טכנולוגיה מידי שנה.

נכונות לסיכונים

לפחות עבור תחום ההיי-טק, ייתכן שמדובר בהפשרה של שוק ההנפקות, לא מאורע פשוט. אלא שבאווירה הכללית סביב ההיי-טק בחודשים האחרונים, לא בטוח שמדובר גם בכזו בשורה גדולה.

אם ניזכר בשפל שאליו הגיעו מניות הטכנולוגיה בתחילת הרבעון הראשון, הרי שהטיפוס של מספר חברות גדולות בסדרי גודל של עשרות אחוזים, מסביר לא רק את הגאות במדד הנאסד"ק עצמו, שטיפס בכ-50% בחצי השנה האחרונה, אלא גם את הנכונות של משקיעים לקחת סיכונים יותר מורכבים.

בהנפקות שאירעו עד כה השנה, מפרטת Dealogic, היה היתרון של חברות היי-טק די ברור. יום המסחר הראשון לאחר ההנפקה הביא לטיפוס של כ-20% בשווי המניות שהונפקו ובסך-הכל עד כה התשואה הממוצעת של מניות החברות שהונפקו, הייתה של כ-37% בממוצע.

זאת לעומת סטטיסטיקה הרבה פחות מרשימה בחברות שאינן מגיעות מהתעשייה, ועומדת על עלייה של כ-6.6% ליום המסחר הראשון וכ-16.5% בסך-הכל לחברה מונפקת.

הביצועים המוצלחים הללו הביאו אל השוק לאחרונה מספר חברות שנראות מוכנות כבר מזה תקופה להפוך לציבוריות והביצועים של רובן נראים עד כה מרשימים למדי.

בין אלו ניתן למנות את Emdeon, שמפתחת מערכות לחיבור בין לקוחות, מוסדות טיפוליים ומבטחים בתחום הרפואי ו-Solarwinds, שמספקת תוכנות לניהול תקשורת ארגונית, והנפיקה במאי.

גם ספקית טכנולוגיית לימוד השפות רוזטה סטון, שהודעתה אתמול על ביטול ההנפקה המשנית שלה, גרמה לצניחה של כ-25% בשווייה, עדיין נסחרת ביותר מהשווי לפיו הונפקה באפריל האחרון - כ-18 דולר למניה.

עוד שתי הנפקות טכנולוגיה בדרך

לצד אלו אפשר למצוא את שירות הזמנת המסעדות באמצעות האינטרנט Open table, יצרנית השבבים האנלוגיים Avago (לשעבר אג'ילנט) וגם את חברת התוכנה הארגונית CDC, שההנפקה שלה נחשבת לפחות מוצלחת בסבב האחרון.

מעבר לכך, בשבוע האחרון הגישו תשקיף שתי חברות שנראות מבוססות למדי ביחס לחברות טכנולוגיה שעדיין פרטיות - חברת האבטחה פורטינט ו-Ancestry.com, שמספקת אפליקציה אינטרנטית ליצירת אילן יוחסין. שתיהן מתכוונות לגייס כ-100 מיליון דולר וכ-75 מיליון דולר, בהתאמה.