פרופ' אהרון נמדר: "בית המשפט אשם חלקית בבעיית העומס"

"ההרגשה שלי היא שהשופטים לא נותנים קריטריונים ברורים לפתרון סכסוכים - אלא תשובות עלומות על האדם הסביר ותום-הלב ופתרונות לא מוגדרים" ■ "לעידן אהרון ברק יש תרומה רבה לחסימת בתי המשפט"

"השירותים המשפטיים הניתנים על-ידי בתי המשפט קורסים. כשאדם מקבל מענה לבעיה משפטית שלו לאחר מספר שנים לא מועט, ואחרי שעבר את השלום, המחוזי והעליון - הוא לא מקבל שום שירות" - כך אומר פרופ' אהרון נמדר, שעומד בראש בוטיק המיסוי נמדר, בן-עטר, בנדל ושות', בראיון ל"גלובס".

נמדר, אחד הכותבים הפוריים בתחום המיסוי ופעיל בלשכת עורכי הדין, טוען כי "לא ניתן היום שירות משפטי אמיתי בבית המשפט, כיוון ששירות שלא ניתן בזמן לא שווה דבר. כולם מדברים על זכויות אדם ועל כך שבית המשפט מגן על זכויותינו, וזה יפה מאוד - אבל שכחנו שבית המשפט, בפועל, צריך לתת מענה לאדם וליישב סכסוכים.

"חלק מבעיית העומס בבתי המשפט, הימשכות ההליכים והעובדה שבית המשפט היום לא נותן את השירותים - היא באשמתו. ההרגשה שלי היא שהשופטים לא נותנים קריטריונים ברורים לפתרון סכסוכים - אלא תשובות עלומות על האדם הסביר ותום-הלב, ופתרונות לא מוגדרים. כששופט לא נותן תשובה מוגדרת-סטנדרטית למצבים שמגיעים בפניו, הוא יוצר את המקרה הבא, את התביעה הבאה, את הערעורים הבאים - וכך חוסם את בית המשפט.

"המשפט לא תפור לכל אחד באופן אישי. משפט אמור להיות סטנדרטי. כשאתה הולך למשביר לצרכן וקונה חליפה מוכנה, זו לא חליפה שנתפרה בשבילך. אם כולם היו הולכים לחייטים כדי לקנות חליפה, התור אצל החייט היה מטורף. זה מה שקורה בבתי המשפט. אין היום בעולם המשפט שום עיקרון שיכול לתת לאדם מענה בצורה סטנדרטית.

"נכון שהסטנדרטיזציה באה על חשבון הצדק, אבל באף שיטת משפט ובשום מקרה אתה לא יכול להגיע לצדק מוחלט. הצדק המוחלט לא קיים. שופט צריך לתת את הצדק הסטנדרטי. אם זה לא ניתן, אין אפשרות לדעת מהו הדין. היום, כשאני שואל עורך דין: 'תגיד לי, אתה יודע מה ההלכה בעניין הזה?' - הוא עונה: 'מאיפה אני יודע? נערער ואז נדע'. ב-10 השנים האחרונות בתי המשפט גררו אותנו לכל מיני עקרונות אמורפיים ולא מדויקים, שלא מאפשרים לנו ודאות ויציבות.

"לעידן אהרון ברק (נשיא בית המשפט העליון לשעבר, א' ל"ו) יש תרומה רבה לחסימת בית המשפט. אם אתה אומר שכל מקרה תלוי בנסיבותיו ומי שיודע בסופו של דבר את התשובה זה רק בית המשפט - כולם נוהרים לבית המשפט לקבל תשובות.

"איך עורך דין יכול לייעץ ללקוח מהם הכללים והאם יש לו או אין לו קייס? כשהתשובה אמורפית ותלויה מאוד בנסיבות של כל דבר, ואין בשום מקרה תשובה החלטית, זה גורם לכך שכל המקרים יגיעו לבית המשפט ויעברו את כל ערכאות הערעור כדי לקבל תשובה", מסכם נמדר.