הפתעה לטובה: מכירות הבתים הקיימים בארה"ב זינקו ב-7.2%

הסתכמו ב-5.24 מיליון ■ זהו קצב העלייה החד ביותר מזה שנתיים ■ הצפי היה כי תחול האטה בקצב העלייה ביולי ל-2.1% שהם 5 מיליון בתים ■ זהו החודש הרביעי ברציפות בו נרשמת עלייה במכירות הבתים הקיימים בארה"ב

הפתעה לטובה: לאחר פתיחת המסחר בארה"ב פורסם כי מכירות הבתים הקיימים בארה"ב עלו ביולי זה החודש הרביעי ברציפות ובחודש יולי אף עלו בקצב המהיר ביותר מזה שנתיים. המכירות של הבתים הקיימים זינקו ב-7.2% ל-5.24 מיליון בתים לעומת צפי כי המכירות יעלו ב-2.1% ל-5 מיליון בתים. זהו קצב מהיר בהרבה מקצב העלייה במכירות הבתים מיד שניה שנרשם בחודש יוני - אז נרשמה עלייה של 3.6% ל-4.89 מיליון בתים. הנתון פורסם על ידי אגוד סוכני הנדל"ן הלאומי בארה"ב (NAR)

על רקע הנתון החזק משוק הדיור שמהווה את הנתון החזק ביותר שפורסם עד כה בארה"ב המאותת על יציאת שוק הדיור מהמשבר הקשה אליו נקלע בשלוש השנים האחרונות, מתגברות העליות בוול סטריט. הזינוק היחסי באחוזים הינו החד ביותר שנרשם מאז החל להימדד נתון זה בשנת 1999. בפעם האחרונה שנרשמה עלייה רציפה במשך 4 חודשים בנתון זה - היה הדבר ביוני 2004.

לעומת יולי בשנה שעברה עלו מכירות הבתים הקיימים ב-5%. השיפור במכירות הבתים הושפעו מעלייה של 6.5% במכירות בתי משפחה פרטיים ל-4.61 מיליון בתים מסוג זה במונחים שנתיים, ומכירות הדירות בבתים המשותפים זינקו ב-12.5% ל-630 אלף יחידות.

"שוק הדיור משתפר בהתמדה. אנו קופצים בחזרה" אמר הכלכלן הראשי של האיגוד עם פרסום הנתון לכתבים. הנתונים משוק הדיור ממשיכים להצביע כי המגזר מתחיל להתחזק אחרי שלוש שנות נפילה, אך האבטלה הגואה מאיימת על המשך ההתאוששות מאחר ורבים מבעלי הבתים ממשיכים לאבד את נכסיהם. אתמול פורסם נתון של אגודק הבנקאים למשכנתאות שהראה כי בעלי הבתים המפגרים בתשלומים זינק לשיא ברבעון השני, כאשר קרוב ל-1 מתוך 8 בעלי בתים מצוי בהליך של חדלות פירעון או בתהליך של עיקול.

נציין כי מלאי הבתים הקיימים העומדים למכירה גם הוא עלה ביולי ב-7.3% לעומת יוני ל-4.09 מיליון בתים ומספר זה מייצג 9.4 חודשי מלאי על פי קצב המכירות הנוכחי, נתון זה לא השתנה ביחס לנתון שפורסם ביוני.

המחיר החציוני של בית בארה"ב עמד ביולי על 178,400 דולר, נפילה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כאשר על המחירים מכבידים מכירות הבתים שבעליהם מצויים בהליכי עיקול אשר באופן מסורתי מחירי בתים אלו מופחתים ב-15%-20% לשם מכירתם ביחס לבתים רגילים.