עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל מונו לשופטים בבית המשפט העליון

בחירתו של פוגלמן, המכהן כיום במחוזי בת"א ונחשב לבן-טיפוחיה של הנשיאה דורית ביניש, היתה צפויה ■ ביום שישי תתכנס הוועדה לבחירת שופטים כדי לדון במינוי שופטים לבתי המשפט המחוזיים

בשעה טובה: לאחר מחלוקות ממושכות ודחיות בלתי פוסקות, בחרה הערב (א') הוועדה לבחירת שופטים פה-אחד את השופטים המחוזיים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית לשופטים בבית המשפט העליון. ביום שישי תתכנס הוועדה כדי לדון במינוי שופטים לבתי המשפט המחוזיים.

3 המינויים מהווים פשרה מצד כל חברי הוועדה. כך הצליחה אמנם נשיאת העליון, דורית ביניש, למנות את מי שנהוג לזהות כבן-טיפוחיה - השופט פוגלמן, אך מנגד מונה סגן נשיא המחוזי בבאר-שבע, ניל הנדל, שופט שאפשר להניח כי ביניש היתה מעדיפה למנות אחרים לפניו.

בנוסף, הנדל ועמית לא כיהנו כשופטים זמניים בעליון, ובכך נשברה המסורת לפיה לא ממנים לעליון שופטים שלא כיהנו שם במינוי זמני לתקופת ניסיון.

גם מועמדו של שר המשפטים, יעקב נאמן, השופט ספי אלון מהמחוזי בבאר-שבע, לא נבחר.

בחירתו של פוגלמן, המכהן כיום במחוזי בתל-אביב, היתה צפויה. פוגלמן כבר כיהן במינוי זמני בעליון ,וביניש עמדה על כך שימונה במינוי קבע. שמו של פוגלמן עלה באוויר לפני זמן רב. בעבר אמרה ביניש כי שמו היה מוסכם עוד בטרם היא מונתה לנשיאת העליון. "זו היתה המלצה של אהרן ברק וחברי הוועדה. אי-אפשר להדביק למישהו שעבד בשירות הציבורי ואולי רחמנא לצלן עבד איתי, שהוא מקורב לי". על פוגלמן אמרה: "אדם שעובד 20 ומשהו שנה במערכת הציבורית - חוץ מזה שעבד איתי הוא צבר גם כמה זכויות".

פוגלמן (55) החל את דרכו במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ב-1982, ואחר-כך עבר למחלקת הבג"צים. כפרקליטת המדינה מינתה אותו ביניש ב-1995 למנהל המחלקה. בשנת 2000 הוא מונה לשופט מחוזי בתל-אביב, והוא מכהן בעיקר בבית המשפט לעניינים מינהליים. "הוא איש מקצוע נטו", אמרה עליו ביניש בעבר. "הוא אחד המומחים הבאמת טובים היום למשפט מינהלי וחוקתי. כל שופטי העליון גמרו את ההלל על מינויו למנהל מחלקת הבג"צים. הוא סופר, גם בנועם הליכות וגם במקצועיות". וכאן מיהרה להזים את הטענות על חברות קרובה: "אין לנו כל רקע חברתי משותף".

גם בחירתו של השופט יצחק עמית (51) היתה רק שאלה של זמן. עמית נחשב לאחד השופטים המבריקים, המקוריים והחריפים בבתי המשפט המחוזיים. זאת מעבר להיותו שופט בעל מזג שיפוטי נדיר, קשוב ואמפתי, המשלב הן משפטנות ברמה גבוהה והן יעילות והספק. כבר בתחילת דרכו נחשב עמית להבטחה, וכבר כשופט שלום היו שהחשיבו אותו כמועמד ודאי לעליון. לכן, אולי, מסלול הקידום שלו היה מהיר.

בחירתו של ניל הנדל, לעומת זאת, מפתיעה יחסית. הנדל (57) הוא מהשופטים הוותיקים בבאר-שבע, ומועמדותו לעליון הועלתה לראשונה על-ידי שר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן. בעבר התפרסם כשזיכה את סולימאן אל-עובייד מרצח הנערה חנית קיקוס. הוא חובש כיפה ונוהג לשלב את המשפט העברי בפסיקותיו. הוא עוסק בעיקר בתיקים פליליים, אם כי מעדיף דווקא את העיסוק בתחום המינהלי. הנדל נחשב לבעל מזג שיפוטי נוח, אדם צנוע ושופט לא מחמיר.

הוועדה בחרה היום פה-אחד גם בשופטת נילי ארד לסגנית נשיא בית הדין הארצי לעבודה.