סטנלי פישר לא מחכה לברננקי: העלה את הריבית במשק לחודש ספטמבר ב-0.25% ל-0.75%

פישר הוא הנגיד הראשון בעולם המערבי שמבצע העלאת ריבית ■ בנק ישראל: "ההעלאה תורמת לחזרת האינפלציה לתחום היעד ■ תגובות: התאחדות התעשיינים: הצעד של פישר הוא צעד מסוכן; איגוד לשכות המסחר: העלאת הריבית עלולה לפגוע בייצוא

בנק ישראל הודיע הערב בשעה 17:30 כי הוא מעלה את הריבית במשק הישראלי בחודש ספטמבר בשיעור של 0.25%. העלאת הריבית היא בטווח הערכות האנליסטים שציפו להעלאה של הריבית בשיעור שבין 0.25% עד 0.5% כשחלק גדול מהאנליסטים העריך כי ישנה אפשרות כי הנגיד אף יותיר את הריבית ללא שינוי.

פישר הוא נגיד הבנק הראשון בעולם המערבי שביצע העלאת ריבית. עם זאת, בהודעת הריבית מדגישים בבנק ישראל כי הריבית נמצאת ב"רמה נמוכה" ושיעורה הנמוך ממשיך את המדיניות המוניטרית המרחיבה.

בהודעה נכתב כי ההעלאה תורמת לחזרת האינפלציה לתחום היעד ולחיזוק יכולתו של המשק לבסס את ההתאוששות בפעילות תוך תמיכה ביציבות הפיננסית.

עוד נכתב בהודעה, כי העלאת הריבית ב-0.25% מאזנת בין הצורך למתן את האינפלציה והצורך להמשיך ולתמוך בהתאוששות המסתמנת בחודשים האחרונים ובהינתן האבטלה שצפויה להמשיך לעלות בחודשיים הקרובים.

בהודעה מציינים בבנק ישראל כי ריבית הבנקים במשקים המובילים צפויה להישאער ללא שינוי עד סוף השנה ואפילו עד אמצע שנת 2010 "אבל בניגוד למצב במשק הישראלי צפויה במדינות אלה אינפלציה נמוכה השנה ובשנה הבאה".

עוד מציינים בבנק ישראל כי אכן הנתונים לגבי הפעילות הריאלית שנוספו לאחרונה מחזקים את ההערכה כי ישנה תפנית בפעילות "אם כי קיימת אי ודאות רבה לגבי קצב הצמיחה הצפוי".

החלטת הריבית הערב לא היתה פשוטה. מצד אחד, האינפלציה חורגת מתחום היעד של בנק ישראל ויש הקוראים להעלות את הריבית כדי לרסנה. מנגד, העלאת הריבית עלולה להביא לתיסוף בשקל בניגוד גמור לניסיונותיו של בנק ישראל לשמור על שקל חלש יחסית כדי לתמוך בייצוא. בינתיים, פישר עצמו אינו מתבשם מסימני ההתאוששות האחרונים. בסוף השבוע הוא אמר בכנס הכלכלי של ה'פד' בארה"ב, כי "למרות סימני ההתאוששות המעודדים, עדיין מוקדם להכריז על קץ המשבר הכלכלי".

לשיעור הריבית במשק הישראלי חשיבות עליונה למסחר במט"ח משום שהיא קובעת את פער הריביות בין ישראל לארה"ב. בנק ישראל, התערב היום בשוק המט"ח כשרכש היום 60-70 מיליון דולר, וזאת בהמשך לרכישה של 250-300 מיליון דולר בשבוע שעבר. פעיל בשוק אמר היום ל"גלובס", כי "עושה רושם שפישר סימן באופן לא פומבי את רף ה-3.8 שקלים כרף תחתון לדולר".

התאחדות התעשיינים: הצעד של פישר הוא צעד מסוכן

בעקבות החלטת בנק ישראל להעלות הריבית אמר אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ונשיא פרוטרום, כי הבחירה של הנגיד להקדים את השווקים המוניטריים בעולם בהעלאת הריבית הינה מסוכנת למשק הישראלי. האיום הגדול הוא כי העלאת הריבית משדרת מסר פסיכולוגי לשווקים בנוגע לשינוי כיוון במדיניות המוניטרית.

עוד הוסיף יהודאי כי יצירת הגדלת פער הריביות עלול להאיץ את התחזקותו של השקל ובכך לפגוע ביכולת התאוששותו של היצוא הישראלי. "הכלכלה הריאלית עדיין נדרשת לכל סיוע אפשרי, על מנת להיחלץ מהמשבר העולמי".

איגוד לשכות המסחר: העלאת הריבית עלולה לפגוע בייצוא

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בתגובה לפרסום כי "אין ספק שנוצרו לחצים אינפלציוניים המצדיקים העלאת הריבית ברמה מינימאלית של 0.25% . אולם העלאת הריבית, כאשר ישראל היא המדינה הראשונה המבצעת העלאת ריבית, עלולה ליצור תנודות הון חזקות וזרימה מסיבית אל השקל, וכתוצאה מכך פגיעה בלתי מידתית בייצוא. מסיבה זו עדיף היה להימנע בשלב זה מהעלאת הריבית".

לשכת ארגוני העצמאים: הנגיד הלך שולל אחר האופוריה בשווקים

נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, עו"ד יהודה טלמון אמר בתגובה להעלאת הריבית: "העלאת הריבית ולו ברבע אחוז, הינה טעות המעידה כי הנגיד הלך שולל אחר האופוריה בשווקים והוא בוחר להתעלם ממצוקות המגזר העסקי המקומי. המשבר הכלכלי עדיין לא מאחורינו ויעידו על כך הנתונים המראים ירידה חדה בהיקפי מחזור העסקאות בענפים רבים במשק".

טלמון הדגיש כי "בצעדו זה, מקטין הנגיד את סיכויי התאוששותם של עסקים רבים ועלול להחזיר אותנו לימים הקשים של מצוקת אשראי, האטה בצריכה וקיפאון כלכלי. מגזר העסקים הקטנים והבינוניים משווע להמשך מדיניות מוניטרית שקולה ומעודדת צריכה אשר תסייע לו לספוג את אובדן ההכנסות של המיתון ולהמשיך לצמוח".

[לאתר המט"ח]