מריל לינץ': "השקל עמיד בפני ההתערבות של בנק ישראל; הדולר ייפול ל-3.4 שקלים"

מעריכים שבנק ישראל יגביר את התערבותו בתקופה הקרובה אך לא יוכל להמשיך כך לאורך זמן ■ מגדירים את היעד שלהם לשקל כ"שמרני" ■ ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות הנאמנות של מיטב שהעריך בחודש שעבר כי המעו"ף יגיע ל-1,000 נק': "יש הרבה גופים שינצלו את הרמות הללו למימושי רווחים"

מריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה, ממשיך להמליץ היום (ג') לקנות שקלים בעקבות העלאת הריבית המפתיעה של בנק ישראל. בסקירה ללקוחות הבנק, שהגיעה לידי "גלובס", אומרים האנליסטים של מריל לינץ' בלונדון כי המהלך של בנק ישראל רק מאושש את מצבה הכלכלי האיתן של ישראל, מה שיתמוך בשקל. בינתיים, האנליסטים מעלים את תחזיות הצמיחה של ישראל לשנתיים הקרובות, והם צופים צמיחה של 0% השנה ו-2.5% בשנה הבאה. זאת, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על צמיחה שלילית של 2% השנה וצמיחה של 2% ב-2010.

"אנו שוריים על השקל לטווח הבינוני ומעריכים כי הדולר יגיע ל-3.4 שקלים עד מחצית 2010", אומרים האנליסטים. נזכיר כי בתחילת החודש, כאשר הדולר שהה מעל 3.9 שקלים, מריל לינץ' המליץ ללקוחותיו להיכנס לפוזיציית שורט על הצמד דולר-שקל והעריך כי הדולר יירד ל-3.4 שקלים עד יוני 2010, ואז יעלה קלות ל-3.45 שקלים בחודשים הבאים.

כעת, משבנק ישראל היה הראשון בעולם להעלות את הריבית, ולאחר שבנק ישראל הפסיק את רכישות המט"ח הקבועות, במריל לינץ' מעריכים כי הדולר יכול לרדת אף מתחת ל-3.4 שקלים. לדבריו האנליסטים, היעד של 3.4 שקלים הינו "שמרני בשלב זה, בהתחשב בנתונים הכלכליים המשתפרים והולכים".

יש לציין כי מאז הפסקת רכישות המט"ח הקבועות המשיך בנק ישראל להתערב באקראיות בשוק, כולל היום. לפי ההערכות, מאז הפסקת ההתערבות הקבועה בשוק, בנק ישראל רכש כחצי מיליארד דולר, ובמריל לינץ' לא מתעלמים מכך: "סביר שבנק ישראל יגביר את ההתערבות שלו בתקופה הקרובה כדי למנוע את המשך התחזקות השקל. זה יוסיף לתנודתיות בשוק בטווח הקצר, אך בנק ישראל לא יצליח לשמר את ההתערבות הזו לאורך זמן".

"בנק ישראל יפחית את מעורבותו"

בנק ישראל רכש היום עשרות מיליוני דולרים כאשר הדולר ירד מתחת ל-3.8 שקלים, אולם שערו היציג של הדולר נקבע בירידה של 0.2%. במריל לינץ' אומרים ללקוחותיהם כי "השקל הוכיח היום שהוא עמיד בפני ההתערבות של בנק ישראל", ומעריכים כי "יש סיכוי גדול שהדולר ימשיך לרדת ובנק ישראל יפחית את מעורבותו".

גם בנקי השקעות זרים אחרים מעריכים כי הדולר ימשיך להיחלש מול השקל. בסיטי מספקים לדולר מחיר יעד של 3.7 שקלים עד סוף השנה, ומציינים כי "הסיכונים הם כלפי מטה", כלומר ישנה סבירות שהדולר יירד מתחת לרמה זו.

טפיק אקזוי, אסטרטג בבנק ההשקעות מורגן סטנלי, אמר היום כי העלאת ריבית של 0.25% לא תספיק כדי לדכא את האינפלציה, כך שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית. הוא מעריך שהאינפלציה תרד ל-2.8% באמצע 2010 (מ-3.5% כיום) וממליץ להמתין ל-7 בספטמבר, אז יפורסמו הפרוטוקולים של בנק ישראל מישיבת הריבית, בטרם ניתן יהיה להעריך לאן תעלה הריבית. נזכיר כי לפני העלאת הריבית המפתיעה של בנק ישראל, אקזוי העריך כי הריבית תעלה ל-3% עד סוף 2010.

"התנודיות בבורסה תעלה"

לא רק השקל התחזק היום, אלא גם הבורסה. לפני יותר מחודש, כאשר מדד המעו"ף שהה מתחת ל-900 נקודות והמשקיעים תהו האם ומתי המדד המוביל בבורסה, אמר ל"גלובס" ליאור כרמון, סמנכ"ל קרנות הנאמנות בבית ההשקעות מיטב, כי המעו"ף יגיע ל-1,000 נקודות עד החגים. היום (ג'), כאשר תחזיתו התממשה כחודש לפני המועד המתוכנן, כרמון ממשיך להאמין במגמה החיובית, אם כי הוא מעריך שהתנודתיות תגבר והעליות לא יהיו חדות כפי שהורגלו המשקיעים בחודשים האחרונים

"העליות יימשכו אך התנודתיות תעלה", אומר כרמון ל"גלובס". "אם יגיע תיקון הוא יגיע מחו"ל, כלומר אם תהיה הרעה בכלכלת ארה"ב או דו"חות כספיים מאכזבים - הירידות יחזרו. אני לא נותן לזה סבירות גבוהה, אך זה אפשרי. אצלנו בבורסה, המגמה החיובית תימשך באופן כללי אך העליות יהיו מדודות יותר כיוון שיש הרבה גופים שהפוזיציה המנייתית התנפחה להם בעקבות גל העליות, כך שהם ינצלו את הרמות הללו לצורך מימושי רווחים".

מדד המעו"ף זינק ב-52% מתחילת השנה, מדד הבנקים עלה ב-70% ומדד הנדל"ן-15 עלה ב-135%. כשנשאל כרמון לגבי "ראלי סוף שנה" המסורתי, כלומר לחודשיים האחרונים בשנה בהם נרשמות בדרך כלל עליות בבורסה, הוא ענה: "אני לא בטוח שיהיה השנה ראלי סוף שנה כי כל השנה הייתה ראלי אחד גדול".