נתתי לוורן באפט רעיון השקעה

כתבתי כאן שהאסטרטגייה שלו העניקה ציון גבוה לחברה וכעת הוא קנה את מניותיה

בעולם אביזרי הניתוחים, כמו מזרקים, מחטים ואיזמלים, חברת בקטון דיקינסון (סימול: BDX ) היא המלכה. היא היצרנית והמפיצה הגדולה ביותר של המוצרים האלו, וגם יצרנית של מכשור דיאגנוסטי, תמיסות ומוצרים רפואיים נוספים. בוול סטריט, וורן באפט הוא המלך, מפני שהוא מחזיק בסטטוס הגורו המוביל בעולם לשוק המניות.

ב-8 בנובמבר 2008 כתבתי בטור הזה על הציון הגבוה שהעניקה אסטרטגיית וורן באפט ל-BDX. התברר שלא רק האסטרטגיה שלי חשבה טובות על החברה הזו, אלא גם באפט עצמו.

ברקשייר האתאוויי (סימול: BRKA) הודיעה לאחרונה ל-SEC, רשות ני"ע האמריקנית, שהיא רכשה 1.2 מיליון מניות של בקטון דיקינסון. באפט צוטט בתקשורת כמי שאמר שהוא צופה שמגזר שירותי הבריאות ירשום ביצועים טובים בעתיד, ולכן הוספת בקטון דיקינסון לתיק ההשקעות שלו אינה מפתיעה במיוחד.

כמו שאסטרטגיית באפט התרשמה לטובה מבקטון דיקינסון בסתיו שעבר, היא עדיין מתרשמת מהחברה היום. האסטרטגיה הזו מחפשת חברות עם מעמד דומיננטי בשווקים שלהן, מה שבוודאי נכון לגבי בקטון דיקינסון. היא גם מחפשת רווחים שממשיכים לצמוח, מה שגם נכון לגבי בקטון דיקינסון, שהרווח שלה למניה עלה בכל אחת מעשר השנים האחרונות. החוב של החברה צנוע (הרווחים יכולים לפרוע אותו בתוך קצת יותר משנה), התשואה הממוצעת להון בעשור האחרון היא 18.8%, ולחברה יש תזרים מזומנים חופשי חיובי למניה.

התנאי האחרון הוא התשואה לה יכול לצפות המשקיע. חברה יכולה לרשום ביצועים נאים (כמו במקרה של בקטון), אבל אם היא מתומחרת גבוה מדי, התשואה למשקיע לא תהיה הולמת. האסטרטגיה של באפט מעריכה שהתשואה של המניה תהיה 13.2% בשנה בעשור הבא. באפט אמנם היה רוצה לראות תשואה של 15% לפחות, אך ידוע שהוא רוכש גם חברות טובות עם תשואה חזויה של 12%. זו תשואה הולמת, שמעידה עד כמה בקטון דיקינסון היא חברה חזקה, ושיש סיכוי שהיא תישאר כזו גם בעתיד.

גם וטרינריה

לצד הבריאות האנושית, סקטור הבריאות עוסק גם בבעלי חיים. תרופות וטרינריות הן תחום מצליח, אפילו בהאטה הכלכלית של ימינו, מאחר שבעליהן של חיות מחמד לא חוסכים באמצעים גם בתקופות מעוננות מבחינה כלכלית. מי שנהנית מכך היא איידקס לבורטוריס (סימול: IDXX), שמייצרת מגוון כלים וערכות דיאגנוסטיות, ציוד מעבדה ומוצרים אחרים לווטרינרים, וכן ציוד לבדיקות של בהמות משק ולשימוש בבתי חולים לחיות.

האסטרטגיה של באפט אוהבת את איידקס כפי שהיא אוהבת את בקטון דיקינסון. זה לא שאני מנבא שבאפט יקנה גם את איידקס בעתיד, אבל האסטרטגיה שלו בהחלט מצביעה על כך שזו יכולה להיות השקעה סולידית.

גם איידקס מובילה בתעשייה שלה. הרווח למניה עלה בכל אחת מעשר השנים האחרונות, והוא צמח ב-16.9% בהתבסס על ממוצע הצמיחה בשלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות.

החוב נמוך (הרווחים יכולים לפרוע אותו בתשעה חודשים). התשואה הממוצעת של המניה בעשר השנים האחרונות היא 16.7%, והתשואה להון היא 16.6%, שתיהן בהחלט מתקבלות על הדעת.

המניה מתומחרת טוב לפי אסטרטגיית באפט, והמשקיעים יכולים לצפות לתשואה שנתית סולידית של 15.1% על השקעתם.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים, ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"