מנכ"ל הקרנות באנליסט: "תשואות טובות הן לא ערובה לכסף למערכת"

אלון אגושביץ מבין שכדי לצמוח החברה תצטרך לחזק את הצד השיווקי שהזניחה לאורך השנים, אך מבטיח כי "לא תהיה פזילה לאופנות וטרנדים בהשקעות"

"גם אתה לא שם, אתה לא קיים" - הוא משפט נדוש אולי, אבל כל כך נכון בהקשר של מאמצי השיווק והפרסום במגרש הצפוף של בתי ההשקעות המקומיים. אלה שיכולים להרשות לעצמם משקיעים עשרות מיליוני שקלים בשנה על פרסום ושיווק בכל מדיה אפשרית, כדי לשמור על מודעות הציבור לגביהם.

מנגד, ניצבים אותם בתי השקעות בודדים שהצליחו במרוצת השנים להתבסס במקומם כמעט ללא רעש תקשורתי. אחד כזה הוא בית ההשקעות אנליסט, שייסדו שמואל לב, אהוד שילוני וקובי שמר ב-1985. לא אחת, במהלך השנים, הדגישו אנשי אנליסט כי "אנחנו מתמקדים בניהול השקעות, לא בפרסום".

והנה, אחרי יותר מ-20 שנה של התנהלות הרחק מעין התקשורת, הסגנון הזה עומד להשתנות, שכן איציק שנידובסקי, שמונה לאחרונה למנכ"ל אנליסט, הוא מאוד מכוון שיווק ומכירות.

"אחד הדברים המרכזיים שלמדנו הוא, שתשואות טובות הן לא ערובה לכסף שיגיע למערכת. הבנו שחשוב שנחזק את הצד השיווקי והקשר מול היועצים, נושא שלא נתנו לו מספיק דגש עד כה", אומר אלון אגושביץ, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אנליסט, בראיון ל"גלובס".

אגושביץ אולי נראה בשנות ה-30 לחייו, כמו הרבה ממקביליו בבתי השקעות אחרים, אך הוא בן 47, וכבר לא פחות מ-16 שנים באנליסט. בשבע השנים האחרונות הוא מכהן כמנכ"ל הקרנות של בית ההשקעות, אליו הגיע מהבנק הבינלאומי.

*יהיה זה אתגר עבור אנליסט לעבור לחשיבה יותר שיווקית.

אגושביץ: "קצת ג'ינג'יות לא תזיק פה (הוא מכוון בדבריו לשנידובסקי, ת.ק.). המטרה של אנליסט כעת היא הגברת המודעות למותג. ניהול השקעות איכותי זה כנראה לא מספיק, ובשביל לצמוח צריך עוד דברים. אבל, זה לא אומר שכעת תהיה פזילה לאופנות וטרנדים בהשקעות".

*למה התעוררתם רק עכשיו?

"כי השווקים השתנו בשנתיים האחרונות. כשמתעסקים בעיקר בהשקעות, לפעמים מתעוררים מאוחר. אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם".

*ומה יהיה שונה?

"אנחנו הולכים להגביר נוכחות בבנקים, ויתכן שגם בפרסום. כנראה שבעוונותינו הוזנח גם עניין הפרסום".

"לא ננהל מוצרים שאין בהם רווח"

*באנליסט מאמינים שבשביל ניהול צריך לשלם דמי ניהול. אבל לרוב, מי שרוצה להיות במשחק צריך לשלם מחיר, ולמשל לנהל מוצרים שלא מרוויחים עליהם כסף.

"מה שחשוב הוא לא נתח השוק, חשוב לעשות מה שיעזור למקסם את הרווח של החברה. לכן, קשה לי להאמין שננהל מוצרים שבטווח הקצר לא מרוויחים בהם".

*אז לא נראה מחר באנליסט קרנות חדשות, למשל שקליות בריבית משתנה או מחקות?

"כשיש בתחום מסוים 10 קרנות, אפשר תמיד להראות את זו שהשיגה את הביצועים הכי טובים. באנליסט אין שום קרן ששינתה מדיניות לאורך כל השנים שהיא קיימת. לנו אין 'אחת מ-', יש לנו רק אחת".

באנליסט מנוהלות כיום 20 קרנות בהיקף של 1.9 מיליארד שקל, שכמעט 1.8 מיליארד שקל מתוכם הם בתחום המניות והאג"ח.

* היית שמח ודאי שרשות ני"ע תגביל את כמות הקרנות לכל מנהל, בדומה למהלך שידין ענתבי מעביר בקופ"ג.

"גישת ידין ענתבי היא בדיוק אנליסט. אנחנו גם לא בעד לפרסם תשואות כל חודש".

*האם יש עוד שינויים רגולטוריים שנדרשים בענף הקרנות, לדעתך?

"אנחנו עוסקים כל היום רק בלעקוב אחרי דרישות הרגולציה. יחד עם זאת, אני חושב שיש מקום לטפל בנושא עמלות ההפצה לבנקים. למה בנק צריך לקבל עמלה לכל החיים על מכירת קרן נאמנות? למה שלא יקבלו עמלה חד פעמית, כמו עמלת קנייה ומכירה של ני"ע? זו דוגמה לכך שהחקיקה היא לא תמיד בשירות הלקוחות".

*למה שהיועץ בבנק יבחר אנליסט על פני השחקנים הגדולים והמוכרים יותר?

"הציבור כיום לא נעזר רק ביועץ, הוא מתוחכם וקורא טבלאות תשואות ודירוגים בעיתונים. הלקוח רואה את המספרים שלנו, ורוצה להיות שותף להצלחה".

יש מקום למניות בחסכון ארוך טווח

בשל אסטרטגיית ההשקעות לטווח ארוך של אנליסט, בשנה שעברה קופות הגמל של החברה רשמו את ההפסדים הגבוהים ביותר. כעת, לאחר שהשוק חווה התאוששות מרשימה, עברה אנליסט להוביל את טבלת התשואות. אותו סיפור חזר גם בחלק מקרנות הנאמנות.

"מי שמחפש ביצועים לאורך זמן, עם אנשי מקצוע של 15 שנה, לא ימצא עצמו בבתי ההשקעות הצעירים", מדגיש אגושביץ. "שמואל לב בעצמו עדיין מנהל את הקרן הגמישה, ולמול הניסיון של שמואל כל גוף אחר מחוויר.

"אז נכון, שבתקופות ביניים אופן ניהול ההשקעות שלנו פגע במערכת, אבל פה בדיוק בא לידי ביטוי הניסיון. הבנו שהדרך שלנו נכונה. ובאמת, לא עבר הרבה זמן וכבר רואים את התוצאות".

*מעורבותו של מאיר דלאל, מנכ"ל אנליסט חיתום, שנטען לגביו כי הוא "דוחף" לתיקים ולקופות של אנליסט סחורה שהוא משווק, לא מעיבה על השם הטוב והמקצועיות?

"יש הרבה דברים בעיתונות שבסוף מתבררים כלא נכונים. ובכל מקרה,

ראית פעם חתם שלא דוחף הנפקות? זה לא משנה מי החתם. חתם הוא איש שיווק, ומאיר לא שונה מכל החתמים האחרים. אנחנו שקטים כי אנחנו יודעים שבחירת ההשקעות שלנו נעשית בצורה מקצועית".

*ענף הקרנות כבר עומד על 122 מליארד שקל, ומתקרב בצעדי ענק לשיא שרשם ביולי 2007, עם נכסים של 142 מיליארד שקל. האם אנחנו בדרך לשם?

"יש עדיין הר של פיקדונות בבנקים, אז כנראה שהציבור עדיין חושש. אבל קרנות הן כלי לניהול חיסכון, ואין סיבה שהענף לא יגיע לשיא שלו. הבעיה היא שאנחנו רואים שהציבור מונע מטרנדים, מה שיכול לפגוע בצמיחת הענף. מבחינת אפיקי השקעה, רוב הכסף נמצא היום בכספיות שקליות ואג"ח מדינה. בארה"ב, חלק גדול מהחסכונות מושקעים במניות. כך, שיש מקום שהחיסכון לטווח ארוך, שאמור לכלול גם את הקרנות, יתפתח גם לכיוון של מניות". *

22