דוהרים עם העדר לשחיטה

מי הם המשקיעים שהפסידו הרבה, דווקא כי היו זהירים מכולם, ומי הוא רועה "העדר"

עידן אזולאי הוא מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות

בזמן שחלק מהמשקיעים נהנים מהעליות החדות בשווקים ורואים את ערכם של תיקי ההשקעות שלהם מטפס מידי יום, נמצאים כמה משקיעים ששוב "לא מבינים איך זה קרה להם והם שוב הפסידו".

גם הפעם הם דהרו עם העדר, וגם הפעם הם לא שמו לב שהובילו את העדר למכלאת השחיטה. על המשקיעים האלו לא קראתם כלום ולא תשמעו עליהם. אלו אינם המשקיעים שמכרו את השוק בחסר בתחילת השנה וגם לא אלו שעדיין תקועים בקרנות ובקופות הכספיות.

מה ביקשנו?

המפסידים התורנים השקיעו בתחום פחות סקסי בהרבה ממניות או אופציות. הכוונה היא לאותם משקיעים שקנו בחודשים האחרונים את אגרות החוב צמודות המדד הממשלתיות הקצרות, למרות שאלו נסחרו (חלקן עדיין) בתשואות שליליות.

מה בסך הכל ביקשו? קצת הצמדה למדד (כי היה כתוב בעיתון שיהיו מדדים גבוהים), קצת ביטחון (אגרת חוב של ממשלת ישראל. מה יותר בטוח מזה?) ואחזקה סולידית (יש יותר סולידי מאגרת חוב ממשלתית?).

לא רע, רע מאד

אותם משקיעים גם ראו את הפרסומות בעיתון של אותה תעודת סל או קרן נאמנות שמשקיעות בדיוק באותן נכסים והן מאוד נזילות. לא רק זה, אלא שאותן תעודות סל וקרנות גם הניבו תשואה נהדרת מתחילת שנה. נשמע לא רע, הא?!

אז זהו, זה רע מאוד. המשקיעים הללו שבסך הכל רצו להגן על עצמם מפני עליית המדדים האחרונים מצאו את עצמם סופרים את ההפסדים בימים שלאחר המדד האחרון. במו אוזני שמעתי "משקיע שמבין" אומר שהוא מצפה לרווח הון בצמודות המדד הקצרות מאחר והוא חוזה ירידת תשואה מ 2.5%- ל 3.5%-. סיפור אמיתי לגמרי. אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק.

כל אימת שהצבעתי על הגיחוך שבאחזקת אגרת חוב בתשואה שלילית, היו מהסים אותי בטענה שהמומנטום הוא חזק מאוד באפיק הזה ו"זה יכול לרוץ עוד הרבה מאוד". וזו בדיוק הבעיה. המומנטום. דומני שלא יכול להיות בסיס מופרך יותר שעליו ניתן לבסס אסטרטגיית השקעה מאשר מומנטום. השקעה שנעשית על בסיס תשואות העבר.

קנייה עיוורת ומסוכנת

למרות ההטפה שלעיל, ברור לגמרי שביצוע השקעה תוך התעלמות מוחלטת ממומנטום היא קשה מאוד לביצוע מאחר ובסופו של דבר כולנו בני אדם עם יצרים ורגשות (טוב, לא כולנו, אבל רובנו).

אבל הקנייה העיוורת שמסתמכת על החשש מהחמצה של מומנטום גורמת ברוב המקרים להרבה יותר נזק מאשר תועלת בשל הסיבה הפשוטה שרוב משקיעי המומנטום אינם יודעים מתי זה האחרון יסתיים.

מי אשם בזה? כרגיל, כולם. מי שמפרסם במודעות ססגוניות את הקרנות ותעודות סל שתוחלת התשואה שלהן שלילית, ראוי שיעשה חשבון נפש קטן. קשה לי להאמין שמי מהמפרסמים האמין באמת שיש בצמודים הקצרים ערך כלכלי.

רוכשי הנכסים הללו אינם פטורים מאחריות כמובן. מי שהולך שבי אחרי אופנות לא ראויות ותשואות עבר שאין ביניהן לבין העתיד מאומה.

פתרון בסגנון המזרח התיכון

איך זה ייפתר?

כמו המזרח התיכון, אין פתרון. אבל עד שיושג פיתרון כולם יקיזו דם.