בדיקת "גלובס": בזק בינלאומי המשתלמת ביותר ללקוחות הטלפוניה הקווית

"גלובס" בדק את מחירי המסלולים בחיוג מהבית לפי תעריפי 6 החברות המציעות כיום את השירות ■ בזק בינלאומי מציעה גם את המחיר הזול ביותר למרבים לדבר, יחד עם 012 סמייל ■ ההצעה הטובה ביותר למשתמשים הקלים היא של 013 נטוויז'ן

על-פי נתוני משרד התקשורת (לסיכום 2008), ענף הטלפוניה הפנים-ארצית מחזיק בכ-14% מכלל השוק - תחום המאופיין מחד במגמת ירידה, אולם מאידך בכניסת שחקנים חדשים לענף - האחרונה שבהן היא בזק בינלאומי.

"גלובס" בשיתוף אתר "כמהזה?" (www.kamaze.co.il), המתמחה בהשוואת מחירים, בדק את מחירי המסלולים בחיוג מהבית לפי תעריפי 6 החברות המציעות כיום את השירות. מהבדיקה, שנעשתה במתכונת לקוח סמוי מול מוקדי החברות, עולה כי אין חברה אחת המציעה באופן גורף את המחירים הזולים בכל המסלולים. באופן כללי, החברות הזולות הן 012 סמייל, 013 נטוויז'ן ובזק בינלאומי העושות שימוש בטכנולוגיית VOB (מבוססת אינטרנט). ברף העליון של המחירים ממוקמת בזק, אחריה HOT ואורנג' (אף היא מבוססת VOB).

נציין, כי גם סלקום מאפשרת שירותי טלפון קווי, זאת במסגרת חבילה הכוללת ספק תשתית אינטרנט וקו טלפון סלולרי ביתי. לא ניתן להפריד את מרכיבי החבילה שעלותה כ-130 שקל בחודש.

הבדיקה נערכה לפי פרופילים נפוצים של דקות שיחה בהתאם לנתונים שהתקבלו מבזק, כמובילה מבחינת נתח שוק. חלוקת השיחות נעשתה לפי חיוג של 80% מהשיחות לקו נייח ו-20% לקו סלולרי, בהתפלגות של 50%-50% בין שעות השפל והשיא.

מי הכי זולה?

בפרופיל השכיח, 380 דקות בחודש: ההצעה המשתלמת, לפי הבדיקה, היא של בזק בינלאומי, עם מחיר חודשי של 55 שקל. אחריה מדורגות 012 סמייל ו-013 עם כ-59 שקל בחודש. מהבדיקה עולה שמחיר בזק לדפוס השכיח עומד על 102 שקל בחודש, כמעט כפול מהמחיר הזול בהשוואה.

בפרופיל של 500 דקות הפערים בין ההצעה הזולה ליקרה מצטמצמים: במסלול זה, לפי הבדיקה, ההצעה המשתלמת היא של 012 סמייל (בהתחייבות לשנה למצטרפים לאינטרנט) עם עלות של כ-60 שקל, אחריה בזק בינלאומי עם כ-70 שקל בחודש. הצעתה של בזק, היקרה בהשוואה, מסתכמת בכ-108 שקל לחודש, אחריה HOT עם חשבון חודשי של כ-94 שקל בחודש.

עבור הממעטים לדבר, נבנה פרופיל של 70 דקות שיחה, ובו ההצעה הזולה היא של 013 נטוויז'ן עם כ-15 שקל בחודש. אחריה, HOT, 012 ובזק בינלאומי עם תעריף של כ-19 שקל בחודש. מסלולי בזק ואורנג', היקרות בהשוואה, תומחרו בכ-44 שקל בחודש - יותר מכפול מהמחיר הזול.

יש לציין כי נכון להיום,018 אקספון הקפיאה את השירות ללקוחות חדשים, עד לקבלת אישור הפעלה קבוע ממשרד התקשורת. נציין כי בכל מקרה, תעריפיה, ללקוחות קיימים הם בין הזולים, ולטענת החברה ימשיכו להיות כאלה.

חשוב להזכיר, כי להוציא את בזק ו-HOT, קווי הטלפון של החברות המתחרות מצריכים חיבור לאינטרנט - התשלום עבור התשתית עומד על 25 שקל בחודש.

יותר תחרות - יותר מסלולים

התחרות בין הספקיות לא מובילה להוזלה ישירה של תעריפי השיחות, שהינם נמוכים ממילא. במקום זאת החברות מפגינות סוג של יצירתיות: מצד אחד באמצעות מערך שירות מתקדם (לדוגמה, אורנג' מציעה שירות הקפצת שיחה מהסלולרי לקו הביתי וטלפון רב קווי) ומצד שני באמצעות ריבוי מסלולים המותאמים לפרופילי המשתמשים. חברות האינטרנט מציעות את שירות הטלפוניה הנייחת כמוצר משלים הבא לידי ביטוי בחבילות משולבות עם אינטרנט ובהן תנאים מועדפים.

בזק, כידוע, כפופה למשרד התקשורת הקובע גם את תעריפיה, מה שמונע ממנה להציע תעריפים תחרותיים מחד, אולם מאידך, ההתקשרות עם החברה אינה כרוכה בהתחייבות, כמו אצל חלק מהמתחרים הנוספים.

איך בוחרים את המסלול הכי משתלם?

1. דפוסי השימוש: בדקו מול מוקדי השירות את כמות השיחות שביצעתם על-פני שלושה חודשים. מכאן, תוכלו לבחור את המסלול המתאים - בעיקר אם הוא מורכב מבנק דקות.

2. המסלולים: בדקו מה מציעים המסלולים ומה בפועל יגרום לכם לעזוב את ספק הטלפון הנוכחי. יש להניח ששינוי כזה לא ייעשה בעבור חסכון של שקלים בודדים בחודש, אולם כפי שמוכיחה הבדיקה, הפערים בין הספקיות יכולים להגיע לעשרות שקלים בחודש - ומאות שקלים בשנה.

3. ספק הוא לא לנצח: זכרו, כי המעבר לספק מתחרה כרוך רק בשיחת טלפון ובמשלוח טופס באמצעות פקס. את הודעת הניתוק לספק הקיים מבצע בחפץ לב הספק החדש.

4. היזהרו ממוקש הקנס: החלטה לעבור לחברה מתחרה כרוכה לרוב בעלויות התקנה: אלה לפעמים ישולמו כ"קנס יציאה" במסלולים הכרוכים בהתחייבות. כך למשל, מוקדני HOT הבהירו כי התקשרות לחצי שנה "תבטל" את דמי ההתקנה (בשווי 228 שקל), וב-013 נטוויז'ן הוסבר כי דמי ההתקנה (79 שקל) בטלים למתחייבים לשנה. דמי ההתקנה בבזק הינם 177 שקל, באורנג' 249 שקל (בזיכוי 200), ובבזק בינלאומי - 99 שקל. ליאת נחום, מנהלת תוכן ב"כמהזה", מדגישה כי לעתים מחירי ההתקנה נתונים למיקוח: "בחלק מהשיחות למוקד 012 סמייל, 'ויתרו' המוקדנים על דמי התקנה או שהוזילו את עלותם ל-99 שקל".

5. אל תתפתו לבנקי דקות גדולים: ההתפלגות העיקרית של המשתמשים נעה סביב הממוצע, 380 דקות בחודש. יגאל ברקת, מנהל שיווק המגזר הפרטי של בזק, מציין כי כרבע מלקוחות החברה מדברים 70 דקות בחודש וכרבע מדברים כ-500 דקות בחודש - נתון שהולך ופוחת ככל שכמות הדקות גדלה, כך ש-1,000 דקות שיחה, לפי ברקת, צורכים שיעורים בודדים בלבד. ב-HOT מדגישים כי המסלול הנפוץ ביותר הוא בנק דקות של 2,000 דקות, אולם כמעט ואף צרכן לא ממצה את המכסה. נתון זה עשוי ללמד על יעילותם של בנקי הדקות בנפחים הגדולים, כפי שמציעה למשל אורנג' (חבילת פרמיום של 2,400 דק'), ומכאן ששווה לבחון האם בנק דקות כזה תואם לדפוסכם האישי.

6. שקללו את מחירי ההטבות למצטרפים חדשים בראייה שנתית: הטבות שנמשכות בין חודש לשלושה חודשים כוללות תעריפים מיוחדים, שבתום תקופת המבצע מזנקים לתעריף רגיל.

בין ההטבות העדכניות: HOT - כ-10 שקלים לחודש ב-3 חודשים ראשונים במסלול דבר חופשי עד 2,000 דקות (מחיר רגיל: כ-60), הטבה דומה מציעה 013 נטוויז'ן. הטבות אחרות משלבות את שירותי האינטרנט: 012 סמייל מציעה 10 שקלים הנחה למצטרפים לשירותי האינטרנט (לדוגמה 60 שקל לבנק של 500 דקות לנייח ו-100 לנייד), חודשיים ראשונים חינם למשלבים מסלולים ב-013 נטוויז'ן, ואורנג' מציעה שלושה חודשים ראשונים חינם במסלול משולב אינטרנט וטלפון.

תגובות

012 סמייל: "אנו מציעים את המסלולים האטרקטיביים והמתאימים ביותר להרגלי השימוש של לקוחותינו בטלפוניה הקווית".

בזק בינלאומי: "אנו שמחים להציע ללקוחותינו שילוב מנצח של מחיר משתלם לצד מוצר טכנולוגי מתקדם על תשתית האינטרנט, באמצעותו נהנים הלקוחות משירותים נוספים במסגרת השירות".

013 נטוויז'ן: "שירותי הקו הביתי שלנו כוללים תוכניות חדשניות ואטרקטיביות לכל דפוס שימוש. תפיסת המחיר של החברה היא 'לא דיברת, לא שילמת ואם דיברת - שלם רק שקל ליום'. המבצעים וההטבות מותאמים לצרכי לקוחותינו".

פרטנר (אורנג'): "אנו גאים שעם כניסת orange לשוק הטלפוניה הקווית ולאינטרנט, חלו שינויים לטובת הצרכן. orange התוותה מהלכים של שקיפות, הוגנות ובהירות, במסגרתם קבעה והובילה מהלך בו נקבע מחיר אחיד וידוע מראש לשיחות לנייד ולנייח, ואנו מברכים על כך שמתחרינו מצטרפים למהלך".

בזק: "הפרש המחירים הקטן בין בזק למתחרותיה מוכיח, כפי שמתפרסם בכל סקר אובייקטיבי אפשרי, שבזק מספקת את התמורה הטובה ביותר למחיר. איכות הטלפוניה של החברה, לצד שירות הלקוחות המוביל בישראל, הופך את הטלפון הקווי של בזק למוצר העדיף בתחומו".

HOT: "מדי חודש מצטרפים לשירותי הטלפון של HOT אלפי לקוחות הנהנים מקו איכותי ומחירים אטרקטיביים. לקוחות המצטרפים לשירותי הטריפל או לטלוויזיה ו/או לאינטרנט נהנים מהמחירים המשתלמים בשוק".

רוצים לחסוך: חייגו לנייד מהבית

חברות הסלולר הצליחו לחנך היטב את הצרכן שכמעט באופן אוטומטי מבצע שיחות מנייד לנייד - גם כשהוא בבית. אלא שחיוג מקו נייח, לא רק שהוא נוח יותר, אלא גם יחסוך לא מעט כסף, משום שתעריפי החיוג מקו נייח לנייד בדרך כלל זולים יותר.

התפיסה כי עדיף לחייג לנייד מהנייד מקבלת חיזוק בסקר שערכה בזק באמצעות טלסקר, לפיו יותר ממחצית מהנשאלים, סבורים ששיחות מנייד לנייד זולות משיחות המבוצעות מקו נייח. מנתוני בזק רק כ-20% מבתי האב מבצעים שיחות לסלולרי מהבית, נתונים דומים נמסרו גם מ-HOT.

תעריף החיוב לדקה מקו בזק או HOT לסלולרי הוא כ-34 אגורות (כולל דמי קישורית בגובה של כ-28 אג'). ב"כמהזה" מדגישים כי תעריפי דקת החיוג מקו נייח לנייד מצויים בסימן ירידה. לדברי נחום, "ייתכן שאורנג' הובילה את המהלך לאחר שתמחרה את מחירי החיוג לנייח ולנייד כזהים במסלולי בנק הדקות, אחריה HOT השיקה מסלול ל-700 דקות (ב-89 שקל) ובו עלות זהה לנייד ולנייח. 013 נטוויז'ן מציעה מסלול 200 דקות בחודש בעלות זהה לנייח ולנייד (18 אג' לדקה) ועוד. להערכתנו, שאר החברות יצטרפו עם מסלולי הנחות למדברים לניידים".

הנתונים לכתבה זו נאספו ע"י "כמה זה?" - www.kamaze.co.il - אתר השוואת מחירים בתחומים: סלולר, אינטרנט, שיחות לחו"ל ­ומחו"ל, כבלים ולווין וטלפון בישראל.

33
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988