הערכה במש' המשפטים: הסגרתו של עו"ד דן כהן תארוך חודשים ארוכים

בין פרו לישראל אין אמנת הסגרה, דבר שעלול לגרום לסיבוך ההליכים ■ במערכת אכיפת החוק בישראל ציינו אתמול בסיפוק כי מעצרו של כהן נעשה זמן לא רב לאחר שבקשת ההסגרה הישראלית הועברה לפרו - בתחילת חודש יולי

הליכי הסגרתו של השופט בדימוס, עו"ד דן כהן, שנעצר שלשום (ב') בלימה בירת פרו, עשויים לארוך חודשים ארוכים, ואפשר שגם מעל שנה. זו ההערכה השוררת כעת במשרד המשפטים, לאחר ששלטונות פרו ביצעו את המעצר לבקשת ישראל, בעקבות בקשת ההסגרה שהועברה לפרו. אחת הסיבות להתמשכות הליכי ההסגרה היא העובדה שבין ישראל לפרו אין אמנת הסגרה הדדית, מה שגורם לסרבול ההליכים.

במערכת אכיפת החוק בישראל ציינו אתמול בסיפוק כי מעצרו של כהן נעשה זמן לא רב לאחר שבקשת ההסגרה הישראלית הועברה לפרו - בתחילת חודש יולי. במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה עבדו על בקשת ההסגרה זמן רב, לרבות תרגום כל החומרים שנאספו על כהן, כתב האישום נגדו והמסמכים שצורפו לבקשת ההסגרה. במקביל, התקיים בבית המשפט המחוזי בת"א הליך שנמשך חצי שנה, עד להוצאת צו שיפוטי המאשש את הצורך בהסגרה.

לצורך הסגרתו של כהן לישראל מתקיימים הליכים משפטיים הן בבתי המשפט בישראל והן בפרו; כבר בדצמבר 2008 פנתה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לנשיא בית המשפט המחוזי בת"א דאז, אורי גורן, בבקשה להוצאת צו שיפוטי שיאשר כי כהן נדרש להתייצב למשפט בישראל ולעמוד מול האישומים העומדים נגדו. צעד זה ננקט על-ידי הפרקליטות בין היתר כלקח מפרשת הסגרתו הכושלת של משה בן-איבגי מארגטינה, שגם עמה אין לישראל אמנת הסגרה. בן-איבגי, רוצחו של נהג המונית דרק רוט, נמלט לארגנטינה ובסופו של דבר שוחרר ממעצר שם בשל כישלונה של הפרקליטות בישראל לספק לרשויות האכיפה בארגנטינה צו שיפוטי ישראלי המאשר את הצורך בהסגרה.

בר הסגרה

מן העבר השני, צפוי להתקיים כעת בפרו הליך אישור ההסגרה בפני בית משפט, בדומה להליך שהתקיים בישראל במסגרת בקשתה של ארה"ב מישראל להסגיר לידיה את העבריינים יצחק אברג'יל וזאב רוזנשטיין. במסגרת זאת, נדרש בית המשפט בישראל להכריז עליהם "ברי הסגרה" לפני העלאתם על המטוס. בישראל מעריכים שגם אם בית המשפט הפרואני יחליט על הסגרתו של כהן, תהיה לו אפשרות לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון בפרו, טרם הסגרתו.

בבית המשפט המחוזי בת"א טרם נקבע הרכב שופטים במשפטו של כהן, אף שכתב האישום נגדו הוגש בינואר. במערכת המשפטים מעריכים שמשפטו ייכנס לפסים מעשיים רק אחרי שהוא יוסגר בפועל לישראל. הסכנה שמא לא יימצאו שופטים נייטרליים שאין להם היכרות אישית עם כהן איננה קיימת - כהן פרש מתפקידו כשופט בשנת 1981, ורוב מוחלט של השופטים במערכת התמנו לתפקידם אחרי מועד זה.