יו"ר מיטב צבי סטפק: "ישנו סיכוי של 20% לתחתית כפולה"

זאת בשל החשש כי ניצני הצמיחה הנראים כעת הם פרי ההתערבות הממשלתית בלבד ■ "המשק הישראלי צפוי לחזור לצמיחה של 5% רק בשנת 2012"

"המשק הישראלי צפוי לחזור לצמיחה של 5% רק בשנת 2012". כך העריך היום צבי סטפק, יו"ר ומנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות מיטב, בכנס כלכלי שנערך במרכז הקונגרסים הבינ"ל-בנייני האומה בירושלים. להערכת סטפק, היציאה מהמיתון תהיה הדרגתית ורק בעוד 3 שנים המשק הישראלי יחזור להציג צמיחה ברמה שראינו בשנים 2006-2007. זאת, בתנאי שגם שאר העולם יחזור לצמיחה סבירה, היות והמשק הישראלי מושפע מהעולם.

בדברו בפני עשרות אנשי עסקים בכנס לעולים מצרפת ולדוברי צרפתית שהתקיים בבנייני האומה אמר סטפק, כי בעקבות ההתאוששות בשוק המניות, גדלה ההתעניינות הציבורית בהשקעות. "התיאבון לסיכון גדל והציבור מקבל ביטחון", הוא אמר והוסיף שמחירי המניות בבורסה סבירים כיום וכי "אנו עדים להתאוששות הדרגתית מהמיתון".

בהתייחסו לסיבות למשבר, אמר סטפק כי הוא נובע מעודף חמדנות של מנהלי הבנקים הגדולים שסיכנו את הכספים של כולנו: "סיטי בנק, מריל לינץ' ו-UBS מחקו את ההון העצמי שלהם במהלך המשבר. אם ממשלת ארה"ב לא הייתה מזריקה כספים למערכת הבנקאית, המערכת הייתה חוזרת 100 שנה לאחור". לדברי סטפק עיקר האשמה הוא במנגנון הבונוסים של המערכת הבנקאית ובתי ההשקעות בארה"ב שהייתה בנויה על הצלחות קצרות טווח.

יחד עם זאת, סטפק מזהיר כי עדיין קיים סיכון של כ-20% לתסריט הפסימי של פרופסור נוריאל רוביני, לפיו אנו נמצאים בפני תחתית כפולה. "הפחד הוא שההתאוששות נובעת מהזרמת כספים של ממשלות למערכת הפיננסית וכשכספים אלו יפסיקו לזרום, אנו עלולים להתחיל לראות חזרה למיתון", הזהיר יו"ר מיטב.