החברה לישראל במכתב לנתניהו: "צים בסכנת הקפאת הליכים"

המכתב נשלח לראש הממשלה טרם אישור המתווה להזרמת הון, שהושג אמש ■ ניר גלעד, נשיא ומנכ"ל החברה לישראל, בפנייה ישירה לרה"מ, שר האוצר, שר התחבורה ושר הביטחון: "אנו מבקשים לקיים עמכם, כבעלי מניית זהב בצים, ישיבה דחופה"

במהלך משבר הזרמת ההון המיידית לצים, שלחה החברה לישראל לראש הממשלה מכתב בבקשה להתערב במשבר, כך נודע ל"גלובס". ניר גלעד, נשיא ומנכ"ל החברה לישראל, קרא לבנימין נתניהו להתערב במשבר שכן "החברה עשויה למצוא את עצמה, כבר בימים הקרובים בהליכים משפטיים העשויים להגיע אף לכדי הקפאת הליכים", נכתב במכתב.

יחד עם זאת, לאור העובדה שאמש נמצא פתרון זמני למצוקה הפיננסית של צים בדמות הזרמת כספים עם ביטחונות, כרגע נראה כי החברה לישראל אינה דורשת מהמדינה להתערב.

במכתב שמכותבים לו גם שר האוצר יובל שטייניץ, שר התחבורה ישראל כץ ושר הביטחון אהוד ברק, מביע גלעד דאגה לאינטרסים של מדינת ישראל: "בהתחשב באינטרס הביטחוני של המדינה להמשך קיומה של צים, אנו מבקשים לקיים עמכם, כבעלי מניית זהב בצים, ישיבה דחופה על מנת לדון במצב ובדרכים האפשריות לפתרון".

גלעד היה החשב הכללי במשרד האוצר והיה שותף להסדר בין המדינה לחברה לישראל בעניין רכישת צים. גלעד גם היה מעורב בניסוח תקנון המכירה והגדרות "מניית הזהב" שהמדינה מחזיקה בצים, שהם לדברי המכתב העילה לצורך בהתערבות המדינה במשבר.

לאחרונה צים נקלעה למצוקה פיננסית בשל המשבר בענף הספנות והיקף החובות הגבוהים של החברה העומדים על כמה מיליארדי דולרים. לצורך כך, ביקשה החברה לישראל לאשר הזרמה של 100 מיליון דולר לצים. אולם באסיפת בעלי המניות שהתקיימה בשבוע שעבר ההצעה נדחתה, ונוצר משבר שכן צים צריכה את המזומנים בדחיפות.

הפשרה הושגה לפני שבועיים

גלעד מייחס במישרין את מהות המשבר לעמדת רשות ניירות ערך. התאריך המתנוסס על מכתב גלעד הוא יום ג', 25.8, בבוקרו של היום בו נודע כי ההצעה נדחתה, לאחר שרשות ניירות ערך החליטה לפסול חלק מהגופים המחזיקים בחברה מחשש לניגוד עניינים. בין הקולות שנפסלו נמצאים בנק לאומי המחזיק ב-18% מהמניות וגופים מוסדיים המחזיקים גם באג"ח של צים.

אתמול בערב הודיעה החברה לישראל כי מצאה יחד עם רשות ניירות ערך פתרון להזרמה מיידית של 100 מיליון דולר לצים לתקופה של חודש ימים. החברה לישראל תוכל להזרים את הסכום (40 מיליון דולר היא כבר הזרימה בשבועות האחרונים) בתמורה לבטוחות, כך שבמידת הצורך היא תוכל לקבל את הסכום בחזרה או לממש את השעבודים.

בנוסף חברות פרטיות של משפחת עופר יוותרו על חוב של 60 מליון דולר שצים חייבת להם (מתוך סך חוב של 650 מיליון דולר). מדובר בפיתרון זמני עד לגיבוש תכנית ההבראה לצים.

ל"גלובס" נודע כי ההסכמה בין רשות ני"ע לחברה לישראל בנוגע למתווה שפורסם אמש הושגה כבר לפני שבועיים. אולם, החברה לישראל, בראשה עומד היו"ר עידן עופר והמנכ"ל גלעד, העדיפו לא לפעול על פי ההסדר הזה, אלא להעמיד את ההצעה להצבעה של בעלי המניות. לאחר שההזרמה טורפדה באסיפה החברה לישראל החליטו עופר וגלעד לפנות במכתב לנתניהו. לאחר שהבינו שראש הממשלה אינו מתכוון כלל להתערב כדי להפעיל לחץ למען החברה לישראל ומשפחת עופר, ולו רק מחשש לתגובה ציבורית חריפה, ושר האוצר יובל שטייניץ הודיע כי הוא "מגבה באופן מלא את החלטת יו"ר רשות ניירות ערך" הסכימו ראשי החברה להסדר. החברה מכחישה את הדברים.

בתוך כך, היום (ה') פרסמה החברה לישראל את תוצאותיה לרבעון השני. הדו"חות מאפשרים הצצה לתוצאות צים, מהם עולה כי חברת הספנות הפסידה ברבעון השני 186 מיליון דולר.