ה'פד' יצמצם מכרזי האשראי לבנקים ב-50 מיליארד ד' בספטמבר

היקף כל מכרז אשראי לתקופה של 84 יום הנערך אחת לשבועיים יעמוד על 75 מיליארד דולר בלבד - בצעד נוסף המצמצם את מעורבות הפדרל ריזרב בשוקי האשראי בארה"ב

האקזיט של ברננקי: ה'פד', הבנק המרכזי האמריקני, יצמצם את מכרזי האשראי לבנקים ב-50 מיליארד דולר מידי חודש החל בספטמבר - במה שנראה כסימן לדעיכת הביקושים להלוואות החירום שהוא מעניק למערכת הפיננסית בארה"ב. כך עולה מאתר האינטרנט של הבנק.

היקף כל מכרז אשראי לתקופה של 84 יום הנערך אחת לשבועיים יעמוד על 75 מיליארד דולר בלבד - בצעד נוסף המצמצם את מעורבות הפדרל ריזרב בשוקי האשראי בארה"ב. המכרזים נערכים באמצעות שלוחתו התפעולית של הפדרל ריזרב - זו שבניו-יורק. שני המכרזים בספטמבר יערכו ב-8 וב-21 בספטמבר. כבר ביולי הופחת היקף המכרזים ל-125 מיליארד דולר והחודש ל-100 מיליארד דולר.

תוכנית הסדר מכרזי אשראי עיתיים (TAF, Term Auction Facilities) נוצרה על-ידי בנק עתודות הכספים האמריקני על מנת לספק לבנקים בארה"ב מזומנים לאחר שהורדות הריבית על-ידו לא הצליחו להביא לירידה בעליות המימון כמצופה. התוכנית, מהראשונות שבתגובותיו של ה'פד' למשבר האשראי, נועדה בחלקה לאפשר לבנקים להימנע מהסטיגמה המלווה בהלוואות מהבנק המרכזי עצמו - הלוואות "חלון הניכיון", הכרוכות בזיהוי המלווה ובריבית גבוהה יותר מהריבית המרכזית. בהקשרה של האחרונה, כי זו נקבעת במטרה להוות ריבית מטרה למתן אשראי יומי בין-בנקאי על חשבון היתרות הנזילות שהבנקים בארה"ב מפקידים אצל הפדרל ריזרב.

"ההתכווצות ל-75 מיליארד דולר פר מכרז לא צפויה להפעיל לחץ על השוק", אמר לו קרנדל, הכלכלן הראשי בוורייטון ICAP לסוכנות הידיעות "בלומברג". "השאלה המעניינת יותר היא מה יעשה הפדרל ריזרב באוקטובר. אם יצמצם שוב ובאותו קצב, ההפחתה ל-50 מיליארד דולר עשויה להביא את היקף המכרז מתחת לרמות הביקוש - כך שלראשונה יווצר שוק תחרותי", אמר.

יתרת הלוואות של התוכנית שהושקה בדצמבר 2007, עמדה שלשום (ד') על 221.1 מיליארד דולר, לאחר מכרז שהיקף הביקושים לו הסתכם ב-73.4 מיליארד דולר שנערך רק יומיים קודם. לשם השוואה, בפברואר עמד היקפם על 142.4 מיליארד דולר. תוכניות מסוג זה סייעו בהפשרת השווקים, ולראיה - ריבית ה-LIBOR, הריבית על אשראי בין-בנקאי הנקוב במט"ח ירדה בכל הנוגע לאשראי דולרי לשפל של 0.3475% היום, לעומת 4.82% באוקטובר - לאחר התמוטטותו של בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס.