עדיף להשקיע בהודו באמצעות חברות ממדינות אחרות

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] כך אומר ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי ■ "ישראלים המבקשים להשקיע ולעשות עסקים בהודו, ימצאו פוטנציאל רב בתחומי החקלאות, תקשורת, תרופות, טכנולוגיית המידע, ביוטכנולוגיה, וקלינטק"

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים]

הודו היא יעד אטרקטיבי להשקעות כיום. הבנק העולמי צופה כי שיעור הצמיחה בהודו יהיה 8% לפחות החל משנת 2010, זאת ביחס לשיעור ממוצע של כ-6.7% בשנים 2008-2009. הודו מבצעת כיום השקעות ענק בתשתיות כמו כבישים, סכרים, מסילות ברזל, שדות תעופה ונמלים. ישראלים המבקשים להשקיע ולעשות עסקים בהודו, ימצאו פוטנציאל רב בתחומי החקלאות, תקשורת, תרופות, טכנולוגיית המידע, ביוטכנולוגיה, וקלינטק.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, מתאר את מערכת המיסוי בהודו:

מיסוי יחידים: שיטת המיסוי בהודו היא פרוגרסיבית, ושיעור המס נע בין 10% ל- 30%. בנוסף מוטל מס מוניציפאלי בשיעור של 10% ומס חינוך בשיעור של 3%.

מס חברות: חברה כפופה למס בהודו אם היא התאגדה בהודו או שהיא מנוהלת ונשלטת מהודו. חברה הודית חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך הודו. שיעור מס החברות בהודו, לחברה מקומית הוא 30%, ולחברה זרה 40%. בנוסף מוטל מס מוניציפאלי בשיעור של 10% על חברה מקומית, ו-2.5% על חברה זרה. כמו כן, מוטל מס חינוך בשיעור של 3%. המס האפקטיבי לחברה מקומית הוא 33.99%, ו - 41.82% לחברה זרה.

מס רווחי הון: קיימים שני מצבים: "רווח הון לטווח ארוך" - נחשב כמכירה של נכס אשר הוחזק לפחות 3 שנים, והוא ממוסה בהודו בשיעור של 20%. "רווח הון לטווח קצר" - נחשב כמכירה של נכס שהוחזק פחות מ-3 שנים, והוא ממוסה כהכנסה רגילה בשיעור המס הרלוונטי.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא בעיקרון 12.5%. קיימים שיעורי מס מופחתים ביחס למוצרים ושירותים שונים.

אמנות למניעת כפל מס: הודו חתומה על כ-80 אמנות למניעת כפל מס. קיימת אמנת מס בין ישראל להודו הקובעת ניכוי מס בשיעור של 10% מדיבידנד, ריבית ותמלוגים.

הטבות מס: בהודו ישנם מגוון הטבות מס. כך לדוגמא, ניתן לדרוש ניכוי הוצאות בשיעור של עד 150% בגין השקעות מסוימות. כמו כן ישנם אזורי פיתוח בהם ניתן לקבל הטבות מס שונות, המותנות בקבלת אישור מראש מהרשויות בהודו.

תכנון מס למשקיעים מישראל: ישראלים רבים הקימו בשנים אחרונות מבנה אחזקות שבו חברה תושבת קפריסין בשליטתם, מחזיקה בחברה תושבת הודו המבצעת את ההשקעות. היתרון במבנה אחזקות זה הוא שמכירת המניות בחברה ההודית הייתה פטורה ממס הן בהודו והן בקפריסין. אלא שלאחרונה, הרשויות בהודו הודיעו על הכוונה לתקן את אמנת המס עם קפריסין באופן שיאפשר להודו למסות את העסקה במקרה המתואר לעיל. משום כך, משקיעים מישראל חייבים להיערך לאפשרות זאת ולשקול ביצוע השקעות בהודו באמצעות חברות ממדינות אחרות.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net