מנכ"ל טאואר בראיון ל"גלובס": "בעוד 4-5 שנים יהיו לנו שיעורי הצמיחה הטובים בענף"

ראסל אלוואנגר מרוצה ■ מניית טאואר זינקה מתחילת השנה פי תשעה ("זה מאוד משמח אותי"), המיזוג עם ג'אז עלה על הציפיות של החברה ("הוא פתח לנו את התיאבון לרכישות נוספות") והסכמים ששוויים מאות מיליוני דולרים זורמים ■ בעוד 4-5 שנים יהיו לנו את שיעורי הצמיחה הטובים בענף"

את ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר סמיקונדוקטור , אנו "תופסים" לשיחה בקוריאה, דקות לאחר שסיים ארוחת ערב "מרגשת", לדבריו, עם הנהלה של חברה קוריאנית שאת שמה הוא מסרב להסגיר. אלוואנגר, שעם התחלת הראיון נשמע מעט מהוסס ועצור, "משתחרר" לאחר מספר דקות ומתחיל להישמע אופטימי מתמיד.

ולמען האמת, לאלוואנגר יש לא מעט סיבות להיות מרוצה מעצמו. מניית טאואר, שנסחרת הן בשוק ההון המקומי והן באמריקני, הפכה, נכון לרגע זה, למניה בעלת הביצועים הטובים ביותר מתחילת השנה בקרב החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב (בנטרול מניית בקווב שנסחרת ברשימת ה"פינק שיטס" ומניית ווקלטק) ולאחת מבין השלוש הראשונות בקרב החברות שנסחרות בשוק ההון המקומי (וביניהן ישראמקו וביונדווקס).

789% הוסיפה לערכה החברה מתחילת השנה - 1,100% אם מודדים את התנהגות המניה מהשפל אליו נפלה בדצמבר אשתקד (עשרה סנט) - וכיום היא נסחרת לפי מחיר של 1.2 דולר המשקף שווי חברה של 193 מיליון דולר. "באופן כללי, אני לא אוהב לדבר על מה שמניע את המניה או לא מניע אותה", אומר אלוואנגר בראיון מיוחד ל"גלובס", אך מיד משנה דעתו ואומר כי "רשמנו לזכותנו מספר הישגים לא מבוטלים במהלך השנה האחרונה וכנראה ששוק ההון בחר להגיב אליהם באופן חיובי. זה מאוד משמח אותי".

ואכן, בראש השנה הקרוב תהיה לאלוואנגר סיבה מספיק טובה להסתכל אחורה על השנה שחלפה, ולהגניב חיוך קטן. טאואר, ממקום מושבה במגדל העמק, מייצרת בשלושה מפעלים (Fab) שבבעלותה (שניים בארץ, השלישי בסין) שבבים מוליכים למחצה (Semiconductor|) הצרובים על פרוסות סיליקון. טאואר מייצרת את השבבים עבור חברות שמפתחות אותן, ובהתאם לדרישותיהן, ולכן על לקוחותיה נמנות חברות דוגמת צורן הישראלית.

הגודל של שבבים נמדד במיקרון (מיליונית המטר או בשמו האחר - מיקרומטר), ועם הזמן והתפתחות הטכנולוגיה נוצר ביקוש לשבבים יותר ויותר קטנים, כלומר שבבים בעלי מיקרון כמה שיותר קטן. נכון להיום, יש לטאואר את האפשרות לייצר שבבים בטכנולוגיה של 1 עד 0.35 מיקרון (במפעל הראשון) ושבבים בטכנולוגיה של 0.18 עד 0.13 (במפעל השני).

לא ללכת לפי המפה

אחת הסיבות למומנטום החיובי סביב המניה והחברה הוא החלטה אסטרטגית שקיבלה טאואר, לפיה לא תלך בדרך שמטווה ההתפתחות הטכנולוגית (דהיינו מעבר לייצור של שבבים קטנים יותר), וכך תימנע מלחץ המחירים שמאפיין את הענף ותהפוך לחברת נישה, שפועלת בנישות שונות בעלות שיעורי רווח גבוהים. זו אחת הסיבות שהחברה רכשה במאי אשתקד את ג'אז טכנולוגיות האמריקנית תמורת 40 מיליון דולר במניות. ג'אז, בדומה לטאואר, התמחתה בייצור שבבים לנישות טכנולוגיות ייחודיות, וכך התאימה לראשונה כמו כפפה ליד.

* למעשה, טאואר בחרה לא לקחת חלק בהתפתחות הטכנולוגית של השבבים, ולכן הפכה לחברת נישה.

"נכון, ענף הסמיקונדוקטור עובר לשימוש בטכנולוגיות קטנות יותר (פחות מיקרון), אך טאואר החליטה שזה לא התחום שבו היא רוצה לעבוד. החברה השקיעה די והותר בנכסים, ציוד ובהקמת מפעלים, ולכן האסטרטגיה שלנו היא התמקדות בנישות ו/או לקוחות שאינם תלויים בגודל השבב, ראשית, מפני שאינם צריכים, ושנית, מפני שאין באפשרותם".

ואכן, גם אם אלוואנגר לא מודה בכך, לטאואר אין את הכלים הפיננסיים לבנות Fab שלישי שיתמקד בייצור שבבים בגדלים קטנים יותר, ולכן פונה החברה לדרך אחרת, אותה היא טווה גם בעזרת מיזוגים ורכישות כמו זו של ג'אז - רכישה שהתבצעה בימים לא פשוטים אך בימים אלו מתחילה להוכיח עצמה כתועלתית.

לדוגמה, לפני כשבועיים חתמה טאואר על מזכר הבנות עם חברת Intersil האמריקנית לפיתוח וייצור פלטפורמה ייחודית משותפים בתחום של ניהול הספק (Power Management). ניהול הספק פירושו, כדוגמה, הפיכת צריכת של סוללה בתוך מכשיר אלקטרוני ליעילה כמה שיותר. Intersil היא לקוחה של ג'אז אך אלוואנגר מדגיש כי שיתוף הפעולה לעיל יבוצע במפעלי טאואר במגדל העמק, "כי מדובר בשת"פ שהוא פועל יוצא של המיזוג בינינו לג'אז". לפי הודעת החברה, מדובר בשת"פ שיכול להניב לחברה הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנים הבאות.

הכי עדכני שאפשר

השת"פ בין שתי החברות יבוצע בטכנולוגיה של 0.18 מיקרון, ואת אלוואנגר זה לא מדאיג גם כשברקע המתחרה הטיוואנית TSMC (רש"ת: Taiwan Semiconductor Manufacturing Company) כבר הודיעה כי תייצר שבבים בטכנולוגיה של 32 ננומטר (מיליארדית המטר) עבור אפליקציות דיגיטאליות. "לטאואר אין מפעל שמיועד אך ורק לייצור שבבים עבור אפליקציות דיגיטאליות, ולכן 0.18 מיקרון הוא כיום State Of The Art Technology עבור ניהול הספק כמו שהוא היה לפני עשור עבור אפליקציות דיגיטאליות. "לכן", חוזר ומדגיש באוזנינו אלוואנגר כי "החלטנו שאנו לא משקיעים בשלב הבא של ההתפתחות הטכנולוגית בענף הסמיקונדוקטור. אנו רוצים להציף ערך לבעלי המניות בחברה תוך כדי מקסום השימוש בנכסים שכבר יש לנו".

* אך נישות, מטבען כנישות, סופן להיכחד. עד כמה ההתמקדות בנישות תוכל לדחוף את טאואר קדימה?

"אני לא ממש מסכים עימך. אנו לא מתמקדים בשווקים קטנים. ניהול הספק הוא אחד השווקים היותר גדולים, והוא אינו דורש שבבים קטנים. הוא לא צריך, והוא גם לא יכול. זו גם הסיבה שאני נמצא עכשיו בקוריאה. הייתה לי ארוחת ערב מאוד מוצלחת עם חברה קוריאנית שאולי נשתף עימה פעולה בעתיד. השוק של ניהול הספק בקוריאה לבד הוא שוק של מיליארדי דולרים. לכן, לא מדובר בנישות קטנות. למען האמת, אני לא אוהב את המילה 'נישה' ואני מעדיף את המילה 'התמחות' (Specialty). טאואר מתמחה, וההתמחות הזו יכולה לנוע בין נישות קטנות בעלות שיעורי רווחיות גבוהים לבין נישות גדולות יותר בעלות שיעורי רווח פחות גבוהים.

"לכן, לא מדובר עבורנו בטכנולוגיות שעבר זמנן. ברגע שהחלטנו לא ללכת בדרך שטוותה הטכנולוגיה בענף (אלוואנגר מכנה זאת The Road Map Of Technology), לפחות במה שקשור לגודלי שבבים, עברנו שינוי מאוד חשוב. התרחקנו מלקוחות מאוד גדולים כי אם היינו בוחרים אחרת היינו נדרשים להשקעה גדולה מדי שההחזר עליה קטן מדי".

* אז לקחתם סיכון, ולא קטן.

"נכון, אך נכון לרגע זה מדובר בסיכון שהשתלם".

בנקודה זו חוזר אלוואנגר לרכישת ג'אז ומדגים את שאמר. "כשהודענו על המיזוג, לג'אז היו 20 לקוחות גדולים שלא חפפו לעשרים הגדולים של טאואר. נכון להיום, מתוך אותם 20 של ג'אז, יש 8 שטאואר מייצרת עבורן, ומתוך אותם 20 של טאואר, יש 3 שג'אז מייצרת עבורן. זו סינרגיה נהדרת".

עם רכישת ג'אז, קיבלה טאואר אחזקה של 10% במפעל של החברה בסין ששמו HHNEC אך אליה וקוץ בה. הסינים ידועים ביכולתם להעתיק טכנולוגיות של חברות אחרות, וכך לפגוע בשולי הרווח של החברות הזרות הפועלות בסין. כשאנו מבקשים את דעתו של אלוואנגר לנושא הוא ממהר להחמיא לנו שמדובר בשאלה טובה, אך "אותי זה לא מדאיג. קשה מאוד להעתיק את הטכנולוגיות במפעל שלנו בסין, וכרגע אני רואה רק תועלות מהאחזקה הזו".

* אז המיזוג המוצלח עם ג'אז פתח את התיאבון לרכישות נוספות?

(צוחק) "למען האמת, כן. אנו בוחנים באופן עקבי רכישות ומיזוגים, שת"פים עם חברות אחרות, וכדומה".

לקראת סוף הראיון, מתקשה אלוואנגר להפסיק ולשבח את החברה. "אנו בדרך להיות The Lead Specialty Foundry In The World (יצרנית השבבים המובילה בעולם) ובעוד ארבע עד חמש שנים יהיו לנו שיעורי הצמיחה הטובים בענף", הוא אומר ואז מוסיף, כאילו היה זה די ברור, "בסופו של דבר, דברים טובים קורים לאנשים טובים".

tali-z@globes.co.il ron-st@globes.co.il