אלוואנגר: "אני די בטוח שלא נהיה במצב של 'חדלות פירעון' בעתיד"

ללא תמיכת החברה לישראל ושני הבנקים הגדולים, לא ברור היכן הייתה ממוקמת כיום טאואר שהייתה שם נרדף לחברה שחובותיה גדולים עליה

מטבע הדברים, לאלוואנגר יש רק דברים טובים להגיד על החברה לישראל, בעלת המניות הגדולה בחברה, שבשליטת משפחת סמי עופר, אך מחמאות יש בפיו גם לבנקים המממנים, ובמיוחד לישראלים שבהם - הפועלים ולאומי - ולא פלא. טאואר, מאז ומתמיד, הייתה שם נרדף לחברה שחובותיה גדולים עליה ולא ברור כיצד יוחזרו.

ללא תמיכת החברה לישראל ושני הבנקים לעיל, לא ברור היכן הייתה ממוקמת כיום טאואר. ראשית, לפני כשנתיים העמידה ח"ל אשראי של עד 30 מיליון דולר לטאואר לצורך רכישת ציוד מתקדם. בתמורה לכך, הוקצו לח"ל כתבי אופציה הניתנים למימוש למניות עד מארס 2010 לפי מחיר מימוש של 2.04 דולר (נמוך מהמחיר בשוק ההון) ופירעון ההלוואה אמור להתבצע לא יאוחר ממארס 2010.

שנית, לפני כשנה, הגיעה טאואר להסכם ארגון מחדש של חובותיה כלפי בנק לאומי והפועלים, שהפחית באופן משמעותי את היקף החובות. לפי ההסדר, חוב של 200 מיליון דולר של טאואר לבנקים הומר לשטרי הון הניתנים להמרה למניות טאואר לפי מחיר של 0.71 דולר. בנוסף, מועד תחילת פירעון קרן ההלוואות הנותרות מול הבנקים לאחר ההמרה נדחה לספטמבר 2011 עד יוני 2013, ואילו תשלומי הריבית שמועדם חל בארבעת הרבעונים החל מהרבעון האחרון של 2008 נדחו ויצטרפו לקרן החוב שפירעונה יידחה עד ספטמבר 2010.

אם לא די בכך, חוב של 50 מיליון דולר של החברה כלפי ח"ל הומר גם הוא לשטרי הון (לפי אותם תנאים), וח"ל השקיעה בטאואר 20 מיליון דולר נוספים תמורת שטרי הון. במילים אחרות, לולא הבנקים ובעל מניות עם גב פיננסי חזק, לא בטוח שטאואר הייתה שורדת.

"טאואר מעולם לא הייתה במצב של Default (חדלות פירעון) ואני די בטוח שלא נהיה במצב של Default בעתיד", אומר אלוואנגר. מנכ"ל טאואר, כך אנו מרגישים במהלך השיחה, לא ממש מתלהב לדבר על חובותיה אך טורח להגיד כי "אני מאמין שנוכל לפרוע בעתיד את חובותינו, הן כלפי הבנקים והן כלפי מחזיקי האג"ח". ואכן, אם בוחנים את דו"חות טאואר מגלים שמזה 11 רבעונים רצופים יש לחברה תזרים מזומנים חיובי, ורווח EBITDA מזה 15 רבעונים רצופים.

עם זאת, על בסיס GAAP, טאואר היא עדיין חברה עם שורה תחתונה אדומה, וזו תשמור על צבעה לפחות עד המחצית השנייה של 2010, אז תסיים את החברה לרשום מחיקות בגין פחת והפחתות.

לבסוף, אנו מתפנים לשאול את אלוואנגר על מחויבות שיש למנהלת מרכז ההשקעות כלפי החברה. כן, יש מישהו שחייב לטאואר ומדובר בחוב בשווי 45 מיליון דולר. סיפור שהיה כך היה. עם הקמת Fab2, קיבלה טאואר התחייבות מהמנהלת כי תקבל סיוע בשווי האמור לבנייתו. מכיוון שחל עיכוב בבניית המפעל, טענה המנהלת כי טאואר כבר אינה זכאית לקבל את הסיוע. כתוצאה מכך, האחרונה פנתה לבג"צ בנושא. "ממשלת ישראל חייבת לנו את הכסף הזה. בזמנו, אלי ישי, שהיה שר התמ"ת, הודה שאנו זכאים לקבל אותו, ואני מקווה שכך יקרה.

"אני לא רוצה לצאת בהצהרות על הממשלה בישראל, בתור לא ישראלי, ולכן רק אגיד שאני לא חושב שממשלת ישראל עושה את מה שהיא צריכה לעשות עבור התעשייה הישראלית".