סימני התאוששות ביפן: התפוקה התעשייתית צמחה ב-1.9% ביולי

בגולדמן זאקס צופים עתיד "זוהר" לתפוקה התעשייתית ביפן ■ הנתון מהווה סימן מעודד עבור הממשלה החדשה ביפן, שהתחייבה לחזק את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם

התפוקה התעשייתית ביפן עלתה בחודש יולי, זהו החודש החמישי ברציפות, והיא צפויה להמשיך לעלות - הנתון מהווה סימן מעודד עבור הממשלה החדשה ביפן, שהתחייבה לחזק את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

ההערכה הראשונית הראתה כי התפוקה התעשייתית ביפן צמחה ב-1.9% ביולי מאז החודש הקודם, שיעור צמיחה גבוה באופן משמעותי מכפי שחזו אנליסטים בסקר של "תומסון רויטרס". "התפוקה התעשייתית תמשיך במגמת עלייה", אמר היום (ב') שר האוצר, המסחר והתעשייה היפני.

נציין כי במהלך הרבעון השני, כלכלת יפן התחילה תהליך של התאוששות מהמיתון שארך כשנה, על ידי עלייה חוזרת בייצוא, כאשר ממשלות אחרות ברחבי העולם חיזקו את המשקים על ידי הזרמת תמריצים. התעשיינים מצפים כי התפוקה התעשייתית תעלה ב-2.4% באוגוסט וב-3.2% בספטמבר.

עם זאת, למרות הנתון המעודד האחרון, כלכלת יפן עדיין חלשה, עם שיעוראבטלהשהגיע לשיא של 5.7%. שיעור הצמיחה החודשי עודנו הנמוך ביותר מזה למעלה מ-4 חודשים. עדיין התפוקה התעשייתית ביפן ירדה בכ-22% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד.

על רקע חוסר הוודאות במשק, הצרכנים מבזבזים פחות כסף. דו"ח אחר הראה כי המכירות הקמעונאיות נפלו ב-2.5% בחודש יולי בהשוואה לאותו חודש בשנה קודם לכן - הירידה החודשית לחודש ה-11 ברציפות.

אחד הכלכלנים של גולדמן זאקס בטוקיו, צ'יונג לי, צפה עתיד "זוהר" לתפוקה התעשייתית ביפן בהסתמך על הצמיחה הצפויה לייצוא אך הזהיר מפני הביקושים המקומיים השבריריים.

אין ספק שצמיחה כלכלת יפן תהווה יעד בעל עדיפות ראשונית עבור המפלגה הדמוקרטית הנבחרת ביפן, אשר הבטיחה להרחיב את הביטחון במשק היפני ושחרורו מהסתמכות כמעט מוחלטת על הייצוא על ידי הגדלת הביקושים המקומיים ביפן.