האינטרנט חוגג 40: חדשנות יש, אך גם כרסום בפתיחות הרשת

משבר אמצע החיים של האינטרנט - מה הלאה? ■ החשש הוא שמהנדסים העוסקים בתחום אבטחת האינטרנט, מנסים להימנע ממחסומים אגרסיביים, עד כדי כך שהם יובילו לפסילתם של רעיונות מוצלחים עוד לפני שאלו נוסו בשטח

רק מעטים שמו לב למעשיהם של 20 איש שהתאספו ב-2 בספטמבר 1969, לפני 40 שנה, במעבדת המחשבים של פרופ' לן קליינרוק באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס, כדי לחזות בשני מחשבים מגושמים מעבירים ביניהם מסרים חסרי משמעות באמצעות כבל ארוך.

היה זה הרבה לפני שאפשר היה לתעד את האירוע ולהפוך אותו לסרט היסטורי באתר שיתוף קובצי הווידיאו YouTube או לחלוק אותו עם חברים ברשתות חברתיות, דוגמת פייסבוק.

וכך ההיסטוריה התרחשה: בשנות ה-70 הומצא הדואר האלקטרוני ופרוטוקול החיבור IP/TCP המאפשר חיבור של כמה רשתות יחד. בשנות ה-80 הומצאה שיטת הכתובות, עם הסיומות com ו-org, הנפוצות בשימוש גם כיום.

האינטרנט הגיע למשקי הבית הפרטיים רק בשנות ה-90, לאחר שטים ברנרס-לי, פיזיקאי בריטי, היה ממפתחי הרשת הכלל עולמית (World Wide Web) - או בקיצור WWW - שאפשרה חיבור קל ומהיר יותר לאינטרנט.

לקליינרוק ולחבורתו מלפני 40 שנה היו שאיפות צנועות: הקמת רשת פתוחה להחלפת מידע בין חוקרים. את הרשת הזו הם כינו Arpanet, ובשנה הראשונה להקמתה הצטרפו אליה ארבע אוניברסיטאות בלבד. והנה, מחרתיים האינטרנט חוגג יומולדת 40, ונראה כי הרשת במשבר אמצע החיים שלה.

מדוע? משום שיש עדיין הרבה מקום לחדשנות והמצאות, אבל חל כרסום בפתיחות הרשת.

אלו הם גבולות מלאכותיים שמוצבים, מעשה ידי אדם, וזה למרות שמבחינה טכנולוגית הרשת זמינה ומהירה יותר מאי-פעם.

ברנרס-לי יכול היה לשחרר את הרשת לאוויר העולם בלי לבקש רשות מאיש או להיתקל בתוכנות הגנה המתייחסות לכל מהלך לא מוכר באינטרנט כחשוד. היום המצב הוא אחר לחלוטין, במידה רבה האינטרנט מחפש כיוון בין מעבר מידע שקוף ורב ככל האפשר ובין רגולציה והסדרה.

החזון השקוף הולך ומתרחק

"הדבר הבטוח לגבי האינטרנט הוא שתמיד נופתע לגלות המצאות שלא ציפינו להן", אומר פרופ' קליינרוק לסוכנות הידיעות AP במבט לאחור.

שחר האינטרנט אפשר פריחה בכל הנוגע למקוריות המחשבה וההמצאה בתחום, שטרם נשא בעול הרגולציה והשיקולים המסחריים. אלא שהאידיליה של רשת פתוחה להעברת כל מידע מכל אחד אל כל אחד התרחקה מהמציאות במהלך השנים.

ב-AP מציינים כי התקפות של האקרים הובילו להמצאת פיירוולים ותוכנות הגנה אחרות; משטרים טוטליטריים חוסמים את הגישה לאינספור אתרים מתוך שטח השיפוט שלהם; ושיקולים עסקיים מעודדים חסימה של יישומים שונים על-ידי חברות יריבות זו לזו.

כמו מערכת רמזורים

ספקיות אינטרנט מסוימות אף מגבילות את השימוש ברוחב הפס שהן מספקות ללקוחותיהן, על-מנת שיוכלו לגבות תשלום נוסף על גלישה מהירה יותר.

כך, ספקית האינטרנט האמריקנית Comcast הואשמה לאחרונה על-ידי ועדת התקשורת הפדרלית של ארה"ב בהאטה מכוונת של מהירות הגלישה של לקוחותיה במטרה להגדיל את רווחיה.

הסרת כל המחסומים ואמצעי האבטחה אינה עומדת על הפרק. המציאות שנוצרה עם גדילתו והתפתחותו של האינטרנט הפכה את חומות ההגנה ותוכנות האנטי-ספאם להכרח, בדומה לנחיצותם של רמזורים המסדירים את התנועה בכבישים.

החשש הוא שמהנדסים העוסקים בתחום אבטחת האינטרנט, מנסים להימנע ממחסומים אגרסיביים, עד כדי כך שהם יובילו לפסילתם של רעיונות מוצלחים עוד לפני שאלו נוסו בשטח. כיום יש עדויות להאטת קצב שיתוף הפעולה בין מתכנתים, בשל הקושי שמציבות תוכנות אלו.

האטה נוספת עלולה להרחיק את ההמצאה הבאה של האינטרנט מידי הגולשים. במקרה כזה לעולם לא נוכל לדעת מה עוד אנו מחמיצים.

דברי ימי הרשת

1969

2 מחשבים ב-UCLA הצליחו להעביר מידע ביניהם

1972

האימיילים הגיעו לרשת יחד עם הסימן @

1973

פרויקט Arpanet האמריקני יצר קשר-רשת עם אנגליה ונורווגיה

1988

אחת התולעים הראשונות, מוריס, תקפה אלפי מחשבים

1990

טים ברנרס-לי יצר את רשת ה-WWW, ובכך הביא את האינטרנט גם לבתים הפרטיים

1993

מארק אנדרסון ואחרים יוצרים את הדפדפן הראשון

1995

אמזון פותחת את דלתותיה הווירטואליות

1998

גוגל מוקמת מתוך פרויקט שהחל במעונות של סטנפורד

2000

בועת האינטרנט מתפוצצת. המשקיעים יימנעו לאחר מכן מכל מה שקשור לעידן הדוט.קום

2007

אפל משיקה את האייפון, מחזקת את האינטרנט הסלולרי

2008

אוכלוסיית גולשי האינטרנט העולמית היא יותר מ-1.5 מיליארד איש