פצצת זמן נדל"נית וחברתית

גילוי נאות: בני החל אתמול ללמוד באחד מביה"ס הפרטיים שמנעו כניסת אתיופים

התרגלנו כבר לחלק את מדינת ישראל לשתיים - מדינת הפריפריה מול מדינת תל אביב. אבל בשנים האחרונות נוצרה חלוקה לא פחות קוטבית - הערים הגדולות כנגד המועצות. העשירון העליון זורם לצמודי הקרקע בטבעות שמקיפות את הערים הגדולות.

כך, הערים הגדולות נחלשות, בעוד המועצות האזוריות במרכז הארץ, הופכות למעין שכונות סגורות ואליטיסטיות. כדאי להקשיב לקול הזעקה שיוצא מהערים הגדולות, שסופגות ראשונות את נזקי השלטון.

שולחים את האתיופים לגטאות

גילוי נאות: הבן שלי התחיל הבוקר את לימודיו בכיתה ד' בבית ספר פרטי בפתח תקווה, אחד מאותם בתי ספר שכיכבו השבוע בכותרות העיתונים. משרד החינוך אישר בסוף הצעה של פשרה, זאת לאחר שתקף את עיריית פ"ת "שהגיעה להסכמה עם מנהלי בית הספר מעל ראשו של משרד החינוך".

אבל למה עירייה צריכה לעקוף את משרד החינוך? בגלל שהצהרות של פוליטיקאים, שכבולים בעולם של סיסמאות לא עוזרות לאף אחד בשטח, המורכב ומסובך פי כמה.

המדינה שולחת את העולים למקומות שניתן למצוא להם פתרון מגורים זול - גטאות של סלמס בערים כמו רחובות, פתח תקווה וחדרה, ומשאירה את אותן ערים להסתדר לבד עם המורכבות שבקליטת העליות השונות. הממשלה יצרה גטאות בתוך הערים הגדולות, הרבה לפני מנהלי בתי הספר, שבסך הכול מנסים למקסם תוצאות - ערכיות וחינוכיות.

עוד גילוי נאות: בן אחר שלי החל הבוקר את לימודיו בכיתה ו' בממ"ד בגני תקווה (בה אנו גרים) - מרחק של 5 דקות נסיעה מפתח תקווה. שם אין אף ילד אתיופי. מחירי הדירות בגני תקווה לא מאפשרים להם כלל לגור שם.

רוצים לעזור לעולים מאתיופיה להשתלב? במקום לרכז אותם רק בבתי הספר של פתח תקווה, למה שלא נפזר ונשלב אותם בכל האזור - בקרית אונו, בגני תקווה, בשהם ועוד. מתי נבין שגם הארנונה של כפר שמריהו, אודים, בני עטרות, בני ציון ועוד צריכה לסייע בקליטת העולים, שבאים לגור בערים מהן ברחו רבים מתושבי יישובי האלפיון?

מדובר בפצצת זמן. נדל"נית וחברתית. לפי שעה, היא מאוד לא "פוליטיקלי קורקט", ולכן היא מתנפחת הרחק מעיני התקשורת. ניצניה, כאמור, בולטים בינתיים במרידות הקטנות של השלטון המוניציפלי.

אפריקה קברה את הרכבת הקלה בת"א

עם או בלי קשר, גם בתחום התשתיות, לשלטון במדינת ישראל היה נוח לכל אורך השנים להישאר ברמת הצהרות בלבד. למרות הכסף הזול יחסית שיכולה לגייס מדינה כמדינה, היה ברור שאת הפרויקטים הגדולים באמת יבצע המגזר הפרטי. כך עלה ופרח ה-PPP - מימון וביצוע פרויקטים על ידי המגזר הפרטי.

קריסתה של אפריקה ישראל, אותה חברה מפוארת שזכתה לפני שנתיים וחצי במכרז להקמת הרכבת הקלה בתל אביב, חלום שהשבוע נקבר לעוד הרבה מאוד שנים, צריכה להזכיר למדינה שלא תמיד יוכל המגזר הפרטי להיות שם. במקום להושיט יד ולסייע לממשלה, הטייקונים של אתמול פושטים היום את היד ומבקשים סיוע.

במציאות הנוכחית, ודאי לאור חוסנה של המדינה בצל המשבר הנוכחי, משרד האוצר וראש הממשלה צריכים לחשוב מחדש איך מדינת ישראל תוכל לממן את הרכבת הקלה, עיר הב"הדים ועוד פרויקטים ענקיים שכבר אי אפשר להותיר בידי הסקטור הפרטי. *