האם סרברוס עומדת מאחורי הירידות בשווקים הפיננסים?

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי לקוחות קרן הגידור של סרברוס משכו מיליארדי דולרים מחשש לכספם, וזאת בשל הפסדי העתק של סרברוס

האם משיכת הכספים המאסיבית מקרנות סרברוס היא זו שעומדת מאחורי הירידות בשווקים ביממה האחרונה? אמצעי התקשורת בארה"ב מדווחים כי קרן הגידור סרברוס קפיטל, אחת הקרנות של סרברוס שהחזיקה בעבר בכ-10% מבנק לאומי , חווה משיכת כספים מאסיבית מצד לקוחות שחוששים לכספם בשל הפסדי העתק של הקרן.

לפי הדיווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", לקוחות הקרן משכו 5.5 מיליארד דולר - כמעט 71% מהיקף נכסי הקרן - בתגובה להפסדי הקרן והחשש כי כספם של המשקיעים ייפגע. ב-9 החודשים שהסתיימו ביוני השנה, משכו המשקיעים סכום עתק של 300 מיליארד דולר מקרנות הגידור ברחבי העולם, אשר מנהלות סך של 1.9 טריליון דולר. מנכ"ל סרברוס, סטיבן פיינברג, מסר בשבוע שעבר במכתב ללקוחות, כי "הופתענו מתגובת הלקוחות".

השקעות כושלות של סרברוס הכניסו אותה לקשיים. בין היתר, החברה השקיעה בחברת הרכב הכושלת קרייזלר, בחטיבה הפיננסית של ג'נרל מוטורס (GMAC) ובחברות כושלות אחרות, ונאלצה לממש החזקות בנכסים אחרים כדוגמת מימוש החזקתה בבנק לאומי.

נזכיר כי קרנות סרברוס וגבריאל מכרו את יתרת החזקותיהן בבנק לאומי לדויטשה בנק לפני כחודשיים. זאת, לאחר שבמאי מכרה סרברוס 4.83% ממניות בנק לאומי לקבוצת עזריאלי תמורת 736 מיליון שקל, במחיר של 10.5 שקל למניה. סרברוס וגבריאל רכשו את את החזקותיהן בבנק מהמדינה בנובמבר 2005 לפי שער של 17.5 שקל תמורת 2.47 מיליארד שקל. בשקלול דיווידנדים בסך 510 מיליון שקל, הפסידו סרברוס וגבריאל 24% מהשקעתן בלאומי.

קרן הגידור של סרברוס, שעד 2007 נחשבה אחת מהקרנות המצליחות ביותר בארה"ב, איבדה כרבע משווי השוק שלה ב-2008, למרות שהשנה שויה עלה בכ-3%. פיינברג ציין במכתבו בשבוע שעבר, כי "סיכוני מאקרו משמעותיים" נותרו על כנם וכי הם עלולים להשפיע על ביצועי החברה בעתיד.