גורמים מוסדיים: לבייב מוכן לוותר על השליטה באפריקה ישראל - עם אופציה להשיבה בעתיד

לבייב הציע למוסדיים להמיר חלק מהחוב של אפריקה ישראל למניות ולוותר זמנית על שליטתו בחברה ■ מכיוון שמניותיו משועבדות לבנקים, עליו לקבל את הסכמתם לצורך המהלך, הסכמה שטרם ניתנה ■ דובר קבוצת לבייב: "הקבוצה אינה מתכוונת לוותר על השליטה באפריקה ישראל"

הדיונים הקדחתניים על הסדר החוב של אפריקה ישראל עדיין לא החלו באופן רשמי, אולם מאחורי הקלעים החלה החברה, שבשליטת איש העסקים לב לבייב, לגשש עם הבנקים והמוסדיים. ל"גלובס" נודע כי הנושא הבוער עבור לבייב הוא השליטה במה שהייתה בעבר אימפריית הנדל"ן שלו.

גורם בכיר בשוק מסר ל"גלובס", כי לבייב, המחזיק כיום ב-74.8% ממניות אפריקה ישראל (שכולן, נזכיר, משועבדות לבנקים) מוכן לוותר על השליטה בחברה כחלק מעסקה שתכלול המרת חלק מהחוב למניות, אולם הוא מתעקש לקבל במסגרת הסדר החוב אופציה שתקנה לו את האפשרות להחזיר לידיו את השליטה ברבות השנים, כאשר ערך נכסי הנדל"ן של החברה יעלה, מצבה ישתפר והיא תוכל להחזיר את חובותיה.

לפי שעה, המוסדיים והבנקים מתנגדים לבקשתו של לבייב, והצדדים דנים בסוגיה. יש לציין כי מכיוון שמניותיו משועבדות לבנקים, עליו לקבל את הסכמתם לצורך המהלך, הסכמה שכאמור טרם ניתנה.

דובר קבוצת לבייב מסר בתגובה, כי "הקבוצה אינה מתכוונת לוותר על השליטה באפריקה ישראל". דובר אפריקה ישראל מסר כי "החברה אינה מתכוונת להתייחס לשמועות זדוניות וזאת משום שהודענו כי ברגע שיהיה הסדר נבוא ונדווח עליו".

אפריקה ישראל הרעידה את שוק ההון בתחילת השבוע כאשר מסרה כי לא תוכל לעמוד בתחייבויותיה למחזיק האג"ח ותנסה להגיע עימם להסדר חוב. "תהיה בעיה החל מ-2011 בהחזר החוב", אמר המנכ"ל איזי כהן במסיבת עיתונאים בהולה שכינסה החברה ביום ראשון, ובכך נורתה יריית הפתיחה למו"מ על הסדר החוב.

מייד לאחר הודעת אפריקה, המוסדיים החלו בהתייעצויות. נאמני כל סדרות האג"ח כבר קיימו ישיבה דחופה בה הוחלט לפעול לזימון אסיפה משותפת לכל הסדרות כבר בשבוע הבא.

"נפעל לשפר את המבנה המאזני של החברה ונדרוש הזרמת הון ו/או נכסים מבעל השליטה", אמר מוקדם יותר השבוע רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות אשר מחזיק באג"ח של אפריקה בהיקף 404 מיליון שקל. "נשקול גם המרה של חלק מהחוב למניות ונאפשר לחברה לפעול כדי להשביח את נכסיה".