200 עובדים ב"תדיראן" עפולה יפוטרו בעוד כשלושה חודשים

כך אמר מנכ"ל תדיראן קרייר, דני גולדשטיין בדיון בוועדת הכספים ■ העובדים: "אנחנו נלחמים על הבית. אם לא תתקבל החלטה, נמצא את עצמנו ב-31 בדצמבר בבית"

"ישראל לא יכולה להתחרות עם היכולת הכלכלית של סין במקומות שבהם יש לה יתרון זו יומרה שיכולה להוביל למסקנות בעייתיות"- כך אמר היום נציג משרד האוצר, ערן פולק, בדיון שקיימה ועדת הכספים של הכנסת לנוכח החלטת מפעל תדיראן להעתיק את קו הייצור שלו לסין בשל העלויות הזולות.

לחברי הכנסת שתקפו את הממשלה על כי אינה עושה דבר בנושא השיב פולק כי "במקרה של תדיראן יש החלטה עיסקית של ההנהלה הבינ"ל של מפעל. מה אתם רוצים שהממשלה תעשה עם זה?".

פולק הבהיר כי הממשלה לא נוהגת להתערב בהחלטות של מפעלים פרטיים. "מדובר בהחלטה עיסקית שהתקבלה במפעל ספציפי, מה אתם רוצים, שהממשלה תחפש לו רוכש ותתערב לו בהחלטה? לא יכול להיות פה פתרון מוחלט. הדבר היחיד שאפשר לעשות זה להפנות את הרוכש הפוטנציאלי למסלולי הסיוע הקיימים שהממשלה מציעה. אפשר לשפר טכנולוגיות, לשדרג מפעלים, גם בהיבטים של מסלולי תעסוקה, משברי אשראי, ומסלולים שנפתחו למי שנפגע מהמשבר, זו האפשרות של הממשלה להתמודד עם הסוגייה".

בעקבות נתון שהוצג בוועדה כי הסינים הוזילו ב-40% את מחירי המזגנים מתוצרתם אמר פולק כי "אם מחירי המזגנים מסין ירדו ב-40% אז מה הציפייה? שהממשלה תשלם יותר?" לדבריו, "ישראל מבינה את המגבלות שלה ומנסה לנצל את היכולות שלה בארץ. איפה שאין לך יתרון יחסי מול מדינות אחרות כנראה שהפעילות שבה אתה חלש לא תהיה בישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הציע כי הממשלה תקבל החלטה להעדיף תוצרת כחול לבן. "שמשרדי ממשלה ירכשו מזגנים מתוצרת הארץ", הציע גפני. "מה הממשלה יושבת מהצד ומשקיפה על הטריבונה?. נכון שמדובר במפעלים פרטיים אבל הממשלה היא חלק מהעניין
ובנוסף הממשלה אינה רוכשת מוצרים תוצרת הארץ, ורוכשת מוצרים מחו"ל. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד וחייבים לנקוט פעולה. אנחנו הופכים להיות חברה אטומה. זה לא יהודי ולא אנושי". גפני הוסיף כי "תדיראן היא רק דוגמה אחת, אני חושש מהמפעלים הבאים שיעזבו".

ח"כ ציון פניאן, שיזם את הדיון, אמר כי "עזיבת תדיראן את עפולה מהווה גזר דין מוות כלכלי לעיר. צריך למצוא פתרון יצירתי שהאנשים הלאה ימשיכו לעבוד. צריך לעשות הכל שהכחול לבן יישאר בישראל". ח"כ אלי אפללו סיפר כי דיבר עם ראש העיר עפולה שהבטיח להפחית בתשלום הארנונה של המפעל אם יחליט להישאר בישראל.

ח"כ אופיר פינס שביקר השובע במפעל, זעם על התנהלות הממשלה: "הממשלה צריכה להיכנס לעובי הקורה, לא נעשה שום מהלך אקטיבי של הממשלה לבדוק מה קורה עם העובדים והמפעל, היא כאילו צופה מרחוק. היא צריכה לבדוק אם יש פתרונות מחוץ לקופסה. אני התרשמתי שאפשר להציל את המפעל. אם זה לא יעשה זה מחדל חמור", אמר.

ח"כ מירי רגב סיפרה כי שוחחה עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ועם סגן שר האוצר, איציק כהן, שנתנו את הסכמתם להקמת צוות בשיתוף עם הרוכשים פוטנציאלים ונציגי משרדי הממשלה הרלוונרטים כדי למצוא פתרון לפני החגים.

מנכ"ל תדיראן קרייר, דני גולדשטיין, נימק את החלטת המפעל להעתיק את פעילותו לסין ואמר כי מאז 2003 70% מהמזגנים הנמכרים בישראל הם מתוצרת סין ומחירים אף ירד ב-50%. "החל מ-2008 קרסה תעשיית הנדל"ן והצריכה בביקוש למזגנים ירד וענף הייצוא נשחק לגמרי, זה והירידה בשער הדולר, הכניסה אותנו לקלחת. כתוצאה מזה החברה הגלובלית קיבלה החלטה של איחוד תשתיות ונכסים", הסביר. החלק היצורי של המפעל אמור להיסגר ב-31 דצמבר, כש-200 מתוך 350 עובדי המפעל יפוטרו.

מאיר, נציג עובדי המפעל, אמר כי "אנחנו נלחמים על הבית. אם לא תתקבל החלטה נמצא את עצמנו ב-31 בדצמבר בבית".

הוועדה תתכנס בשבוע הבא שוב להמשך דיון בנושא. גפני ביקש ממשרדי האוצר והתמ"ת להחליט בתוך שלושה ימים האם יהיו מוכנים להתערב בנושא. הוועדה תשקול להעביר חוק לרכישת כחול לבן על ידי משרדי ממשלה.