תחושת סוף מיתון בישראל: מדד אמון הצרכנים עלה ב-9.2 נקודות ל-96.8 נקודות; עקף את רמתו ב-2007

המדד עלה מאז השפל של חודש מארס 2009 בלא פחות מ-25.6 נקודות ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים בישראל, בעריכת גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן, PwC ישראל, עלה באוגוסט ב-9.2 נקודות לרמה של 96.8 נקודות (1996 = 100 נק'). מאז השפל של מארס 2009 עלה המדד ב-25.6 נקודות. בכך מאותתים משקי הבית, כי המשבר הכלכלי חלף.

עליית ביטחון הצרכנים בישראל אינה מנותקת מעלייה מקבילה באמון הצרכן האמריקני באוגוסט ומשיפור בביטחון הצרכנים גם במדינות באירופה, אלא שקצב השיפור ועוצמתו הם הממצאים המעניינים בהקשר הישראלי.

אם בחו"ל חזרו המדדים בצורה מהוססת לרמתם ערב משבר "הסאב-פריים" בקיץ 2007, הרי שבישראל היה הנתון השוטף של המדד בסוף אוגוסט גבוה ב-6.8 נקודות בהשוואה לרמת השיא של קיץ 2007. עם זאת, נתון המגמה, המתון יותר מטבעו, עדיין נמוך מעט בהשוואה לרמתו ערב המשבר.

הגורם המרכזי אשר מסביר את עליית מדד האמון בחודשים האחרונים הוא השיפור ברכיב המדד אשר מתייחס לציפיות הציבור לגבי מצב המשק בעוד חצי שנה. מאזן הנטו שיעור האופטימיים מינוס שיעור הפסימיים עלה מתחילת השנה בכ-40 נקודות אחוז, ל-14.8 נקודות אחוז, מעל ומעבר לרמתו בתקופת הגאות האחרונה.

מטרת המדד היא לאמוד את מתווה הצריכה הפרטית בחודשים הקרובים, ובהקשר זה ממצאי המדד מאותתים על המשך התאוששות בצריכה הפרטית במחצית השנייה של 2009, לאחר עלייה של 2.7% (קצב שנתי) בצריכה הפרטית לנפש ברבעון השני.

סקר המדד המבוצע על ידי מכון סמית מגלה גם, כי כ-13% מכלל המשיבים מתכננים לרכוש רכב - חדש או מ"יד שנייה" - בתוך חצי שנה, ירידה ראשונה בכוונות הקנייה מאז מארס. כמו כן, כ-24% מכלל המשיבים מתכננים רכישת מוצרים בני קיימא (מקרר, מכונת כביסה וכיוב') בששת החודשים הקרובים, יציבות ביחס לממצאי יולי.

להורדת חוברת המדד

הרחבה ופרשנויות במוסף שוק ההון של גלובס